– Mat og måltider er noe man må jobbe med kontinuerlig om man skal lykkes. Victoria Lunde i Læringsverkstedet er prosjektleder for «Et godt måltid».

Overrasket over dårlig kunnskap om mat og måltider

Victoria Lunde i Læringsverkstedet har jobbet med mat i barnehagen i over seks år. – I starten hadde vi ansatte som drakk shake sammen med barna under måltidene. Sånn skal vi ikke ha det.

Publisert Sist oppdatert

I en artikkel publisert på barnehage.no i januar, kom det fram at forskning viser at under halvparten barnehageansatte kjenner til de nasjonale retningslinjene for mat og måltider i barnehagen, og at det fremdeles serveres for lite grønnsaker, fisk, grove kornprodukter og produkter merket med nøkkelhull i barnehagene.

Det fikk Læringsverkstedet til å reagere.

– Det er overraskende, særlig siden den nye versjonen av rammeplanen som kom i 2017 var så klar og tydelig på hva barnehagene skulle jobbe med. Det sto nok dårligere til med kunnskapen i sektoren enn vi trodde. I Læringsverkstedet har vi i mange år hatt fokus på at kjøkkenet, mat og måltidsituasjonen er en pedagogisk arena. Barna får mestringsfølelse av å være med, de utvikler seg og lærer nye begreper.

Matnyttig kompetanse

Victoria Lunde er prosjektleder for «Et godt måltid» i Læringsverkstedet, og har jobbet med mat og måltider i barnehagen i en årrekke. Hun var blant annet med på å etablere konseptet i barnehagekjeden i 2016, i samarbeid med Arne Brimi og Ryfylkekokken Frode Selvaag. «Et godt måltid» har kort fortalt som mål å gjøre barna glade i mat og at de skal få oppleve gleden av å spise den sammen med andre. Det skal handle om norske mattradisjoner og gode råvarer, men også om all læringen et godt måltid kan gi, i alt fra tilberedningen og dekking av bord, til nytelsen av maten og oppryddingen etterpå.

– Læringsverkstedet er et stort selskap som lenge har jobbet med mat og måltider i barnehagen, og gjennom årene ser vi at vi har opparbeidet oss mye kompetanse. Både sentralt i organisasjonen og ute i barnehagene, der det er brukt mye ressurser på dette, sier Lunde.

19. april inviterer hun sammen med Frode Selvaag til webinar der alle barnehageansatte med interesse for å lære mer, kan delta.

– Vi har kurset egne ansatte gjennom de siste seks årene, og ser at vi har fått en god erfaringsbakgrunn, og kanskje kommet lenger enn mange andre på dette området. Da tenker vi at vi kan bidra til at også andre kan dra nytte av det. Gjennom årene har vi prøvd og feilet, og sett hva som fungerer - og hva som ikke gjør det.

Hvert minutt teller

For:

30 minutter, tre ganger daglig fra mandag til fredag, hver barnehageuke i fem år. Tiden man bruker på måltider i en barnehage utgjør til sammen 103 500 minutter.

– Barnehager som er bevisst mat og måltider får hvert minutt til å telle!

Lunde snakker om hvordan mat ikke bare handler om å bli mett, men om veldig mye mer. Om smakstrening, ulike teksturer, mat fra ulike kulturer.

– Gjennom å jobbe med mat skal vi møte kravene i rammeplanen, og det handler om barnets læringspotensial. Det handler om å være bevisst på: Hva smaker ting? Hvordan kjennes det i munnen? Det handler egentlig om at barnehagen er et minisamfunn der barna skal lære seg lifeskills; inkludert vekt og mål, å bidra til å rydde og vaske, at barna skal delta. «Et godt måltid» handler om hele situasjonen rundt mat og måltid, fokus og kunnskap, og ikke minst involvering av alle ansatte, sier hun.

Og er samtidig klar på at det hos Læringsverkstedet som andre steder er varierende i hvor stor grad man lykkes med å få alle på samme spor.

– Noen steder har vi lyktes ekstremt bra, andre steder tar det lenger tid. Noe som er forventet, vi er over 240 barnehager. Hvordan man lykkes kommer gjerne an på i hvor stor grad styrer ser nytten i det. Grunnprinsippene er der: Det er stor grad av frihet i barnehagene våre, og det er ingen ting som blir tredd ned over hodet på dem, sier Lunde, men legger til at det er noen absolutter:

– Men vi som kjede har tatt en del valg på hvordan vi skal ha det, og ikke ha det. I starten hadde vi ansatte som drakk shakes sammen med barna under måltidene. Sånn skal vi ikke ha det. Måltidene skal være et fellesskap der vi skal snakke sammen og undre oss sammen. Vi har noen retningslinjer.

Forskjell på barnehagene

Samtidig:

– Vi vet at det er stor forskjell på barnehager. Noen har ovn med tre kokeplater, mens andre har moderne industrikjøkken. Og så har vi alle mulige kjøkkenvarianter derimellom. Derfor jobber vi med å legge til rette for at sunn mat og gode måltidsituasjoner med deltakende barn kan skapes uavhengig av kjøkkenløsning.

Hun er også klar over betydningen motiverte ansatte har.

– Dette er noe man må jobbe med kontinuerlig om man skal lykkes. De beste eksemplene er gjerne de som i utgangspunktet ikke helt har ting på stell, og så snur det ved å jobbe målrettet og over tid.

Dette er de overordnete retningslinjene som skal prege mat- og måltidstilbudet i Læringsverkstedet:

  • Sunt, variert kosthold
  • Stemning og overraskelser
  • Orden og hygiene
  • Måltidskultur
  • Begrepslæring
  • Utemat
  • Den gode samtalen
  • Klare selv
  • Fokus på norsk tradisjonsmat, lokale retter, smaksopplevelser, fullverdige måltider hver dag, grovt brød av god kvalitet, varmretter - gjerne vegetar, fokus på byggryn, rene gode fiske og kjøttprodukter med høyt innhold av kjøtt/fisk, mat lagd fra bunnen av framfor industrialiserte ferdigretter, smarte påleggsvalg per brødmåltid (sikrer variasjon og mindre svinn), vann som drikke (melk til brødmat).
  • Måltidet som en svært viktig del av barnehagens pedagogiske virksomhet, matglede (både ute og inne), folkehelseaktør (matglede, livsmestring og helse), samfunnsansvar.
Powered by Labrador CMS