Tybakken barnehage demonstrerer god, gammeldags langveiskommunikasjon på PBL-barnehagenes realfagsstasjon under Arendalsuka.

Så enkelt kan realfag i barnehagen være

Realfag i barnehagen handler om å slippe barna løs.

Publisert Sist oppdatert

Under Arendalsuka arrangerte PBL-barnehagene i Arendal en egen stand som handler om natur, miljø og teknikk. Høres vanskelig ut? Vel, det er det ikke. Artig, ja. Bråkete, absolutt. Men alt annet enn komplisert.

Prosjektkoordinator i Soria Moria Læringsverkstedet, Anne Gjertrud Halberg, rister litt på hodet. Skrangleorkesteret deres har fenget barnehagebarn i noen timer nå, og det suser lett i ørene.

- Vi har laget instrumenter av gjenbruksmaterialer og det vi finner i naturen. Orkesteret består av kanner, kjøkkenutstyr og vevd gress. Det må jo se fint ut også, smiler Halberg.

Calypsotrommer av potetfat

Hun demonstrerer med en visp på en metallboks og tryller fra lyder helt lik en calypsotromme.

- Høres ut som vi er på en Hawaii-øy, ikke sant? sier Halberg ivrig.

En cd-hylle og noen potetfat stemmer i, og orkesteret er i gang.

- Er dette realfag?

- I aller høyeste grad. Det handler om antall, rom og form og det er artig og enkelt.

Barna systematiserer automatisk

Lengre bort ligger korker, kongler og andre småting som barna har lekt med og systematisert.

- Slipper du barna til her, begynner de automatisk å systematisere. Realfag i barnehagen er ikke farlig. Det er dette vi driver med i barnehagen til daglig. Men vi skal ha en bevissthet rundt det og det skal være i henhold til rammeplanen, sier Halberg.

Halberg sier at det er viktig å ikke undervurdere barna og hva de er i stand til.

- Sett fram materiell som ikke er tradisjonelle leker og se deres naturlige utforskertrang utfolde seg.

Likestilling i praksis

I tillegg er gjenbruksmateriell og naturgjenstander fullstendig kjønnsnøytralt.

- Det er likestilling i realfag utført på denne måten, sier Halberg.

- Vi ansatte må heve vår kompetanse på realfagsfeltet. Vi trenger alle å bli løftet faglig. Vi må huske at vi planter impulser i barna som de skal bygge videre på. Det meste vi trenger ligger rett utenfor døra vår, i naturen, sier Halberg og ser på byggverket hun og barna har konstruert.

Flere tårn av metallbokser lager et voldsomt rabalder når de blir for høye og faller ned. Nå vet de hvor mange bokser som kan stå oppå hverandre (antall), at det er lurt å sette de største underst (form) og at fallet er frydefullt bråkete (ingen nytteverdi om man ikke regner barnelatter som egenverdi).

Powered by Labrador CMS