DEBATT
– Når «Spør Ellen» hevdes å kunne bistå med veiledning gjennom en live chat-funksjon, begynner det å bli problematisk, skriver artikkelforfatterne.
Illustrasjonsfoto: Getty images
Appen «Spør Ellen» undergraver barnehagelærerens kunnskap
Vi trodde toppen var nådd for psykologiserende programmer og instrumentelle løsninger for barnehageansatte, men appen «Spør Ellen» tar det hele til nye høyder.
- Dette er et innsendt bidrag, og gir uttrykk for skribentens meninger og holdninger. Vil du delta i debatten? Send gjerne inn innlegg hit.
«Å oppdra barn krever en hel
landsby. Men hvor finner du de gode rådene når det stormer? Hva gjør du i
utfordrende situasjoner, og du trenger mestringsfølelse og helt konkrete
verktøy som hjelper både barnet og deg selv? Svaret er like enkelt som å ta opp
telefonen din! Vi har nemlig laget en app!»
Slik introduseres det nye
hjelpeverktøyet «Spør Ellen» på Trygge Barn sine
nettsider. Det
hevdes at vi nå slipper å lete etter svar på hvordan vi skal møte barn, uansett
hva slags utfordrende atferd de utviser. I tillegg til «mengder av kunnskap» og
korte videosnutter får vi også mulighet til å chatte direkte med
barnevernspedagog og fagansvarlig for Trygge Barn, Ellen M. Nilsen.
Den nye appen
stiller seg i rekken av hundrevis programmer og verktøy og rettet mot
barnehageansatte, og deler de fleste kjennetegnene på slike: De gode
intensjonene, den lettbeinte tonen og den tekniske forståelsen av pedagogikk.
De gode intensjonene
Programmene har vært omdiskutert
siden de kom på markedet, og etter NRK-saken i høst er det også rettet et
kritisk søkelys på den statlige finansieringen av antimobbeprogrammer i
barnehage og skole. Intensjonen med å innføre slike verktøy i
utdanningsinstitusjoner er å skape mer inkluderende læringsmiljøer, bedre
trivsel og å støtte profesjonsutøverne. Disse gode intensjonene er også å finne
i «Spør Ellen».
En app med tilgjengelig forskning
som er oppdatert på departementets tolkninger av forskrifter, kan være bra. Det
kan også diskusjonssider der barnehagefolk løfter ulike faglige
problemstillinger. Men når «Spør Ellen» hevdes å kunne bistå med veiledning
gjennom en live chat-funksjon, begynner det å bli problematisk.
I annonsen for
appen sies det at du får hjelp til å håndtere vanskelige følelser hos barna, og
at den kan være din daglige støtte for en enklere hverdag på jobb. Appen skal,
ifølge annonsen, være der for deg når du føler deg usikker og overveldet.
Rådene er «personlig tilpasset» og «alltid klar til å bistå deg når du trenger
det som mest».
Annonsen fremhever at det kan være utfordrende å jobbe i
barnehage, at hverdagen er uforutsigbar og at det er nødvendig med hjelp og
støtte. Det er noe vi alle kan nikke bekreftende til. Selvfølgelig er arbeidet
både krevende og komplekst, men denne kompleksiteten kan ikke fjernes. Uenigheten
ligger i hva slags støtte og hjelp som er veien å gå i en kompleks
profesjonsutøvelse.
Den lettbeinte tonen
Programmene tilbyr enkle oppskrifter
for det som egentlig er unike, kontekstavhengige situasjoner med barn.
Løsningen er universell: Gjør sånn, så skjer dette. Enkelt og greit.
At
metodene som tilbys, beskrives i veldig positivt ordelag, er typisk for
programmene. Det er heller ikke uvanlig med lekende superlativer og hjertevarme
begreper, noe «Spør Ellen» er ett eksempel på. Det vises til en «skattekiste
full av artikler, videoer og konkrete tips», det oppfordres til å «ta vare på
sin mentale helse og velvære» og barnehageansatte blir beskrevet som
fantastiske mennesker som skal dele kjærlighet.
Programmet passer etter sigende alle,
det spiller ingen rolle om du har utdanning eller ikke. Som det står i
«Spør Ellen»-annonsen: «En av de største fordelene med appen er at den er laget
for alle ansatte i barnehagen» og «uansett om du er ny i jobben eller har lang
erfaring», så er denne appen nyttig, hevdes det. Dette lettbeinte språket er
med på å kamuflere at barn gjennom denne tilnærmingen blir redusert til
objekter – stikk i strid med intensjonen i barnehageloven.
Den tekniske forståelsen av
pedagogikk
Appen har tematiske likheter med
andre verktøy rettet mot barnehagen, hvor psykologiske tilnærminger og
behavioristiske teorier ligger til grunn for hvordan verktøyet råder
barnehageansatte til å opptre.
«Ellen» oppfordrer brukerne til å «undervise
barna om empati», henviser til mindfulness-teknikker og presenterer konstruerte
replikker som ansatte kan si til barna i ulike situasjoner. Det legges ingen
vekt på barnehagelærerens skjønnsmessige vurdering eller refleksjon ut ifra
hvilket barn og hvilken situasjon hen står i.
Belønningsstrategier, ros og
positiv forsterkning ser ut til å være appens metodiske bærebjelker. Et tips
for barnehagenes relasjonsarbeid er at barn som mestrer å dele på leker uten å
krangle, kan få «ekstra leketid som belønning». Å bruke ros og belønning som
virkemidler overfor barn, kan komme i konflikt med barnehagenes forpliktelse
til å møte barn med anerkjennelse og respekt. Når lek gjort til instrument for noe
den voksne ønsker å oppnå, blir også barns rett til lek satt til side.
De enkle tipsene og korte
videosnuttene representerer en teknisk forståelse av pedagogisk praksis, der etikk,
pedagogisk klokskap, skjønn og improvisasjon totalt uteblir. I stedet for å lete etter svar på en app på
telefonen i lomma, mener vi barnehagelærere skal søke kunnskap i faglitteratur
og gjennom faglig refleksjon og diskusjon i profesjonsfellesskapet. Ingen app
kan erstatte barnehagelærernes kompetanse.
Vi kan håpe at bunnen er nådd med
«Spør Ellen», men mest sannsynlig vil strømmen av verktøy og instrumentelle
løsninger fortsette i uoverskuelig framtid. Barnehagelærere må derfor være
forberedt på å måtte bruke sin kunnskap og sine verdier til kritisk å vurdere
hva de vil slippe inn i barnehagen.