– Fra å ville beskytte og være veldig forsiktig med de yngste, innser vi at de er veldig nysgjerrige og åpne for å møte andre, sier Marit Kanstad. Hun har jobbet med Toddlerfestivalen siden starten.

 –Det er helt magisk, egentlig, å være der sammen med ungene

Noen er redde, andre ler. Noen sover. Opplevelsene står i kø for både store og små på årets Toddlerdag ved Dronning Mauds Minnes Høgskole.

Publisert

Nær 40 prosent av norske barnehagebarn er under tre år gamle. Likevel mente Gunvor Løkken og Marit Kanstad allerede for 18 år siden at tilbudet til de yngste - også i barnehagen - var for snevert.

Samtidig har det pedagogiske arbeidet med de yngste barna endret seg siden da. 

– Fra å ville beskytte og være veldig forsiktig med de yngste, innser vi at de er veldig nysgjerrige og åpne for å møte andre. Når de kommer hit, strekker de seg og ser seg rundt. Det første de sier, er: Bussen! De har tatt buss, og bare det er en stor opplevelse, sier Kanstad.

Hun var med på å starte Toddlerdagen i 2001. Siden 2004 har hun hatt ansvaret, som en del av oppgaven som klassestyrer for fordypningen Småbarnspedagogikk/ De yngste barnehagebarna. Kanstad er førstelektor ved Dronning Mauds Minne Høgskole for barnehagelærerutdanning (DMMH), og har jobbet med de yngste siden fordypningen rundt dem startet for over 20 år siden. Hun har også selv bakgrunn fra barnehage. 

Toddlerdagen ble stadig større og mer omfattende arrangement, og etter hvert ble navnet endret til Toddlerfestivalen.

– Vi har stadig utviklet festivalen både formmessig og innholdsmessig. Men hovedlinjene og prinsippene vi tok utgangspunkt i ved starten er stadig gjeldende.

Toddlerfestivalen er perfekt for nysgjerrige barn.

Skal møte barna

– Når barna kommer inn her, ser noen bare morsomme ting. Andre ser skumle ting. Og noen sover. Det er et stort mangfold, ungene er forskjellige. Men vi snakker mye med studentene om at de får gjester. Vi skal møte barna på deres ønsker. 

Til dagens arrangement var det 518 påmeldte barn. Gjennom årene har antallet deltagere variert. Et år åpnet de dørene og inviterte alle som ville komme, uten å melde seg på. 

– Da kom det over 850. Det ble for mye, så da måtte vi begrense det. 

Marit Kanstad har jobbet med Toddlerfestivalen siden starten.

Studentenes ansvar

Det er tredjeårsstudentene som har det praktiske ansvaret for gjennomføringen av dagen. I år var temaet rytme, og lek, undring og samspill er den røde tråden. 

– Det faglige arbeidet med festivalen har handlet om studentenes faglige utvikling, deres utvikling av selvstendighet og ansvar. Deres refleksivitet og deres verdigrunnlag og holdninger har vært sentralt, sier Kanstad, og legger til: 

– Hovedhensikten er rettet mot deres praktiske og faglige læringsprosess. Også det å få erfaring med å arrangere større arrangementer ser vi som sentralt med tanke på framtidig yrke. Studentene får viktige erfaringer med tanke på ledelse på mange nivå gjennom dette arrangementet nå de samarbeider med renholds-, vaktmester- og kantinepersonalet, og med administrasjonen ved DMMH. De får viktig erfaring ved tilrettelegging, logistikk og organisering, samt å samarbeide på tvers av klasser og med andre lærere.

Slo seg løs

En av studentene som har hatt ansvar denne festivalen, er Caroline Michelsen. Hun går tredjeåret med fordypning i musikk, drama, kunst og håndverk. 

Caroline Michelsen var en av studentene som har jobbet med festivalen.

Barnehage.no møter henne i et digert basseng fylt med papirstrimler, der hun tar seg en pust. 

– Vi fikk materialet papp og papir. Vi lagde et rom der ungene kunne komme og utforske og sanse materialet. Vi har fått masse materiale, og har og slått oss helt løs, sier hun og ler. 

Det er ingen tvil om at også studentene har hatt det morsomt med oppgaven. Selv om det er de minste barna som står i sentrum denne dagen. 

– De skal ha det artig, det er det viktigste. Å sanse og gjøre seg erfaringer, det er noe av det som er med på å skape mennesket. Det er tanken vår, sier hun. 

– Hvorfor er det så viktig nettopp for denne aldersgruppen? 

– De er jo veldig sanselige. De liker å ta på, å høre og smake og bruke hele kroppen sin på å utforske alt rundt seg. Dette er midt i blinken for dem. Men det har også vært unger her som har vært eldre, som har hatt det veldig gøy. Så det fungerer ikke bare for toddlerne. 

Studentene har lagt seg i selen før årets festival, og benyttet dagen til å ta godt imot gjestene.

Klassen hennes har brukt to dager på det praktiske arbeidet. 

– Vi har vært litt stressa, og har fått utfordra oss på det. Men alle er veldig fornøyd, og ungene har kosa seg kjempemasse. Det er helt magisk egentlig, å være der sammen med dem, sier Michelsen.

Samspill

Mens Toddlerdagen startet mer som en dag der studentene i større grad laget en forestilling eller underholdning for de besøkende barna, ble dagen stadig mer og mer interaktiv.

– Etter hvert fikk vi stadig mer fokus på at det skulle være et samspill med barna. Studentene har jobbet veldig grundig, skryter Marit Kanstad, og legger til: 

– De pedagogiske oppleggene som har blitt skapt speiler utdanningens teorigrunnlag og pedagogiske grunnsyn. Oppleggene har på den måten dreid bort fra forestillinger og opplegg for barn, til aktiviteter med barn, der barna er invitert inn som aktive deltakere og medskapere.

Toddlerdager over hele landet

Pedagogisk leder Elin Rotvik ved småbarnsavdelinga i Grilstad FUS barnehage har vært på Toddlerfestivalen i flere år.

– Det er et veldig fint opplegg, og veldig mye fint for de yngste barna. Det er mye sansbart, mye lek, mye inntrykk og veldig spennende for ungene, sier hun. 

Rotvik kom til festivalen sammen med to kolleger, ti barn og to studenter. 

– Det vi har sett har vært veldig spennende. Vi må nesten dra med oss ungene for å få tid til å utforske alt som er her, sier hun og smiler. 

Barna fra småbarnsavdelingen ved Grilstad FUS barnehage storkoste seg.

Mens Toddlerdagen startet ved DMMH, har den etter hvert spredt seg over hele landet. 

– Jeg reiste en del rundt og holdt kurs, i tråd med statens satsing på de yngste barna. Da fortalte jeg også ofte om Toddlerfestivalen. Det er noe man kan gjøre i både stor og liten skala, sier Marit Kanstad. 

Som håper noen av de mange aktivitetene finner veien ut i barnehagene. 

– Som de som var i papirrommet: Vi sa til dem at de bare skulle ta med seg papiret hjem, sier hun og ler. 

Powered by Labrador CMS