Her er Sabona-verktøyene:
Sabona har sju verktøy for å utvikle samspill, entreprenørskap og evne til konflikntløsing. Programmet er basert på en opplæringsmanual fra FN.
- En definisjon på konflikt – Uforenlighet.
- To sider av samme sak – Sabona-prinsippet.
- Tre hjørner i ABC-triangelet «mellom, inni, utenpå». Ingredienser i alt menneskelig samspill.
- Fire felt i Ryddematta for refleksjon og tydelig mål. Positiv, negativ, fortid og framtid.
- Fem utfall av konflikter i 5-skjemaet. Vinne, tape, kompromiss, tilbaketrekning, både-og.
- Seks – tre trinn og to fokus per trinn – Løsningstrappa. Snakke med alle parter alene før samling rundt bordet.
- Sju – fem ruter, ett kryss, en oppskrift – Forsoningskrysset. En god unnskyldning inneholder ansvar, konkret, endring.
Dette er målsøkende atferd:
- Barn uten språk
- Jeg skjønner det er noe som er viktig for deg. Kan du ta meg i hånda og vise meg?
- Barn med gråt
- Jeg forstår ikke hva du vil når du gråter. Kanskje du kan prøve og fortelle meg hva du vil, så skal jeg hjelpe deg.
- Barn med negativ atferd
- Det er ikke lov å sparke eller slå, men jeg skjønner det er noe som er viktig for deg, og det vil jeg høre på.
- Stille barn
- Jeg gleder meg til å høre hva du tenker!
Dette er Sabona-filosofien på barnehagevis:
Skiller mellom å se sammenhengen mellom barnas mål og hva de gjør for å oppnå målet. Du må vite hva du vil og hva du skal gjøre for å nå målet.
Det er viktig å være forutsigbar:
- Nå skal vi snart gå inn på stellerommet for å skifte bleie/inn og spise mat/gå ut/sove i vogna di.
Dette er Ryddematta på barnehagevis:
Ryddematta som er tilpasset barnehagen delt fire felt:
1. Drømmer og forventninger – Beskriv ønsker for en god dag for barnet ditt i barnehagen.
2. Sorger, sinne og tap – Fortell om en situasjon der barnet kom hjem og var lei seg og trist for noe, eller en følelse du som forelder hadde av at noe trist eller leit hadde skjedd med ditt barn i barnehagen.
3. Gode minner og opplevelser – Husker du en gang barnet kom hjem etter en dag i barnehagen og fortalt om gode opplevelser, var glad eller uttrykte glede? Hva hadde skjedd i barnehagen da?
4. Bekymring, uro og redsel – Er det noe du er bekymret for når det gjelder barnet ditt i barnehagen? Noe du tenker på som du ønsker vi skal ta hånd om?