Ansatte i Slime gård barnehage erfarer at det har blitt tettere relasjoner mellom foreldre og barnehage etter at de ble med i prosjektet.Foto: Ellen Jarli
Gjorde barnehagen til en møteplass for familier i nærmiljøet
Foreldrepanel og fast ukentlig møtepunkt har ført til tettere relasjoner mellom familiene, og mellom personalet og foreldrene, i Slime gård barnehage.
– Nå har vi mer fokus på hele familien – ikke bare
barnet, sier styrer Kristin Vengel Kaagaard i barnehagen som ligger på Bjørndal
i Oslo.
De siste tre årene har de deltatt i prosjektet Barne-
og familiehagen, der det overordnede målet har vært å skape nettverk mellom
familier og øke innbyggernes tillit til Bydel Søndre Nordstrands tjenester – i
første omgang barnehager og helsetjenester.
Under et seminar i regi av Oslo kommune denne uken, fortalte
Kaagaard og prosjektleder Kristin Fløtre om sine erfaringer med foreldrearbeid
i en mangfoldig bydel, og hvordan de sammen med foreldrene har utviklet
barnehagen til å bli en viktig møteplass for nettverksbygging mellom familiene,
barnehagen og bydelens andre tjenester.
Bygge tillit
– Utgangspunktet for prosjektet var at vi har en del innbyggere
som har lav tillit og lite kjennskap til tjenestene våre. I tillegg har vi en høy
andel barn som ikke går i barnehage – hele 22 prosent i delbydelen Bjørndal.
Flere av familiene våre mangler også tilhørighet og nettverk i nærmiljøet sitt,
forteller Kristin Fløtre.
– Vi ønsket å skape en arena der familier har enkel
tilgang til tjenester, og å skape nettverk mellom familier gjennom å bruke
barnehagen som et flerbrukshus.
I tillegg til Slime gård, har Lofsrud barnehage på Mortensrud
deltatt i prosjektet.
Målgruppa var småbarnsfamilier både med og uten
barnehageplass, opplyser Fløtre.
– Vi har hatt et stort fokus på å komme i kontakt med
familier med barn som ikke går i ordinær barnehage. Det viktigste for oss har
vært å komme i posisjon for å kunne bygge tillit.
Om Barne- og familiehagen:
Prosjektet ble gjennomført i Bydel Søndre Nordstrand. Det startet opp i januar 2022 og varte til desember 2024.
To barnehager, Slime gård barnehage på Bjørndal og Lofsrud barnehage på Mortensrud, deltok.
Målet har vært å øke innbyggernes tillit til kommunens tjenester, i første omgang barnehager og helsetjenester. Det har også vært et mål om å skape nettverk mellom familier, og at barnehagene kan brukes som et sosialt treffsted i og utenom åpningstiden.
Prosjektet er finansiert gjennom Delprogram oppvekst og utdanning, et av tre delprogram i Områdesatsingene i Oslo. Delprogram oppvekst og utdanning skal sikre gode oppvekstvilkår og at flere fullfører og består videregående opplæring. Programmet omfatter Utdanningsetaten og bydelene Gamle Oslo, Bjerke, Grorud, Stovner, Alna og Søndre Nordstrand.
Prosjektet har hentet inspirasjon fra nærmiljø-skoleprosjekter i områdesatsingen. For eksempel Bjørndal skole. I tillegg er det hentet inspirasjon fra et studiebesøk til to oppvekstsenter i London i forkant av prosjektet.
(Kilde: Oslo kommune)
Involverte foreldrene
Annonse
Allerede fra dag én av prosjektet var man opptatt av å
engasjere foreldrene.
– Vi ønsket å sette i gang aktiviteter som foreldrene
hadde behov for, og ikke det vi tenkte at de trengte, sier Fløtre.
Det ble derfor etablert et foreldrepanel i hver av de to barnehagene
– et samtaleforum der foreldrene fikk mulighet til å påvirke.
Kompetanseheving for alle barnehageansatte har også stått
sentralt i prosjektperioden, opplyser Fløtre.
– Vi har jobbet med temaet verdier og holdninger i
møte med foreldrene, og de ansatte har vært igjennom refleksjonsoppgaver, ulike
øvelser og rollespill knyttet til praksis.
I starten av prosjektet ble det etablert et eget
brobyggerteam, bestående av barnehageansatte, som skulle være et bindeledd
mellom foreldrene, barnehagene og bydelen. Det ble også jobbet med å styrke samarbeidet mellom barnehagene
og tjenester som Oslohjelpa, barnevernstjenesten, helstasjon og NAV.
– Vi har jobbet spesielt med å gi barnehageansatte økt
kunnskap om de ulike tjenestene, for å styrke deres posisjon som støttespiller
og link mellom familier, barnehage og tjenester, forteller prosjektlederen.
Endret på foreldremøtene
Prosjektet ble avsluttet i desember 2024. Under seminaret fortalte Fløtre og Kaagaard særlig om hvordan de har mobilisert
foreldrene og lagt til rette for nettverksbygging.
– Det startet altså med et ønske om økt
foreldreengasjement og å sikre at aktivitetene våre var tilpasset familienes
behov og ønsker. Foreldrepanelet ble derfor en viktig driver i prosjektet,
forteller styrer Kristin Vengel Kaagaard i Slime gård barnehage.
Ett av temaene som ble diskutert i panelet var
foreldremøter i barnehagen.
– Vi ba foreldrene komme med innspill til innholdet i
neste møte og hvordan vi kunne organisere det på en god måte slik at de
opplevde det som meningsfullt.
– Det var interessant å se hvor ulike perspektiver vi hadde
når det gjaldt foreldremøter. Mens vi i barnehagen hadde mest fokus på å vise til det pedagogiske arbeidet i våre møter med foreldrene, og på hva foreldrene
skulle følge opp, hadde de mest fokus på at de ønsket å bli bedre kjent med oss
og med hverandre.
Foreldrene var med på både planlegging, gjennomføring og
evaluering av møtet, opplyser styreren.
– Nå skulle vi ta utgangspunkt i foreldrenes stemme. Det
skapte litt usikkerhet hos personalet, og min rolle som leder ble å støtte og
trygge dem på veien ved å forberede oss på det uforberedte. Vi hadde ingen
agenda for møtet, slik vi pleide. Målet var kort og godt å bygge relasjoner og
skape tillit.
– Vi tar vare på det kjæreste de har, og det er jo helt naturlig
at foreldrene ønsker å vite hvem vi er, og bli bedre kjent, sier styreren.
Barnehagen som flerbrukshus
Gjennom prosjektet har barnehagen blitt brukt som en arena
for å utvikle møteplasser for familier i nærmiljøet.
– Vi har tilrettelagt for å skape ulike møtepunkter, og
oppfordret foreldrene selv til å ta initiativ, forteller Kristin Fløtre.
Sammen med foreldrene ble blant annet «Møteplassen»
etablert i Slime gård barnehage, et uformelt treffsted for foreldre i barnehagens lokaler.
– Møteplassen arrangeres én fast dag i uka, fra kl. 15.00
til 16.30/45. Da kommer foreldrene innom for en liten prat, en kopp te eller kaffe,
for å møte andre foreldre eller få hjelp, for eksempel til å søke
barnehageplass eller kontakte NAV, forteller Kaagaard.
– Vi har hentet inspirasjon fra nærmiljøskolen Bjørndal,
som også har et slikt møtepunkt for foreldrene én gang i uka.
Barnehagen låner også ut «Gamlehuset» til familier, frivillige lag, organisasjoner og tjenester i bydelen. Huset står midt på tunet til barnehagen. Det er installert Oslonøkkel og lån av huset gjøres derfor digitalt.Foto: Ellen Jarli
Åpen og ordinær barnehage under samme tak
Under seminaret fortalte styreren også om hvordan de har jobbet
med å rekruttere nye familier til barnehagen – som kan være skeptiske til
kommunen og det norske barnehagesystemet.
Kaagaard trakk frem at Slime gård barnehage både huser en
ordinær og en åpen barnehage. Hun mener det er en fordel i
rekrutteringsarbeidet.
– For noen av innbyggerne i bydelen vår er veien til oppstart
i barnehage lang. Det nytter ikke å bare sende en SMS eller henge opp en lapp
med informasjon.
– I Åpen barnehage har vi en ansatt som er godt kjent i
nærmiljøet og som har koblet seg på disse familiene. Hun får for eksempel vite
om hjemmeværende med barn via andre mødre. Eller hun kan treffe på foreldre med
barn på vei hjem fra jobb, på bussen og lignende, og benytte anledningen til å
fremsnakke tilbudet. Vi har erfart at det er helt nødvendig for å nå frem, sier
styreren.
For mange barn og foreldre blir Åpen barnehage en første
introduksjon til Slime gårds tilbud.
– Plasseringen til Åpen barnehage, er gull verdt. Den
ligger midt mellom de fire avdelingene våre, og blir en del av barnehagen. Det
bidrar til at familiene som kommer hit også får et innblikk i den ordinære barnehagehverdagen,
sier Kaagaard.
Mangfoldig personalgruppe
82 prosent av barna som går i Slime gård barnehage er
flerspråklige.
Styreren peker på at det i et område med stort språklig
og kulturelt mangfold, er en fordel å ha en mangfoldig personalgruppe som
gjenspeiler befolkningen.
– Vi har ansatte med bakgrunn fra blant annet Spania,
Pakistan, Kroatia, Iran, Russland, Litauen, Filipinene, Tyrkia og Zimbabwe. De
behersker mange ulike språk, og er kjent med ulike kulturer og religioner. Det
gjør at vi lettere kommer i kontakt med familiene. Vi hadde neppe vært der vi er
i dag uten denne sammensetningen i personalgruppa, sier styreren.
Foto: Ellen Jarli
Møtes utenom åpningstid
Kaagaard opplever at mye har endret seg etter at
barnehagen ble med i prosjektet:
– Foreldrene virker tryggere, de har fått større tillit
til oss.
Hun og medarbeiderne merker i tillegg en økt interesse
fra foreldrene for det som skjer i barnehagen.
– Pappaene har også kommet mer på banen og engasjert seg.
Nå etablerer de egne treff med barna sine utenom barnehagens åpningstid, forteller
styreren.
– Før snakket foreldrene lite sammen ved levering og
henting. Nå blir de stående å prate, og det har blitt et mye mer inkluderende
miljø.
«Møteplassen» som ble etablert tidlig i prosjektet, har
vært en viktig faktor for å opprette denne kontakten mellom foreldrene, ifølge Kaagaard.
– Hvem og hvor mange som kommer varierer fra gang til
gang. Noen er der nesten hver gang, andre av og til. Vi motiverer spesielt
foreldre med lite nettverk til å komme, for eksempel nyinnflyttede, forteller
styreren.
Fra Venstre: Prosjektleder Kristin Fløtre og styrer Kristin Vengel Kaagaard i Slime gård barnehageFoto: Silje Wiken Sandgrind
Tettere relasjoner
Kaagaard merker også en endring hos sine ansatte etter det
treårige prosjektet:
– De har vært igjennom et kompetanseløft og flere sier at
de har blitt tryggere i sin rolle i møte med foreldrene.
Hun forteller at samtlige har fått mer kunnskap om ulike oppveksttjenester
i bydelen og har blitt bedre på å fremsnakke og ufarliggjøre dem.
– Fra å ha størst fokus på barna, er vi nå mer opptatt av
hele familien og det å skape gode relasjoner. Jeg opplever at vi viser større
tålmodighet i møte med de ulike familiene.
– De ansatte forteller også at det har blitt større
åpenhet og tettere relasjoner mellom foreldre og barnehage. De opplever at
foreldrene har lavere terskel for å spørre om hjelp enn tidligere, sier
Kaagaard.
– Kan være starten på noe unikt
Styreren har følgende tips til barnehager som kan tenke
seg å sette i gang et lignende endringsarbeid:
– Endring tar tid! For å skape en barnehage av god
kvalitet, er det viktig å evaluere og bevisstgjøre praksis kontinuerlig.
– I vårt tilfelle erfarte vi at foreldrestemmen hadde
fått for liten plass. Derfor har vi endret fokus fra å være opptatt av å gi
tips og fortelle foreldrene hva de skal gjøre, til i større grad å lytte etter
ønsker og behov. Og relasjonsbygging har fått enda høyere status, sier Kaagaard.
Å legge til rette for at foreldre kan møtes og bli bedre
kjent, trenger ikke være så komplisert, påpeker hun.
– En liten krok i barnehagen kan være nok. Det kan være
starten på noe unikt som man kan få til sammen med foreldrene.
Styreren har også ett råd til barnehager som kan tenke seg å
teste ut foreldepanel:
– Prøv – det er enkelt! Men husk; inviterer du
foreldrestemmen inn, så må du ta den på alvor og ta den med inn i den videre
planleggingen.
– Viktig arena
– Nå er prosjektet over. Kommer dere til å
videreføre tiltakene?
– Ja, det er målet. Men det aller viktigste er at vi
fortsetter å reflektere over våre holdninger i møte med familiene og til enhver
tid evaluerer den praksisen vi har.
– Jeg har et ønske om å fortsette med foreldrepanel og Møteplassen, for jeg ser hvor stor betydning dette har hatt. Det er også viktig å bevare Åpen
barnehage-tilbudet i bydelen vår. Dette er en utrolig viktig arena i møte med de
ulike familiene. Her bygges tillit og veien videre til bydelens tjenester, sier
Kaagaard.