Kasper H. Klonteig og barna har fordypet seg i et spennende sjakkparti.Foto: Silje Wiken Sandgrind
Kasper (14): – Gleder meg alltid til å gå på jobb i barnehagen
To ettermiddager i uka møter 14-åringene Kasper, Tuva og Hana opp i Ånnerudtoppen barnehage for å leke med barna. – De gjør en kjempeinnsats, sier barnehageleder Per Erik Jenssen.
Klokka er
14.30 en tirsdag ettermiddag i Asker. 14-åringene Hana, Tuva og Kasper har
akkurat ankommet Ånnerudtoppen barnehage.
De tas imot
av glade barn som er ivrige etter å få dem med i leken.
– Det er
alltid en glede å komme hit. Barna løper imot deg med et smil. Det er en
skikkelig hyggelig velkomst, sier Tuva Lillestølen Ekren.
– Glad
for muligheten
Hver tirsdag
og torsdag jobber de tre ungdommene på hver sin storbarnsavdeling etter
skoletid, fra klokka 14.30 til 16.30. Det har de gjort helt siden i sommer.
– Vi finner
på morsomme aktiviteter med barna; leker, tegner og leser bøker, forteller
Tuva.
Hun
stortrives.
– Det er
veldig spennende og lærerikt å være sammen med små barn. Mamma er pedagogisk
leder så hjemme snakker vi ganske mye om det å jobbe i barnehage. Dette er også
en fin arbeidsplass. Jeg er her mest på grunn av barna, men jeg trives også
veldig godt med de ansatte, sier Kasper Hornesth Klonteig.
Hana Kekic forteller
at hun har hatt lyst til å jobbe i barnehage helt siden hun var liten.
– Jeg er
veldig glad for at jeg nå får denne muligheten, sier 14-åringen.
Rekrutteringstiltak
Per Erik
Jenssen er daglig leder i den foreldreeide barnehagen. Han er svært fornøyd med
innsatsen til de tre ungdommene.
Annonse
– I en
hektisk hverdag er det helt supert å få inn noen som har som hovedoppgave å
leke, som er noe av det aller viktigste barn gjør. De gjør en fantastisk god
jobb, alle sammen.
Barnehagelederen
håper timene 14-åringene tilbringer i Ånnerudtoppen skal inspirere til en
videre karriere i barnehage.
– Jeg håper det
kan bidra til at de vil velge denne karriereveien, for vi trenger dyktige folk
i barnehagene, sier han, og peker på at rekruttering har blitt en stadig større
utfordring i sektoren.
– Må
begynne tidlig
Jenssen
mener det er viktig å begynne tidlig med rekrutteringstiltak.
– Når de går
tredjeklasse på videregående har de ofte bestemt seg for hvilken utdanning de
skal ta. Det er på ungdomstrinnet, og før de skal velge retning på
videregående, at vi må sette inn støtet, sier han.
For noen år
tilbake var barnehagen med i prosjektet «Lekeressurs», hvor de fikk støtte fra
Statsforvalteren i Oslo og Viken til å ansette ungdomsskolegutter som fikk jobbe
i barnehagen etter skoletid eller i ferier. Det langsiktige målet var å rekruttere
flere menn til sektoren og øke barnehagens status som arbeidsplass.
– Jeg syntes
det fungerte ganske greit den gangen, men så ble prosjektet avsluttet,
sier Jenssen.
Han har tro
på denne typen rekrutteringstiltak.
I fjor
bestemte han seg derfor for å teste ut lekeressurs-ordningen nok en gang, og
denne gangen åpne for at også ungdomsskolejenter kunne få muligheten.
– Spør
etter dem
Både Tuva og
Hana fikk sin første jobberfaring i Ånnerudtoppen barnehage gjennom valgfaget
«Innsats for andre».
– Da de var
her på første samling med læreren sin, sa jeg at hvis de gjorde en god innsats,
så kunne det resultere i en jobb som lekeressurs etterpå, forteller Jenssen.
Han ble så
imponert over ungdommene at han raskt bestemte seg for å tilby dem jobb etter skolen.
Kasper fikk på
sin side jobbtilbud etter å ha prøvd seg noen dager i barnehagen i sommer.
– Barna
setter så innmari pris på at de kommer. De gleder seg veldig, og spør nesten
daglig om hvor Hana, Kasper og Tuva er, sier Jenssen.
Han
presiserer at ungdommene aldri er alene med en barnegruppe.
– En
14-åring kan ikke ha det samme ansvaret som en voksen. De er ikke vikarer eller
vanlige ansatte. Likevel frigjør deres tilstedeværelse en del tid hos
personalet. Når de leker med barna, får personalet for eksempel mulighet til å
fokusere på de barna som trenger litt ekstra oppmerksomhet. Det er en
kjempeberikelse, legger han til.
– En
investering
– Får
dere støtte til dette?
– Nei, ungdommenes lønn finansieres gjennom barnehagens budsjett. Dette har vært et år hvor vi har
slitt veldig med å få tak i vikarer, så da har vi hatt litt ekstra midler å
bruke, forteller Jenssen.
– Jeg ser på
det som en investering for barna. Det er bedre å ha ungdommene her, som kan
videreformidle lekekultur, enn å for eksempel kjøpe inn masse leker. Mange barn
har ikke noen eldre barn å se opp til, som kan bidra med nye lekeideer. Da er
disse ungdommene gull verdt.
Han
forteller at ungdommene gjør mer enn å finne på morsomme aktiviteter.
– De har
fått nære relasjoner til mange av barna. Og barna går gjerne til dem også når
de er lei seg eller trenger hjelp med å løse en konflikt.
– Når de
kommer så tett på kan det skje at et barn betror seg til dem og kanskje forteller
dem noe som er vanskelig. Hvordan håndterer dere det?
– De er
aldri alene med barna. Det er igjen viktig å presisere. Det er alltid minst én
pedagog eller en annen fast ansatt som er til stede. Vi er også veldig opptatt
av å bygge gode relasjoner til ungdommene slik at de skal tørre å si ifra og
spørre hvis det er noe som dukker opp eller noe de lurer på, sier Jenssen.
– En
ressurs
Pedagogisk
leder Siri Katrine Austad bekrefter at de setter stor pris på de tre
ungdommene.
– De er en
god ressurs å ha i barnehagen, både for barna og oss ansatte, sier hun.
– Det
hjelper veldig at det kommer to ekstra hender inn på avdelingen hver tirsdag og
torsdag, det gjør at ettermiddagene blir veldig fine for barna.
– Hvilken
rolle har du og dine kolleger overfor ungdommene?
– Vi prøver
å veilede og støtte dem så godt vi kan, sier hun.
Bringer tilbake minner
Klokka
tikker mot 15.30 i Ånnerudtoppen barnehage og Hana er i full gang med å tegne
PAW Patrol-figurer sammen med to av barna på avdeling Bamsebo.
Hos
Utforskerne har Kasper og fire femåringer fordypet seg i et spennende
sjakkparti.
– Det er
alltid hyggelig å komme hit. Jeg har selv gått i denne barnehagen, og stundene
med barna bringer tilbake mange gode minner, sier Kasper.
Han
forteller at han har lært mye av de ansatte de siste månedene, om relasjoner og
grensesetting:
– Jeg føler
at jeg er på et helt annet sted i dag enn da jeg startet her.
– Får
frem lekenheten
Per Erik
Jenssen tror ungdommene har noen fordeler sammenlignet med de andre ansatte,
for eksempel når det kommer til grensesetting.
– De får
litt gratis fordi de er nærmere barnehagebarna i alder og blir sett på som de
«kule» å være sammen med. Da får de litt mer kred, sier den daglige lederen.
–
Ungdommene sier de har lært mye av personalet. Er det noe dere kan lære av dem?
– Jeg tror
det er mange voksne som glemmer litt å leke. Ungdommene kan bidra til å få frem
lekenheten i oss også. Vi ser på dem leke med barna og tenker at det burde også
vi gjort mer av.
– Kjenner
på mestringsfølelse
Jenssen har
ikke angret et sekund på beslutningen om å ansette de tre ungdommene. Han er
samtidig klar på at en slik ordning er avhengig av at man finner personer som
er ordentlig motivert for å jobbe i barnehage:
– Disse ungdommene
er ikke her bare fordi vi tenker at det kan være lurt for fremtidig
rekruttering til barnehageyrket, men fordi det er dem og de fungerer så
bra med barna og de ansatte, sier han.
– Blir
dere inspirert til å jobbe i barnehage i fremtiden?
– Denne
erfaringen påvirker i hvert fall meg veldig positivt. Man får mer lyst til å
fortsette å jobbe i barnehage av å være her, sier Kasper.
– Vi føler
på mye glede og mestringsfølelse når vi får mulighet til å ta litt ansvar og
utvikle relasjoner til barna, legger han til.