– Viktig for oss å ta medansvar for utviklingen på barnehageområdet
USN samler pedagoger, styrere, barnehageeiere, foreldre, fagforeninger, politikere og studenter for å diskutere løsninger på rekrutteringsutfordringene.
– At vi har behov for en kvalitativt god barnehage og at kvaliteten i barnehagen har stor betydning for barns trivsel, lek og utvikling er alle parter enige om, sier Lise Hannevig, førstelektor ved Universitetet i Sørøst-Norge (USN).
– Siden personalet er barnehagens viktigste ressurs er vi på USN svært bekymret over situasjonen sektoren er i nå, med synkende søkertall til utdanningen, legger hun til.
Tirsdag 9. desember inviteres det derfor til en workshop-konferanse i Drammen, der målet er å samle interessenter i og rundt barnehagene til dialog om rekrutteringsutfordringene.
– Vi ønsker å styrke dialogen med og blant våre samarbeidspartnere slik at vi sammen kan bidra til ny innsikt og finne løsninger med relevans for barnehagefeltet i regionen vår, forteller førsteamanuensis Terese Wilhelmsen.
Hun sitter i arrangementsgruppa sammen med Hannevig og Marianne Olsen Santana.
Opplever nedgang
Siden 2021 er antall førstevalgssøkere til barnehagelærerutdanningen nesten halvert. Årets oppmøtetall viser at det var 13 prosent færre som startet på en barnehagelærerutdanning i høst sammenlignet med i fjor.
Også USN som har campuser spredt utover Buskerud, Vestfold og Telemark, merker nedgang i søkningen til barnehagelærerutdanningene.
– Vi tilbyr utdanningen på fire av våre åtte campuser. Søkertallene har vært nedadgående en stund, men vi så et oppsving i 2024 som skyldtes at vi startet opp et ABLU-tilbud i Vestfold i desember. Ellers har søkertallene gått ned, sier Marianne Olsen Santana som er fungerende visedekan for barnehagelærerutdanningen ved USN og programleder ved Campus Drammen.
– Noen av campusene våre merket nedgangen litt tidligere enn andre, men i år har vi nedgang på alle fire studiesteder, legger hun til.
I 2025 hadde USN 193 førsteprioritetssøkere til sine barnehagelærerutdanninger. I fjor var tallet 272. 181 studenter møtte opp til studiestart i høst – 58 færre enn året før.
Jobb ved siden av studiene
Santana forteller at universitetet har satt i gang flere tiltak for å øke rekrutteringen.
– Det handler mye om å snakke med de rette folkene og være på de rette arenaene, sier hun.
Det er blant annet nedsatt en egen arbeidsgruppe på tvers av campusene med fokus på rekruttering. Det samarbeides med statsforvaltere og ulike kommuner i USNs nedslagsfelt. Elever fra videregående skoler inviteres til fagdager på universitetet. I tillegg er det ansatt studentrepresentanter som skal spre ordet om hvordan det er å være barnehagelærerstudent på sosiale medier og på utdannings- og yrkesmesser.
– I samarbeid med Drammen kommune har vi også opprettet et prosjekt som gjør at studenter kan få 20 prosents ansettelse i en barnehage mens de studerer. 11 studenter på andre trinn i Drammen benytter seg av dette tilbudet, og det jobbes for å starte opp en lignende ordning i Porsgrunn etter jul, forteller Santana.
Et attraktivt sted å jobbe
For å styrke rekrutteringen til barnehagelærerutdanningen delte regjeringen våren 2025 ut fem millioner kroner til universiteter i regioner der det er særlig stort behov for barnehagelærere.
Blant institusjonene som har fått én million hver til rekrutteringsformål, er USN. En del av disse midlene skal brukes på workshop-konferansen i desember, opplyser Lise Hannevig.
– Det er viktig for oss på USN å bidra med det vi kan og ta medansvar for utviklingen på barnehageområdet.
– Vi ser dette som en mulighet til å invitere alle våre partnere til en samtale rundt rekruttering til barnehage og utdanning, slik at vi i større grad kan samarbeide om løsninger, sier hun.
Det overordnede spørsmålet på konferansen vil være: Hva kan vi gjøre mer av for å styrke barnehagen som et attraktivt og godt sted å jobbe?
– Personalet må ha ressurser nok så de har mulighet til å gjøre en god jobb, sier Hannevig.
Og legger til:
– Mange av våre faglærere samarbeider med lokale barnehager gjennom ulike ordninger, og i møte med styrere, pedagoger og medarbeidere får vi et innblikk i den virkeligheten de står i. Vi ser at de har en kapasitetsutfordring når det gjelder å realisere mandatet sitt og også når det gjelder å være del av utviklings- og endringsarbeid. Kapasiteten til å utvikle kvalitet er rett og slett under press. Det synes vi er bekymringsfullt.
I samme rom
Målet med workshop-konferansen er derfor å få pedagogiske ledere, styrere, barnehageeiere, fagforenings- og foreldrerepresentanter, lokalpolitikere, ansatte ved USN og studenter i samme rom for å diskutere konkrete tiltak, opplyser Terese Wilhelmsen.
– Det å samles er et viktig første ledd. Vi ønsker å skape en arena hvor de ulike gruppene får delt sine perspektiver og lyttet til andres, sier hun.
– Hvilke dilemmaer ser vi? Hvor butter det i tiltakene vi allerede har prøvd ut? Vi ønsker å kartlegge landskapet: Hvor er vi uenige? Hvor er vi enige? Og hvilke tiltak kan vi samle oss om?
Realiserbare tiltak
På workshop-konferansen vil det først være innledninger ved én representant for hver av gruppene. Blant annet fra forsknings- og høyere utdanningsminister Sigrun Aasland (Ap), pedagogisk leder Caroline H. L. Brenna, leder Tor Eirik Rasmussen for Foreldreutvalget for barnehager (FUB) og Utdanningsforbundets nestleder Ann Mari Milo Lorentzen.
– I innleggene vil bidragsyterne beskrive nå-situasjon slik de opplever og erfarer den. De vil også beskrive barnehagens mandat og muligheter, samt si noe om hva de ut fra deres perspektiv mener må styrkes for at barnehagen skal være et attraktivt og godt sted å jobbe, forteller Lise Hannevig.
Deretter vil deltakerne bli delt inn i grupper på tvers av roller, hvor alle vil få mulighet til å presentere sitt perspektiv på nå-situasjonen.
– Til slutt vil vi sitte i homogene grupper der vi ber deltakerne om å finne frem til gode tiltak de selv kan ta initiativ til og ansvar for å gjennomføre etter konferansen, samt utfordre andre grupper til å gjøre tiltak som de mener er viktige og realiserbare. Vi ønsker også at de ulike gruppene skal konkretisere hva slags rolle de ser for seg at USN kan spille i utviklingen fremover, sier Hannevig.
Hun kommer avslutningsvis med en liten oppfordring til pedagoger, foreldre og politikere i USN sitt område:
– Nå jobber vi med rekruttering til konferansen og vi opplever at det er interesse for å samles på denne måten. For å sikre representasjon av alle grupper ved hvert bord, håper vi at enda flere pedagoger, foreldre og politikere vil melde seg på. Det er viktig at deres perspektiver kommer godt frem.