Fra venstre: Koreograf Alma Bø, og musikalsk ansvarlig Anja Skybakmoen i Fargespill Oslo.

Ønsker du å utvide sangrepertoaret i barnehagen?

Anja Skybakmoen og Alma Bø i Fargespill deler sine tips.

Publisert

Denne uka har Fargespill Oslo spilt forestillinger for barnehagebarn fra hele hovedstaden.

– Musikk, sang, rim og regler er en fin inngangsport for å bli kjent med hverandre, uansett alder, sier Anja Skybakmoen som er musikalsk ansvarlig i Fargespill Oslo.

Med forestillingen «Olélé – Fargespill i barnehagen» ønsker hun og kollegene å gi barna en god opplevelse, men også å inspirere barnehager til å utvide sitt sangrepertoar.

– Vi ønsker å løfte frem sanger fra andre land og kulturer, og kanskje skape en bevissthet rundt hvilke sanger som synges i barnehagen, forteller koreograf Alma Bø.

20 sanger går igjen

Sang og musikk er universelle språk som samler og skaper trygghet og fellesskap, og i tillegg et viktig verktøy for språkstimulering, påpeker Skybakmoen og Bø.

Mange barnehager bruker sang bevisst i hverdagen. Samtidig viste en kartlegging gjennomført av forskere ved Høgskolen i Oslo og Akershus i 2017 at det er 20 sanger som gjerne går igjen i norske barnehager. Flertallet av disse er laget før 1960 og varierer i liten grad i sjanger og musikalsk uttrykk.

Forskerne finner at særlig Bæ, bæ lille lam, Lille Petter edderkopp og Bjørnen sover er hyppig brukt.

– Jeg har to små barn selv og har lagt merke til at sangene de synger i barnehagen sin, er akkurat de samme sangene som jeg lærte da jeg gikk i barnehage. Vi har ønsket å lage en musikalsk forstilling for barn som inneholder litt andre sanger, sier Skybakmoen.

– I Fargespill fokuserer vi på den enkeltes ressurser og verdi for fellesskapet. Vi bruker sang og dans som verktøy for å bli bedre kjent med hverandre, og utvikler kunstneriske prosjekter ut fra hva den enkelte deler og bidrar med. Denne forestillingen bygger på sanger, rim og regler som de fire utøverne i forestillingen husker fra sin egen barndom, forteller hun.

Den musikalske halvtimen inneholder blant annet to tamilske sanger, deriblant en bursdagssang, en sang fra det karenske folket, en kongolesisk barnesang, en Alf Prøysen-vise og en regle på albansk.

Skaper trygghet

Med et stadig mer mangfoldig samfunn bør dette også speiles i sangene i barnehagen, mener Skybakmoen.

– Jeg tror det er veldig verdifullt at barn får høre morsmålet sitt i barnehagen, for eksempel gjennom sang. Da får språket de snakker hjemme også en verdi i barnehagen og det blir dratt frem som en ressurs. Identitetsbyggingen starter tidlig. Hvis vi kan lære barn – helt fra de er små – at det de kan er viktig, tror jeg det vil skape en trygghet som de kan ta med seg videre i livet, sier hun.

– Siden jeg jobber i Fargespill kan jeg mange sanger på forskjellige språk. Disse har jeg sunget sammen med min to år gamle datter. Jeg ser hvor fort det går å lære seg språk, ord og lyder for barn som er så små. Gjennom sang og musikk kan vi virkelig utvide barnas verden, sier Skybakmoen.

Om Fargespill:

Stiftelsen Fargespill har som målsetning å synliggjøre mangfoldets muligheter gjennom kunstneriske uttrykk.

Fargespill er en metode for hvordan mennesker møter hverandre, og som fokuserer på den enkeltes ressurser og verdi for fellesskapet. Gjennom ukentlige møteplasser utforsker barn og unge, og med ulik kulturell bakgrunn hverandres kulturarv med respektfull nysgjerrighet.

Fargespill debuterte under Festspillene i Bergen i 2004, og har siden den gang blitt sett av hundretusenvis av publikummere, etablert et Fargespill-kompani i Oslo i 2016, og vært nominert til både Spellemannsprisen og Nobels Fredspris.

I dag har Stiftelsen Fargespill ansatte i Bergen og Oslo, samt et stort apparat av frilansere og frivillige. De har faste ukentlige øvelser i begge byene der barn og unge mellom 7 og 25 år deltar innen sang, dans og instrumentering.

Fargespillkonseptet er i dag lisensiert til et 20-talls kommuner, og åtte nye Fargespill-kompanier skal etableres i Nord-Norge.

(Kilde: fargespill.no)

– Involver foreldrene

– Hvilke råd har dere til barnehager som ønsker å utvide sangrepertoaret sitt litt?

– Foreldrene er en kjemperessurs. Kanskje har de en sang de kan dele med barnehagen? Som forelder kan det oppleves fint å bli møtt av de ansatte i barnehagen på denne måten, med en nysgjerrighet og interesse for hvilke språk man snakker eller hvilke kulturuttrykk man har. Se på foreldregruppa og hvordan man kan involvere dem, oppfordrer Skybakmoen.

– Sanger om dyr, god natt-sanger og matsanger finnes i alle land. Hvis du spør foreldre om de har en slik sang de kan dele, så kan du også ofte finne denne på YouTube, legger Alma Bø til.

Det er lurt å be den som kommer med sangen om å forklare hva sangen handler om, slik at det blir enda lettere å søke den opp, råder hun.

– Flere likhetstrekk

På YouTube kan man ofte finne flere versjoner av én sang, og man kan finne samme sang på ulike språk, påpeker de to Fargespill-kollegene.

De trekker blant annet frem den kongolesiske barnesangen Olélé moliba makasi, som handler om å ro på en elv, som en fin sang å starte med.

– En del sanger har mange likhetstrekk med de barnesangene man allerede kan. Fader Jakob-melodien går for eksempel igjen i flere sanger, blant annet i den tamilske sangen Vannathu Poochi som vi har med i forestillingen vår. Den handler om en sommerfugl som setter seg på en blomst og spiser blomsterstøv, sier Skybakmoen.

– Denne sangen har en kjent melodi i bunn og det er heller ikke så vanskelige ord å lære seg. Det er ganske gjenkjennbare lyder i språket, legger Bø til.

Andre sanger som ble fremført under Fargespill sin forestilling var:

Klappeleker

Skybakmoen og Bø er også stor fan av klappeleker. Dem finnes det utallige varianter av.

De trekker frem Choco choco la la og Anne Liane.

– Gjennom arbeidet i Fargespill har vi blitt introdusert for klappeleker fra hele verden, som ofte er en blanding av litt slang, ord og lyder. Det er veldig morsomt for barna å gjøre noe fysisk med hendene sine samtidig som man synger, sier Skybakmoen.

Powered by Labrador CMS