– Det aller viktigste er at vi skal leke mye, sier barnehagelærer Charlotte von Hafenbrädl (øverst) og daglig leder Hege Thormodsen Cook.Foto: Kanvas / Reidun Berntsen
Overgangen fra barnehage til skole: – Barnas stemme må komme tydelig frem
I Svartdalsparken Kanvas-barnehage har de gjort flere endringer i opplegget for de eldste barna dette barnehageåret.
– I
rammeplanen understrekes det at skole, hjem og barnehage skal tilrettelegge for
en trygg og god overgang for de barna som skal begynne på skolen. Dette er
ganske krevende å få til fordi overgangen er så stor, sier barnehagelærer Charlotte
von Hafenbrädl i Svartdalsparken Kanvas-barnehage i Oslo.
Gjennom 2022
arbeidet hun i en strategigruppe med seks andre ansatte i Kanvas, der målet var
å lage en felles veileder og en verktøykasse for å styrke arbeidet med nettopp overgangen
mellom barnehage og skole i alle Kanvas-barnehagene.
– Vi har laget en ramme for arbeidet med de eldste
barnehagebarna, som bygger på fag, forskning og viktigheten av lek og
medvirkning. Så har barnehagene stor frihet til å gjøre tilpasninger innenfor
denne rammen, forteller hun.
– Målet er å
gi alle barn en best mulig overgang til skolen.
von
Hafenbrädl mener det er viktig at barna selv får være med på å forme det siste
året i barnehagen.
– Det er
tross alt de som skal begynne på skolen. De er bærerne av denne overgangen og
må få være aktører i eget liv, sier barnehagelæreren.
Må gi
mening
– Vi har som
mål at barna opplever at det vi gjør i barnehagen det siste året og det som
møter dem på skolen har et slags kontinuum. At det gir mening for dem, sier
Torkild Freihow Sande i en pressemelding.
Han er daglig
leder i Prismen Kanvas-barnehage og har sittet i strategigruppa sammen med von
Hafenbrädl.
Overgangen
fra barnehage til skole har lenge vært et fast punkt på årsplanen i alle
Kanvas-barnehager, men frem til nå har det vært opp til hver enkelt barnehage hvordan barnas siste år legges opp.
– Vi hadde
behov for noen felles tanker rundt overgangen fra barnehage til skole, derfor
har vi sett på hva vi kan bli bedre på, forteller Sande.
Forventningsgap
Annonse
Da strategigruppa
kartla gjennomføringen av det siste barnehageåret i de ulike Kanvas-barnehagene,
kom det frem at det ofte var et gap mellom foreldres forventninger til barnas
siste år i barnehagen og barnehagelærernes planer for de eldste barna.
– Mange
foreldre ser for seg at barna skal lære å bli elever, venne seg til å sitte
stille og lære tall og bokstaver, mens barnehagelærernes forventninger først og
fremst handler om lek og vennskap, sier Sande.
Gruppa fant
også ut at det i flere barnehager manglet reell medvirkning fra barna når det
gjaldt mål og arbeidsmetoder det siste året i barnehagen.
Disse og
andre resultater fra kartleggingen ble førende for verktøyene og veilederen strategigruppa
utarbeidet.
Dette er hovedpunktene:
- Ha et tydelig fokus på lek, sosial kompetanse og
selvstendighet
- Gjennomføre forventningsavklaring med barna
- Gjennomføre forventningsavklaring med foreldre
- Sette mål og metoder for det siste året i
barnehagen, i samarbeid med barna
- Ta initiativ til samarbeid om grenseobjekter med
skolene
- Gjennomføre barnesamtaler på våren for å snakke
med barna om skolen og overgangen
(Kilde: Kanvas)
Barnesamtaler
og tettere samarbeid med skolene
Gruppa har blant
annet utviklet maler for barnesamtaler med de eldste barna, som tar for seg
barnas tanker og refleksjoner rundt det siste barnehageåret og det å begynne på
skolen.
– Disse samtalene
tydeliggjør at barna selv skal være med på å utvikle det siste året de går i
barnehagen, at leken skal stå sentralt og at barna skal få tid og rom til å
utvikle vennskap, forteller von Hafenbrädl.
Også
foreldrene involveres:
–
Barnehageåret skal begynne med en forventningsavklaring sammen med foreldrene.
Der må vi være tydelige på at det er skolen som tar seg av det faglige når
barna begynner på skolen, mens vi i barnehagen skal fokusere på leken. Skolen
ønsker at barna skal gå ut av barnehagen med god selvfølelse, og det er det vi
skal prøve å gi dem, sier Torkild Freihow Sande.
Det er skolene
som har ansvar for å kalle inn barnehagene til samarbeidsmøter, men strategigruppa
har også utarbeidet en liste med tips til hvordan barnehagene kan få et tettere
samarbeid med skolene barna skal begynne på.
Blant annet
at barnehagene tar kontakt med skolene for å identifisere mulige grenseobjekter
som barna kan ta i bruk i barnehagen. For eksempel et spill, en bok eller en
aktivitet som barna også vil møte på skolen.
– Det vil gi
oss en kobling mellom barnehage og skole, og kan samtidig skape et felleskap, sier
Sande.
Flere
endringer
Siden Charlotte
von Hafenbrädl var med i strategigruppa, fikk hun mulighet til å teste ut verktøyene
og strategien i forkant av implementeringen i de øvrige Kanvas-barnehagene.
Inneværende
barnehageår har de ansatte i Svartdalsparken gjort flere endringer i opplegget
for de eldste barna.
Blant annet har
barna i større grad vært med på å bestemme mål og arbeidsmetoder for året og
barnehagen har etablert et tettere samarbeid med skolene barna skal begynne på.
– Vi har tydeligere
mål for arbeidet vårt og har blitt enda mer reflekterte rundt innholdet for de
eldste barna. Vi passer på at det ikke er for mye voksenstyrte aktiviteter, at
det er mye lek og at barna får medvirke både når det gjelder mål og arbeidsmåter,
ikke bare når det gjelder aktiviteter, forteller barnehagelæreren.
Starter
på høsten
Forberedelsene
til skolestart 2023 startet allerede på høstens foreldremøte, opplyser von
Hafenbrädl.
– Da holdt
jeg et innlegg der jeg viste til forskning og barnehagepedagogikk, informasjon
om hvilket ansvar barnehagen og skolen har i denne overgangen, og hva skolene
ønsker at barna skal ha lært før de begynner på skolen.
Foreldrene
fikk også se den overordnede planen for det siste barnehageåret, og de fikk tips
om hvordan de selv kan bidra til å forberede barna sine til skolestart, for eksempel
ved å lese bøker, synge sanger og spille spill.
På slutten
av møtet ble foreldrene spurt om hvilke forventninger de hadde til barnas siste
år i barnehagen.
– Noen
ganger kan foreldre ha litt forventninger om at barna skal lære seg
skolerelaterte ting som å lese og regne, men denne gangen var det ingen som
hadde slike ønsker, forteller von Hafenbrädl.
Tvert imot
hadde alle foreldrene en forventning om at forberedelsene i hovedsak skulle
handle om lek, utvikling av sosial kompetanse og selvstendighet.
Vennskap
For å finne
ut hvilke forventninger barna hadde til sitt siste år i barnehagen, ble det i
løpet av høsten gjennomført barnesamtaler – enten en-til-en eller i mindre
grupper.
– For oss er
det viktig å la barnas stemme komme tydelig frem i både mål, arbeidsmåter og
innhold. Barnesamtalene har hjulpet oss med dette. Resultatene fra samtalene
viser hvor viktig lek og vennskap er for barna, så da har vi for eksempel
formulert mål for året som handler om sosial kompetanse, hvor lek er den
viktigste arbeidsmåten, forteller daglig leder Hege Thormodsen Cook.
– Mye lek
I Svartdalsparken
samles de eldste barna hver torsdag.
På planen
står blant annet diverse utflukter, overnatting i barnehagen, overnattingstur
til Vangen og svømmeopplæring. Også kropp og grenser, trafikksikkerhet og
rollespill, er temaer de skal innom i løpet av året.
– Det aller
viktigste er at vi skal leke mye, og at det skal være litt ekstra stas å være
skolestarter, sier von Hafenbrädl.
– På turene
vi drar på er det også mye selvstendighetstrening, legger hun til.
Seks
skoler
Barna i
Svartdalsparken Kanvas-barnehage sokner til seks ulike barneskoler i tre Oslo-bydeler, samt i en annen kommune.
von
Hafenbrädl har vært i kontakt med alle skolene for å avtale besøksdager, ha
samtaler med sosiallærer, og for å høre om de har noen spill, sanger, bøker
eller liknende som kan egne seg som grenseobjekter.
–
Musikkverktøyet «Sprell i jungelen» er et grenseobjekt for én av bydelene, og
spillet Villkatten er et grenseobjekt for flere av skolene. Ved at barna
kjenner til disse på forhånd, vil de lettere kunne komme i lek og samspill med
nye barn i en ny skolehverdag, sier barnehagelæreren.
– Vi sender
barna våre til mange ulike skoler og samarbeidet varierer. Et mål fremover blir
derfor å få til et tettere samarbeid med alle skolene, legger hun til.
Daglig leder
Hege Thormodsen Cook er imponert over arbeidet von Hafenbrädl har lagt ned det
siste året.
– Charlotte
skal ha mye ros for innsatsen. Dette arbeidet vil vi bygge videre på uavhengig
av hvem som skal jobbe med de eldste barna fremover, sier hun.
Endre
vaner
– Det gjør
kanskje litt vondt for noen å legge bort aktivitetsheftet de har brukt over flere
år, og det kan være tøft å endre på tradisjoner som enkelte barnehager har
rundt førskolebarna, men av og til er det nødvendig, sier Torkild Freihow Sande
i Prismen Kanvas-barnehage.
Han håper at
mange av Kanvas-barnehagene vil ta de nye verktøyene i bruk allerede dette
halvåret, men anslår at man vil se størst effekt til skolestart 2024.
– Skolene
synes det er viktigere at barna har med seg god sosial kompetanse fra
barnehagen, enn at de har kjennskap til bokstaver og tall. For å få til det må
vi ha arbeidsmetoder som kan levere på dette, sier Sande.