Høgskolelektor ved Dronning Mauds Minne Høgskole, Gjertrud Stordal, er én av fem nominerte til «Årets barnehageinspirator 2017».
Høgskolelektor ved Dronning Mauds Minne Høgskole, Gjertrud Stordal, er én av fem nominerte til «Årets barnehageinspirator 2017». (Foto: Illustrasjon: Stine Limoseth)

«En dame som virkelig kan sitt område»

Høgskolelektor ved Dronning Mauds Minne Høgskole, Gjertrud Stordal, er én av fem nominerte til «Årets barnehageinspirator 2017».

– Et godt sted å være med høy takhøyde der det rom for spørsmål og tanker, sier høgskolelektor Gjertrud Stordal.

Hun er én av fem kandidater til å bli «Årets barnehageinspirator 2017». Prisen deles ut av PBL, og det er studenter ved landets barnehagelærerutdanninger som har nominert kandidatene.

Stordal beskriver sitt optimale læringsmiljø som fleksibelt og tilpasset både studenter og fagstoff.

Det viktigste med et læringsmiljø er at det er tilpasset fagstoffet og studentene. Det handler om hvilken studentgruppe du har, om de er teoretisk eller praktisk orienterte og hvor er man i læringsløpet. Jeg ønsker et fleksibelt læringsmiljø hvor det ikke handler om stor eller liten klasse, men som er knyttet opp mot motiverte studenter og en engasjert lærer med formidlingsevne. Vi må være der studentene er i sine læringsprosesser, forklarer Stordal.

– Hvorfor er du nominert til «Årets barnehageinspirator»?

Det er kommunikasjon mellom meg og studentene og vi snakker mye underveis. Jeg tror de opplever at de lærer og at jeg er engasjert og involvert i fagstoffet. Vi diskuterer og åpner opp underveis, sier Stordal, som underviser i tema som familie, velferdsstaten, demokrati i barnehagen, ledelse og barnehagen som institusjon.

Høgskolelektor ved Dronning Mauds Minne Høgskole, Gjertrud Stordal.
Høgskolelektor ved Dronning Mauds Minne Høgskole, Gjertrud Stordal.

Det er en viss fare for at stoffet oppleves som noe tørt, derfor mener Stordal at det er viktig å vise sammenhengene mellom det som formidles og livet i barnehagen.

– En del studenter er redde for å ikke få til og føler seg utrygge. Mange unge strever med prestasjonsangst i dag, og det er viktig å skape et godt klasserommiljø. De må forstå og vite at det er rom for alle og at jeg vil at alle skal være med, sier lektoren.

For hos henne skal alle føle at de hører til.

– Det er det som er så fint med samfunnsfag. Du kan henge stoffet på knaggene du allerede har. Det er en viktig grunn til at jeg byr på meg selv og bruker humor, slik at studentene ser at det å undervise kan være artig. Jeg tilbyr kunnskap som vi deler sammen. Jeg tror studentene føler seg sett, sier Stordal.

Der er samfunnsfag veldig fint, for du kan henge på knaggene de allerede har. Og en viktig grunn at jeg byr på meg selv. De ser at det å undervise kan være artig, jeg bruker humor. Jeg tilbyr kunnskap og vi deler det sammen. Det er rom for si at i dag gjør vi noe annet. De føler seg nok sett.

Følg barnehage.no på Facebook og Twitter.

Her er noen av nominasjonene fra studentene:

«Gjennom min bachelorperiode har hun gjort faget sitt forståelsesfullt og i samtale med studentene en "morsom ting" å lære. Hun er brennende opptatt av faget sitt, også fra et barnehageperspektiv».

«Dette er ei dame som virkelig kan sitt område. Hun er kjempeflink til å formidle budskapet og gjør timene varierende og inspirerende. Du har og får en indre lyst til å følge med i hennes timer, ikke fordi du må men, fordi du vet du ville sitte igjen med mye du aldri kunne fått ved bare å lese pensum».

«Gjertrud møter oss alltid med et smil og et vennlig "hei" før forelesningene. Vi blir alltid tatt på alvor i Gjertruds forelesninger, og hun lar oss alltid være deltagende».

– Hvorfor underviser du?

– Jeg gikk lærerskolen og har alltid vært interessert i å undervise. Jeg har også undervist i grunnskolen. Det artigste er å være i læringsprosessen med studentene. Å se at de får ny kunnskap og nye perspektiver. At de utvikler seg og at vi får barnehagelærere som tør stå fram og være ledere, tør å ta valg og er kunnskapsrike. Jeg underviser ikke fordi det er artig å forelese, men for å være en del av denne prosessen og bidra til utviklingen. Det er givende å se når de står fast og prøve og løse opp i floken og se dem ta steget videre. Belønningen for meg, er på slutten av utdanningsløpet der de ser selv hvor de har vokst og funnet egenskaper for seg selv som gjør dem til gode representanter for barna, sier Stordal.

– Hvem inspirerer deg?

– Mange kolleger på DMMH. Studentene inspirerer meg også, og folk som gjør en forskjell. Som tør å stå i noe og for noe. Det er tøft og inspirerende. Og jeg leser mye skjønnlitteratur og finner inspirasjon både der og i media. Jeg blir spesielt inspirert av liv som forandrer seg.

Disse fem er nominert til Årets barnehageinspirator:

KANDIDAT 1: Agnes-Margrethe Bjorvand (47), Universitetet i Agder (47), Kristiansand.

KANDIDAT 2: Gjertrud Stordal (45), Dronning Mauds Minne Høgskole, Trondheim.

KANDIDAT 3: Jan Ingar Båtvik (61), Høgskolen i Østfold, Halden.

KANDIDAT 4: Monika Anna Röthle (65), Universitetet i Stavanger.

KANDIDAT 5: Randi Elisabeth Nordlie (52), Høgskulen på Vestlandet, Stord.

TRYKK HER for å stemme på din favoritt! 

Debatt

Til toppen