Kan barnehager arrangere sommeravslutninger også i år? Ja, sier Folkehelseinstituttet.
Kan barnehager arrangere sommeravslutninger også i år? Ja, sier Folkehelseinstituttet.

Her er FHIs råd om sommeravslutninger i barnehager

Folkehelseinstituttet har kommet med tilpassede råd for gjennomføring av avslutninger og andre tilstelninger i barnehage og skole.

Publisert

Tidligere denne uken sa overlege ved Folkehelseinsituttet (FHI), Margrethe Greve-Isdahl, til Utdanningsnytt.no at det ville komme konkrete råd til barnehager og skoler om hvordan de kan arrangere sommeravslutninger.

Torsdag oppdaterte FHI sine nettsider med tilpassede råd for gjennomføring av avslutninger og andre tilstelninger i barnehage og skole.

Rådene er som følger:

  • Ingen syke må delta.
  • God hygiene er viktig, og det må være tilstrekkelige fasiliteter for håndvask/tilgjengelig hånddesinfeksjon.
  • Organiser avslutninger for opptil det antall personer som er tillatt (for eksempel avdelingsvis i barnehager eller klassevis på skoler). Per i dag er dette antallet 50 personer, men regjeringen vurderer å tillate inntil 200 personer fra 15. juni. Se oppdaterte råd om arrangementer.
  • Barna som går i samme kohort/klasse kan omgås som vanlig. Det gjelder også personer innen samme husholdning/familie. De som ikke normalt er nærkontakter, bør holde en meters avstand til andre barn og voksne.
  • Mat og drikke bør organiseres på tilsvarende måte som ellers, med fokus på god håndhygiene og generelt god hygiene rundt mathåndtering. Maten bør serveres porsjonsvis.

FHI understreker at lærer eller foresatte kan være arrangør og at disse bør sette seg inn i gjeldende råd for arrangementer.

– Skole- og barnehageavslutninger pleier tradisjonelt å være en familietilstelning. Fra barnehage til videregående er det et stort spenn og det vil være forskjellig hvordan man ønsker å gjennomføre disse markeringene; om man vil samle relativt mange barn/elever med få familiemedlemmer, eller små grupper av barn/elever, men med hele familien for eksempel, skriver FHI på sine nettsider.

Powered by Labrador CMS