DEBATT
Ellen M. Nilsen i Trygge Barn svarer i debatten om appen «Spør Ellen».
Foto: Getty images / privat
– «Spør Ellen» er spesielt rettet mot ansatte som av ulike årsaker kjenner på usikkerhet
Som barnevernspedagog og foreldreterapeut med tjue års erfaring, forstår jeg skepsisen en del fagfolk kan ha mot nye teknologiske løsninger, skriver Ellen M. Nilsen i Trygge Barn.
- Dette er et innsendt bidrag, og gir uttrykk for skribentens meninger og holdninger. Vil du delta i debatten? Send gjerne inn innlegg hit.
Vi har heldigvis et
samfunn der vi har rom for ulike meninger og tanker, og jeg ønsker med dette å
presisere hva Trygge barn og «Spør Ellen» handler om.
Innlegget er et svar på kritikken i denne teksten.
Først vil jeg forsikre alle om at hensikten med «Spør Ellen» ikke er å erstatte den
dybdekunnskapen og erfaringen som barnehagelærere har, men å tilby et
supplement, som enkelt kan forstås av de som ikke har slik kunnskap.
Jeg er klar over at teknologi alene ikke kan fange opp kompleksiteten i
barnehagearbeidet. Vår intensjon er å tilby et tilgjengelig verktøy som kan gi støtte i
en hektisk hverdag. Dette spesielt rettet mot ansatte som av ulike årsaker kjenner på
usikkerhet, og som ikke har pedagogisk opplæring. Det er ganske mange av dem
rundt om i barnehager i Norge i dag.
Selvfølgelig skal både barnehagelærere og andre som jobber i barnehage kunne søke
kunnskap i faglitteratur og gjennom faglig refleksjon og diskusjon i
profesjonsfellesskapet. Og jeg er helt enig med dere i at ingen app skal kunne
erstatte barnehagelærerens kompetanse.
Gjennom mine mange år i barneverntjeneste, barnehage og familiesenter, og med
tjue års erfaring fra veiledning til både foreldre og ansatte, har jeg sett et klart og
voksende behov for lett tilgjengelig og forståelig veiledning.
«Spør Ellen» ble til som
svar på dette behovet, for å gi praktiske råd og et sted å henvende seg for dem som
søker umiddelbar støtte. Som en hjelp i lomma.
Vi ser at «Spør Ellen» allerede blir aktivt brukt av mange i barnehagesektoren,
inkludert pedagogiske ledere. De bruker chatfunksjonen i appen for å lufte ulike
utfordringer som barns sinne, følelser, atferd, utenforskap, mobbing, og samarbeid
med foreldre. I chatten legger vi stor vekt på refleksjon ut ifra hvilket barn og hvilken
situasjon han eller hun står i.
Dette viser appens praktiske verdi og relevans.
Vi kan like det eller ikke, men teknologi er og blir viktig også innenfor denne sektoren.
En OECD-rapport indikerer at 28 prosent av barnehageansatte i Norge ønsker mer kunnskap
om arbeid med barn som trenger ulike former for hjelp, mens en rapport fra Statens
Arbeidsmiljøinstitutt (STAMI) avdekker at store barnegrupper med mange
utfordringer kan være en kilde til stress hos personalet. Disse funnene understreker
behovet for støtte og veiledning som «Spør Ellen» tilbyr, i tillegg til at det er dyktige og
ikke minst NOK barnehagelærere og andre voksne i alle barnehager.
Trygge barn sin visjon er å bidra til å skape et samfunn der alle barn blir sett og hørt.
Vi skal gjøre dette ved å gi ansatte og foreldre tilgang på kunnskap og verktøy som
hjelper dem til å styrke barn og unges robusthet og trygghet, og derved skape et
bedre og mer robust samfunn. Vi vil bidra til at barn blir utrustet til å møte livets
utfordringer med tro på seg selv, med mot og mental styrke. «Spør Ellen» fungerer som et verktøy, en bro mellom teori og praksis, der en kan
styrke daglige interaksjoner i barnehagen både mellom ansatte, og mellom ansatte
og foreldre.
En markedsundersøkelse vi gjorde gjennom Opinion, samt erfaringer fra
pilotprosjekt i barnehager viser at både foreldre og ansatte ønsker å få korte, enkle
og konsise råd. Vi ønsker å bygge forståelse og øke kompetansen til mange flere
gjennom å forenkle og vise til gode eksempler. Innholdet vårt bygger på både forskning og
erfaring.
Det er en misforståelse om en tenker at vi vil gjøre barnehagelærere overflødige. De
vil fortsatt være barnehagenes viktigste faglige ressurs. Vi vil bidra som en støtte for
dem i deres viktige arbeid, være et verktøy for foreldre og bidra til å skape god
kommunikasjon mellom foreldre og barnehageansatte.
«Spør Ellen» er under utvikling og vi setter pris på tilbakemeldinger. Dette som en
mulighet til å lære og til å forbedre Trygge barns app. Vi ønsker genuint å styrke
støtten til alle dere som allerede gjør en fantastisk jobb med våre yngste
samfunnsborgere, og ser frem til å fortsette dialogen.