Frederic Lindboe ved Vitenparken i Ås var nylig på en vitenshow-turné hos forskjellige barnehager i Bydel Gamle Oslo.

Barnehagemor fikk 40 000 kroner til å fremme oppdagerlyst i barnehagen

Ane Hagtvedt brenner for å vekke realfagsinteresse hos barn og unge. Dette engasjementet tok hun med seg inn i FAU-arbeidet i barnehagen til barna sine.

Publisert Sist oppdatert

Nylig hadde Fyrstikkalleen barnehage på Ensjø og ni andre barnehager i Bydel Gamle Oslo besøk av vitenskapsformidler Frederic Lindboe. Han viste frem spennedene og «magiske» eksperimenter, til glede for små og store.

– Det var veldig god stemning blant både barn og ansatte. Det ble på en måte et lite krasjkurs i realfaglige eksperimenter, der barna rakk å bli fascinert og de ansatte rakk å bli inspirert til å gjøre lignende ting i barnehagen sin, forteller Ane Hagtvedt, småbarnsmor og FAU-representant i Fyrstikkalleen barnehage.

Søkte om støtte

Det var takket være Hagtvedt at vitenshowene kom i stand.

Som Tekna-medlem bosatt i Oslo kunne barnehagemoren nemlig søke om Harald Boes kompetansestipend. Tidligere i år fikk hun 40 000 kroner til å støtte realfagsformidling for barnehagebarn.

– Opprinnelig søkte jeg om midler til egen barnehage, men da jeg fikk innvilget så mye støtte skjønte jeg at man kunne nå flere barnehager, forteller Hagtvedt.

– Jeg tok kontakt med barnehageansvarlig i bydelen og fortalte ham at vi planla å arrangere vitenshow. Han la deretter ut en beskjed om at barnehager kunne melde seg på.

Totalt ble det arrangert seks show, på fem forskjellige steder, for til sammen ti barnehager.

Om Tekna

Fagforeningen Tekna organiserer medlemmer som har en mastergrad innen teknologi, realfag eller naturvitenskap. Med om lag 100 000 medlemmer er Tekna den største masterforeningen i Norge, og den største fagforeningen i Akademikerne.

Gjennom Harald Boes kompetansestipend deler Tekna Oslo avdeling hvert år ut inntil kr 300 000 til medlemmer som søker støtte til å øke sin egen og/eller samfunnets kompetanse på et gitt fagområde. Og som vil formidle denne kompetansen videre.

(Kilde: tekna.no)

Enkle grep

I tillegg til vitenshowene har midlene blitt brukt på bøker til barnehagene, som skal vekke nysgjerrighet og oppdagerlyst.

– Hver barnehage har også fått et gavekort til Teknisk museum, slik at de kan dra dit og hente inspirasjon, opplyser Hagtvedt.

Hun har også utarbeidet et aktivitetshefte til barnehagene, og for ikke lenge siden gjennomførte hun et krasjkurs for de ansatte i Fyrstikkalleen.

– Jeg kjøpte inn litt utstyr, og så hadde vi en kveld hvor de ansatte fikk gå igjennom ulike eksperimenter og testet utstyret, for eksempel magneter, mikroskop og UV-lys som de kan bruke sammen med barna, forteller Hagtvedt. Hun har selv studert realfag og jobber med realfagrekruttering.

Man trenger ikke fancy utstyr for å kunne gjennomføre morsomme realfagseksperimenter, understreker hun. Man kommer langt med dagligdagse ingredienser og utstyr de fleste barnehager allerede har.

– Jeg tror realfag kan være litt fremmed for mange. Da er det viktig å vise at man med veldig enkle grep kan gjøre mange morsomme ting.

– Vi har hatt fokus på å bruke ingredienser som er enkelt tilgjengelig, som konditorfarge, natron og sitronsyre. Og at hvis man skal gjøre kjemiske eksperimenter med barn, for eksempel bruker eddik som det ikke er farlig om man stikker fingeren nedi. Dette er ting man er kjent med fra før og som kan brukes på nye måter.

De ansatte i Fyrstikkalleen barnehage tester utstyr og ulike eksperimenter.

Ressurser i eget nettverk

Hagtvedt jobber til daglig med realfagsrekruttering i Tekna, hvor én del av jobben er å vekke barn og unges interesse for nettopp realfag.

– Derfor var det enkelt for meg å ta dette med inn i FAU-arbeidet i barnehagen, forteller småbarnsmoren.

Hun understreker at hun i denne sammenhengen opptrer som privatperson og FAU-representant.

Hagtvedt håper at andre barnehager blir inspirert til å ta i bruk de ressursene som finnes i foreldregruppa:

– Jeg håper flere vil dra nytte av nettverket man har rundt seg til å gjøre noe bra for barna. Det tror jeg er ekstra viktig når man bor i bydeler med store sosiale forskjeller. Da blir barnehagen en viktig arena for å utjevne disse forskjellene. Det kan like gjerne handle om kunst og kultur eller andre ting. Siden jeg jobber med realfagsrekruttering, var det dette som lå nærmest for meg, sier barnehagemoren.

– Dette utviklet seg til et litt større prosjekt, men jeg har også hatt med barnehagebarna på arbeidsplassen min hvor de har fått prøve å lage slim. Barn er interessert i veldig mye, så uansett hva man jobber med eller interesserer seg for, så har foreldre sannsynligvis noe de kan dele, legger hun til.

Vitenskapsformidler Frederic Lindboe i aksjon.
Powered by Labrador CMS