Frå gode intensjonar til – profesjonell fleirkulturell kompetanse
«Spørsmålet er: Har utdanninga og praksisfeltet teke dette ansvaret på alvor?»
Astrid Øien HalsnesAstridØien HalsnesAstrid Øien HalsnesDosent i pedagogikk, NLA Høgskolen
Svitlana HolovchukSvitlanaHolovchukSvitlana HolovchukFørsteamanuensis i pedagogikk, NLA Høgskolen
PublisertSist oppdatert
Annonse
Dette er et innsendt bidrag, og gir uttrykk for skribentens meninger og holdninger. Vil du delta i debatten? Send gjerne inn innlegg hit.
I ei tid der mangfald pregar barnehagekvardagen, er det ikkje nok å vere open
og inkluderande i teorien. Barnehagelærarens profesjonsidentitet må spegle eit
aktivt ansvar for å forstå, verdsetje og møte kulturelle forskjellar med fagleg
tryggleik. Fleirkulturell kompetanse er ikkje eit tillegg – det er kjernen i
profesjonsetikken. Spørsmålet er: Har utdanninga og praksisfeltet teke dette
ansvaret på alvor?
Astrid Øien Halsnes, dosent i pedagogikk og Svitlana Holovchuk, førsteamanuensis i pedagogikk ved NLA Høgskolen.Foto: privat
Barnehagen som møteplass
for mangfald
Barnehagen er ikkje lenger ein homogen
institusjon. Den er ein levande møteplass for språk, kultur og identitet – og
dermed ein nøkkelarena for å forme framtidas samfunn. I ein fleirkulturell
kvardag må barnehagelæraren vere rusta til å møte barn og familiar med fagleg
tryggleik og kulturell forståing. Dette krev meir enn gode intensjonar. Det
krev profesjonell fleirkulturell kompetanse.
Fleirkulturell kompetanse handlar om å forstå
og verdsetje forskjellar – ikkje berre å tolerere dei. Det er haldningane og
kompetansen til personalet som avgjer om mangfaldet blir møtt med respekt,
anerkjenning og innsikt (Halsnes & Småland, 2020).
Teorien om dobbeltkvalifisering gir
eit viktig pedagogisk perspektiv: barn med minoritetsbakgrunn må få støtte til
å delta i majoritetssamfunnet, samstundes som dei får utvikle og bevare sin
eigen kulturelle identitet (Engen & Aasen, 1994). Dette krev ein pedagogikk
som inkluderer og anerkjenner – ikkje assimilerer.
Hamarmodellen – bru mellom
teori og praksis
Hamarmodellen, utvikla ved Høgskolen i
Innlandet, viser korleis utdanninga av barnehagelærarar kan integrere teori,
praksis og forsking. Studentar får møte mangfald i praksis, reflektere over
eigne haldningar og utvikle ein profesjonell identitet der fleirkulturell
kompetanse er ein naturleg del. Denne modellen tar utgangspunkt i
nærmiljøskultur og har «en danningsteoretisk forankring». (Gunnestad, 2019, s.
130)
Frå utdanning til
praksisfelt – styrking av flerkulturell kompetanse i barnehagelærerutdanninga:
For å sikre at denne kompetansen blir ein del
av profesjonsutøvinga, må utdanninga:
Annonse
Gi djupare innsikt i fleirspråklegheit og identitetsbygging frå eit pedagogisk perspektiv.
Bruke Engens arbeid som teoretisk grunnlag for fagleg refleksjon rundt eigen praksis.
Skape praksisarenaer der studentar møter reelt mangfald og får moglegheit til å utvikle inkluderande pedagogisk praksis basert på profesjonsetiske verdiar.
Løfte fram pedagogisk arbeid som fremjar inkludering og språkleg utvikling, og vise korleis barnehagelærere kan støtte barn med ulik språk og kulturbakgrunn.
Vise korleis digitale verktøy kan brukast som hjelpemidlar for arbeid med barn og foreldre ved å fremme kommunikasjon og visuelle støtte, kulturell utveksling, barns medverknad og inkluderande praksis (Holovchuk, 2025).
Ikkje eit tillegg
Fleirkulturell kompetanse er ikkje eit
tillegg – det er ein del av barnehagelærarens profesjonelle ansvar. Barnehagen
er ein viktig arena for framtida. La oss sørge for at den framtida er prega av
fagleg tryggleik, kulturell forståing og inkluderande praksis.
Litteratur:
Engen. T.O. & Aasen, J. (1994). Oppdragelse for det flerkulturelle samfunnet: dobbeltkvalifisering og kultursammenlikning. I J. Aasen & T.O. Engen (Red.), Didaktikk og lærerplanarbeid i barnehage og skole. (163–202). Oplandske Bokforlag.
Gunnestad, A. (2019). Didaktikk for barnehagelærere. En Innføring. Universitetsforlaget.
Halsnes, A.Ø. & Småland, E.G. (2020). Frå gjest til med-arbeidar. Feltarbeid i eigen kultur i eit framand land. I L.K. Jermstad og U.S. Goth (Red.), Frå barnehage til voksenliv (s. 49 – 64). Novus Forlag.