Gaby, Oscar, Thelma og Sofie fra Asker er hovedpersonene i den nye tv-serien om fire skolestartere. Serien starter førstkommende tirsdag på NRK Super. Foto: Christer Aasheim, NRK

Fulgte fire skolestartere i et halvt år – nå blir det tv-serie

Hva skjer når Gaby, Oscar, Thelma og Sofie fra Asker skal ta steget fra barnehage til skole? Det får du se i vårens store satsing på NRK Super.

Publisert

- Vi fikk tidlig erfare at barn lever veldig i nuet. Det at de skulle bli skolebarn, hadde de ikke noe veldig sterkt forhold til. Vi prøvde oss litt på intervjuer, men det gikk vi tidlig vekk fra. Skolestarten var så langt unna, at det var ikke så veldig konkret. Da var det mye enklere å snakke om den bursdagen de skulle i dagen etter.

Det sier Ingvild Nielsen. Sammen med kollega Frode Aksnes har hun regien på serien Skolestarterne som vil gå på NRK Super utover våren. De har laget serien sammen med prosjektleder Lis Petersen og fotograf Christer Aasheim. Første episode går tirsdag 24. april.

I dokumentarserien skal vi følge Asker-barna Thelma og Sofie fra Leikvoll barnehage og Oscar og Gaby fra Risenga barnehage. Gjennom åtte episoder blir vi kjent med barnas hverdag fra i slutten av april og fram til høstferien det året de starter på Bondi skole.

Mye forarbeid

Overgangen fra barnehage til skole er av mange regnet som en av de største overgangene i et menneskes liv. Ingvild Nielsen sier at det, så vidt hun kjenner til, ikke er laget noen norsk dokumentar om temaet før. Og som hun påpeker, så starter overgangen lenge før barna tropper opp med sekk på ryggen i skolegården.

-  Jeg hadde kanskje trodd at barna hadde mer konkrete forventninger til skolen. Men mange ganger, når voksne sier at «nå skal du snart bli skolejente», så har de kanskje ikke noen formening om hva det betyr. Det å få skolesekk er stas, sier regissør Ingvild Nielsen.

I forarbeidet reiste redaksjonen ut til mer enn 20 barnehager og 11 skoler i Stor-Oslo for å finne barn og voksne som kunne egne seg for serien. Tanken var at tv-teamet skulle være så mye som mulig i barnehagen, med en «flue-på-veggen»-tilnærming.

- Vi gikk bredt ut og var både i Ski, Lørenskog, i drabantbyer i Oslo og Fetsund. Vi trengte å finne voksne som kunne «tåle» å ha oss der, dag ut og dag inn. Og så måtte vi finne trygge og velfungerende barn som vi følte oss trygge på ville takle overgangen fra barnehage til skole på en grei måte. Vi ville at de utfordringene de skulle møte på, var av en sånn karakter at vi visste at det ville gå bra med dem. Ikke bare for at de selv skal kunne føle at det som kommer på tv er OK, men også fordi det skulle være mest mulig gjenkjennbart for barn flest, sier Ingvild Nielsen.

Hun fulgte selv Thelma og Sofie i Leikvoll barnehage. Frode Aksnes hadde regien i Risenga barnehage hvor de fulgte Oscar og Gaby. Fotograf Christer Aasheim var begge steder.

Ingvild Nielsen sier at de visste at Leikvoll barnehage var gammel og slitt og skulle nedlegges. Redaksjonen ventet i det lengste med å oppsøke denne barnehagen.

- Men da vi først kom dit oppdaget vi at de hadde stor boltreplass, og det var sånn varme og god stemning blant de voksne at vi fikk umiddelbart en følelse av at her har barna det veldig bra, sier regissøren.

Utrolig mye innlæring

I tv-serien får vi se hvor mye nytt 6-åringene må forholde seg til når de begynner på skolen. Ifølge en av regissørene er tall og bokstaver bare en liten brøkdel av alt det nye.

Da jentene etter sommerferien begynte på skolen, slo det Nielsen hvor mye innlæring ferske skolebarn må forholde seg til.

-   Vi voksne kan gjerne tenke at det bare handler om bokstaver og tall. Men det er så utrolig mye annet. De må lære å stå på rekke. De har ikke lov til å ha med tusj. De må lære seg klappesignal, skolegrenser, samarbeid med andre om skoleoppgaver, å rekke opp hånden, å sitte stille på stolen. Og så må de lære seg å forholde seg til den store skolegården. Det er rett og slett utrolig mye som de skal ta inn og som handler om hvordan man skal ferdes i skolehverdagen. Å lære elevrollen er kanskje vel så overveldende som det å lære tall og bokstaver, sier Ingvild Nielsen.

Et annet forhold er overgangen i relasjon mellom voksen og barn. Å sitte på fanget til en voksen må man avvennes med. Og mens barnehagen gir et visst rom for én-til-én-relasjoner, må to voksne håndtere mer enn 20 barn i et klasserom.

- En stor kontrast fra barnehagen?

-  Ja, det er en stor kontrast. Men samtidig opplever vi at barna ble godt ivaretatt av de voksne på skolen, sier Ingvild Nielsen.

- Hvor mye i serien er ekte, og hvor mye har dere tatt regi?

-  All dokumentar er redigert. Vi har hatt et «flue-på-veggen»-perspektiv, så det som skjer er det som skjer, men så har vi noen ganger gjort helt små grep for å få situasjoner visuelt bedre. Dessuten, fortellerstemmen er det jeg som har skrevet, men den er basert på det barna selv har fortalt.

Skolestart er både spennende og litt skummelt for mange. Til tv-serien hadde NRK Super sørget for å finne barn som de følte seg trygge på ville takle overgangen.

Mange hundre timer med opptak

Etter måneder ute i barnehage og skole sist vår og høst hadde NRK Super-teamet mange hundre timer med opptak. Førstkommende tirsdag går den første av i alt åtte episoder, hver av dem på 15-20 minutter.

- Vi sender fram til sommeren. Og så går serien på nytt til høsten. Ønsket vårt er å nå ut til alt fra barnehagepersonale til foreldre – og selvsagt primært førskolebarn, de som står midt oppi dette og snart skal på skole eller førskoledag, sier Ingvild Nielsen.

-  Fikk du noen aha-opplevelser underveis?

-  Jeg hadde kanskje trodd at barna hadde mer konkrete forventninger til skolen. Men mange ganger, når voksne sier at «nå skal du snart bli skolejente», så har de kanskje ikke noen formening om hva det betyr. Det å få skolesekk er stas, for det er veldig konkret. Men ut over det oppleves skolen som langt unna og noe som de ikke har noe klart bilde av, sier Nielsen.

Kanskje vil en serie som Skolestarterne endre på nettopp det.

Powered by Labrador CMS