– Pepperkakebyen har bidratt til inkludering og medvirkning, det har blitt et felles prosjekt der alle involverte har skapt noe sammen, skriver barnehagelærer Miriam Mikkelsen.

En inkluderende førjulstid

Gnist Skogstunet barnehage på Askøy har laget sin egen pepperkakeby. «Vi opplever at vi har skapt et felles møtepunkt i barnehagen. Et sted der barna, de ansatte og foreldrene kan samles og føle stolthet over et felles uttrykk,» skriver barnehagelærer Miriam Mikkelsen.

Publisert Sist oppdatert

Pepperkakebyen har vært et felles prosjekt som hele barne- og personalgruppen har vært med å bidra til og utvikle. Vi har invitert barnas familier til å bidra og følgene har vært over all forventning. Resultatet har blitt en «Gnistrende pepperkakeby» med mange flotte, kreative og personlige pepperkakekreasjoner.

Vi hadde ingen forventninger om at det skulle utvikle seg til å bli så stort. Vi har fått inn alt fra små barnepyntede pepperkakehjerter, pepperkakebiler og -tog, skumle pepperkakedinosaurer og store pepperkakebygninger. Det har vært en veldig fin prosess der alle har kunnet bidra på sin måte, både store og små.

Årsprosjekt som utgangspunkt

Alle avdelingene i barnehagen har laget sine egne bidrag til pepperkakebyen, et pepperkakehus som karakteriserer avdelingen, og et bidrag som har vært inspirert av barnehagens årsprosjekt som er; «I bevegelse» der vi har hatt fokus på kropp, kosthold og bevegelser gjennom høsten.

En avdeling har laget et kreativt pepperkakehus inspirert av kunstneren Keith Haring der huset er omringet av fargerike pepperkakefigurer i forskjellige positurer og bevegelser, en annen avdeling har hatt fokus på kosthold og har hentet inspirasjon fra Eric Carles bok om «Lille larven aldri mett». Den lille «pepperkakelarven» har fått nisselue på, og er omringet av detaljer som pepperkakeappelsiner, pepperkakejordbær, pepperkakeis og til og med en pepperkakespekepølse. Tre avdelinger har laget egne «pepperkakekropper». Her har alle barna laget seg selv og kroppen sin. Pepperkakekroppene er pyntet med nonstop og seigmenn. En avdeling har brukt bilde av hvert enkelt barn, mens en annen har pyntet med glitter, paljetter, fjær og øyner.

En sanseopplevelse

Pepperkakebyen er full av sanseinntrykk. Alle sansene er i bruk fra første stund. Lukten av pepperkaker og jul slår imot en når man kommer inn i rommet. Rolig julemusikk fyller rommet med en stemning som bidrar til at lys og estetiske vakre pepperkakekreasjoner får øynene til å nyte. Og når man får smake på et lite pepperkakehjerte er alle sansene i gang. Plutselig får man øye på det lille toget som kjører rundt alle pepperkakehusene. Toget skaper liv og gjør pepperkakebyen mer levende.

Inkludering og medvirkning

Barna peker og forteller. «Der er hytten til farmor og farfar» peker en jente på 3 år. Hun kan fortelle at hun har laget familiehytten på Geilo sammen med lillebror, mamma og pappa. Et annet barn viser stolt fram en stor dinosaur som han har vært med å lage. «Det er en Triceratops» forteller han stolt.

Fortellergleden er stor blant barna når de studerer de ulike pepperkakekreasjonene, stolthet og mestringsfølelsen er til å ta og føle på.

Pepperkakebyen har bidratt til inkludering og medvirkning, det har blitt et felles prosjekt der alle involverte har skapt noe sammen. Vi opplever at alle har fått muligheten til å uttrykke seg, bli synlig og ha en virkning i sosial sammenheng. Alle har fått rom til å bidra og utrykke seg på sin måte, både i fysisk og psykisk forstand. Vi har vært like glade for alle de kreative pepperkakeverkene vi har fått inn, hvert eneste verk er unikt med en tanke og en prosess bak.

En familie har laget en pepperkakebygning inspirert av kjent arkitektur fra hjemlandet sitt. Dette gir oss et lite innblikk i deres kultur og skaper nysgjerrighet over landet de kommer fra. Vi ønsker å legge til rette for slike kulturmøter, der en kultur møter en annen, slik at alle kan få oppleve glede og mestring i det sosiale og kulturelle fellesskap.

En viktig prosess, ikke bare resultat

Det er også viktig å understreke at veien til ferdig resultat er en utrolig viktig læringsprosess. Det er nemlig underveis leken, utforskingen, læringen og danningen skjer.

For de minste barna er det å lage pepperkaker en sanseopplevelse, de blir kjent med en ny og formbar masse, de lukter, smaker, kniper og former den med hendene. Etter hvert får de til å kjevle ut og trykke ut eller skjære ut former og figurer. Med de eldste barna kan man planlegge en konstruksjon ved å lage en skisse eller en arbeidstegning som man kan ta i bruk som utgangspunkt. Man kan reflektere sammen med barna for eksempel over hvorfor noen konstruksjoner er mer stabile enn andre.

Å skape nye tradisjoner sammen

Pepperkakebyen holder åpent hver dag i desember. Vi opplever at vi har skapt et felles møtepunkt i barnehagen. Et sted der barna, de ansatte og foreldrene kan samles og føle stolthet over et felles uttrykk. Pepperkakebyen vår er et godt eksempel på hvordan medvirkning og en inkluderende praksis kan bidra til det å samles om å skape noe felles der alle parter er engasjerte og har bidratt i prosessen.

Pepperkakebyen har blitt et sted der det er rom for alle og der alle som har ønsket det har fått utrykke seg. Et sted der vi har lagt til rette for gode sanseopplevelser og et sted der skuldrene senker seg etter en travel hverdag.

Vi ønsker å skape tradisjoner sammen, og den «Gnistrende pepperkakebyen» er uten tvil en tradisjon som er kommet for å bli hos oss i Gnist Skogstunet.

Powered by Labrador CMS