Barna i Flekkenga gårds- og naturbarnehage møter ferdig påkledd hver morgen. De spiser frokost i telt, gammer eller hytter, og bruker dagene utendørs.

– Når ungene bruker kniv og øks, lurer kineserne på hva vi driver med

Elin Storsveen og Ole Morten Svenkerud både begeistret og forbløffet kinesiske barnehageledere da de fortalte hvordan de jobber i Flekkenga gårds- og naturbarnehage.

Publisert Sist oppdatert

– De var veldig fascinert da vi fortalte om risikolek. Barnehagen vår ligger like ved skogen, og vi tilbringer mye av tiden utenfor gjerdet. Men det er klart, det blir noe helt annet å sende ungene ut når du ligger ved en åttefelts motorvei, sier styrer Elin Storsveen.

Vil lære av oss

Sammen med eier Ole Morten Svenkerud i Flekkenga gårds- og friluftsbarnehage er hun nylig hjemme igjen etter en ukes tur til Beijing, der de holdt to foredrag under Boyuan International Preschool Education Conference.

– Vi snakket i ni timer foran 400 barnehageledere i BIPEC, en lederkonferanse for en stor privateid barnehagekjede i Kina. De vokser raskt, og har svimlende 50.000 ansatte. Nå retter de blikket mot den norske barnehagemodellen, og vil gjerne lære av oss, sier Storsveen.

De fikk også tid til å besøke en kinesisk barnehage under besøket. Det er liten tvil om at forskjellene er store.

– De gliste litt av oss når vi fortalte at vi har hundre barn, og er den største barnehagen i Hamar. Vi var på besøk i en liten barnehage i Beijing. Der var det 300 barn, sier hun, og legger til:

– Det er flere likheter, som dagsrytmen og samarbeid med foreldrene, men det er mye som skiller måten å drive barnehage på. Etter det vi forsto er voksentettheten der rundt 10-11 barn per voksen, så det er veldig annerledes. De har også classes, som fremstår som veldig skolerettet. Når vi snakket om læring gjennom lek, så snakket vi over hodet på dem. Det er ikke vanlig i Kina, sier Storsveen.

Måten de ansatte legger opp arbeidet på er også veldig ulik.

– Vi fikk inntrykk av at de må forholde seg til læreplaner, og at de har en tydelig oversikt og forventning av hva som er pensum i hvert enkelt fag. Så vi måtte forklare litt rundt hvordan vi jobber med årsplaner sammen med de ansatte, med forankring i rammeplanens kjerneverdier og fagområder.

Begeistret kineserne

De to hadde gjort grundige forberedelser før de reiste, og blant annet filmet en rekke aktiviteter i barnehagen. At barna klatrer i trær, balanserer på steiner i bekken, eller raser i vei på akebrett skapte forundring hos publikum. Toåringer i full fart på ski var noe av det som virkelig begeistret kineserne.

– Det ga en skikkelig wow-faktor. Da kom det opp mange mobiltelefoner, sier styreren og ler, før hun fortsetter:

– Vi viste blant annet et klipp der ungene leker i bekken, og prøvde å forklare hvilke fag vi underviste i, både der og i andre settinger. Vi hadde stort fokus på å forklare blant annet frilek, mestring, bærekraftig utvikling, motoriske ferdigheter, kosthold og psykisk og fysisk helse, knyttet opp til de aktivitetene som er en naturlig del av dagene her, som fugleliv og jakt, grønnsakhagen, gårdsaktiviteter og dyrestell, temaer med fokus på «fra jord til bord», skileik, fiske og kanoturer.

De kinesiske konferansedeltagerne var også, naturlig nok, opptatt av sikkerhet.

– Vi er mye utenfor gjerdet, og snakket mye om hvilke rutiner vi har for HMS og risikoanalyse. Når de ser at vi bruker kniv og øks og sag, lurer de på hva i all verden vi driver på med? Men det er tydelig at arbeidsmetodene våre fenger.

Viste til fersk forskning

Representantene fra Hamar-barnehagen hadde også med seg ferske forskningsresultater fra Universitetet i Oslo, som viser at mye fysisk aktivitet kan gi positive senvirkninger i form av bedre konsentrasjon, mindre hyperaktivitet, barn som er flinkere til å dele og å være en god venn enn andre barn – og at denne effekten holder seg til barna begynner i andre klasse på skolen.

– Dette ble jo en bekreftelse for oss, men også noe som fascinerte deltagerne på konferansen. Da vi startet barnehagen for ti år siden, opplevde vi mye større skepsis blant foreldrene. Skulle vi lage sånne Lars Monsen-unger, liksom. Vi er fremdeles den eneste barnehagen i kommunen som har en så rendyrket gårds- og friluftsprofil. Vi får veldig gode tilbakemeldinger fra skolen, at barna er mer konsentrerte og selvstendige. Selv om enkelte fremdeles tror det er omvendt, at barna er mer urolige, sier hun, og legger til:

– Men det er en myte. Disse resultatene er jo like interessante for oss som for kineserne. Der som her går man med nesa nedi skjermen på mobiltelefonen. Vi blir en motvekt til det.

Fortsetter samarbeidet

Alderen for skolestart i Kina er den samme som i Norge, men barna begynner ikke i barnehagen før de er tre år gamle. Barnehagesektoren er ifølge Storsveen i sterk vekst, og barnehagekjeden representantene fra Flekkenga besøkte har alene ansvar for om lag en halv million barn.

– Opptakten til turen var at vi hadde en delegasjon fra Kina her for rundt et år siden. De er veldig interessert i måten vi jobber på her i Norge, og antydet allerede da at de kunne tenkt seg besøk. Invitasjonen kom like før jul. Nå får vi besøk fra Kina igjen i februar, og de har også antydet at de gjerne vil ha besøk av oss igjen. Kanskje allerede i vår, sier hun, og legger til at de er ydmyke og stolte over at arbeidsmetoder og filosofi fra Flekkenga kan få ringvirkninger for millioner av kinesiske barn.

Powered by Labrador CMS