INNBLIKK
Alle foto: privat
Her lager barna egne gevær til «jaktturen»
I Momarka barnehage har høsten vært preget av et engasjerende og lærerikt prosjekt for førskolebarna, skriver Marthe Andersen.
- Dette er et innsendt bidrag, og gir uttrykk for skribentens meninger og holdninger. Vil du delta i debatten? Send gjerne inn innlegg hit.
I tråd med en mangeårig tradisjon har de eldste barna fått
lage sine egne «gevær» – helt ufarlige treleker som barna selv har vært med på
å forme, pusse og dekorere. Dette er et prosjekt som barna alltid gleder seg
til, og som gir dem en unik følelse av mestring og stolthet.
Arbeidet med å lage geværene er langt mer enn håndverk og
lek. Barna får muligheten til å utvikle selvstendighet gjennom å bruke verktøy
på en trygg måte, gjøre egne valg for utformingen og være aktive deltakere i
prosessen. Dette samsvarer godt med rammeplanens
mål om at barna skal få erfare mestring, ta initiativ og utvikle tro på egne
evner.
Når geværene står ferdige, er det tid for en annen av
høstens tradisjoner – «jaktturen» i skogen. Før barna drar på tur, må alle
gjennomføre «jegerprøven», en lekbasert aktivitet der de må vise at de kan
følge regler, samarbeide og ferdes med respekt i naturen. Under turen snakker
vi om dyrespor, naturens kretsløp og hvor maten vi spiser faktisk kommer fra.
Barna får erfare at naturen er en ressurs vi skal ta vare på, noe som støtter rammeplanens
fokus på bærekraftig utvikling og respekt for naturen rundt oss. I løpet av
høsten får førskolebarna også verdifull erfaring med risikovurdering. Når barna
bruker ulike verktøy i arbeidet med å lage tre-geværene, gjør vi dette i trygge
og nøye tilrettelagte rammer. Sammen snakker vi om hvordan man håndterer
verktøy på en sikker måte, hvorfor vi har regler, og hvordan de selv kan
vurdere hva som er trygt og ikke. Dette følger vi også opp når vi drar på
jakttur i nærområdet. Barna lærer å ta ansvar for seg selv og gruppa, og de får
erfaring med å ferdes i ulendt terreng, følge stier og lytte til beskjedene fra
de voksne. Slik legger vi grunnlag for både selvstendighet og trygghet – i tråd
med rammeplanens mål om å støtte barn i å bli aktive og bevisste deltakere i
eget liv.
Gjennom prosjektet arbeider vi også med elementer fra samisk
kultur, hvor naturen, høsting og respekt for dyrene står sentralt. Barna får
innblikk i hvordan mange urfolk tradisjonelt har brukt og forvaltet naturens
ressurser på en bærekraftig og respektfull måte. Vi snakker om hvorfor hele
dyret tas i bruk, hvorfor man ikke sløser i naturen, og hvordan mennesker
gjennom historien har hatt en nær og omsorgsfull relasjon til landskapet rundt
seg. Dette bidrar til å styrke barnas kulturforståelse og respekt for ulike
måter å leve på, samtidig som vi bygger bro mellom tradisjon, natur og lek.
Vi opplever hvert år at dette prosjektet knytter barna enda
tettere til både naturen og fellesskapet i barnegruppen. De opplever gleden av
å mestre, skape noe eget og delta i tradisjoner som går igjen fra år til år –
verdifulle erfaringer de tar med seg på veien videre mot skolestart.
Vi er også svært heldige som har jegere blant barnas
foresatte. De deler gjerne av sin kunnskap og donerer av og til dyr til
barnehagen, slik at barna kan få se hvordan et dyr ser ut i sin helhet og lære
om slakting på en respektfull og pedagogisk måte. Dette gir dem konkret og
viktig innsikt i hvor maten kommer fra, og ikke minst førstehånderfaringer, og
hvordan mennesker behandler naturens gaver med omtanke.
Hos oss er lek, læring og naturgleden tett vevet sammen. Og
når førskoleklubben står klare med egne håndlagde tregevær og brede smil før
den store jaktturen, ja, da vet vi at tradisjonen lever videre – på en trygg,
lærerik og meningsfull måte.