KRONIKK
Slik kan et lite pinnsvin bli et viktig pedagogisk verktøy i barnehagen
«Dette prosjektet har gitt barna anledning til å utforske både empati, samarbeid og forståelse for miljøet rundt seg» skriver Rebecca Holta-Konradsen og Siren Deiszi i Norlandia Solstua Barnehage.
- Dette er et innsendt bidrag, og gir uttrykk for skribentens meninger og holdninger. Vil du delta i debatten? Send gjerne inn innlegg hit.
Pinnsvinet er et fascinerende dyr. Det er Norges eneste pattedyr med pigger på ryggen og det lever stort sett langs kysten. Pinnsvin spiser virvelløse smådyr som meitemark og larver, men kan også spise små amfibier, fugleegg, sopp og bær.
Dessverre har pinnsvinet nå havnet på rødlista som «nær truet», hovedsakelig på grunn av utbygging, biltrafikk og robotgressklippere. Hos oss i Norlandia Solstua Naturbarnehage har vi derfor startet et prosjekt med mål om å skape et trygt hjem for et pinnsvin på uteområdet vårt, og samtidig gi barna verdifull innsikt i biologisk mangfold og norsk fauna.
Dette prosjektet gir barna anledning til å utforske både empati, samarbeid og forståelse for miljøet rundt seg – kjerneområder i Rammeplan for barnehager. Gjennom praktiske erfaringer får barna en dypere forståelse av naturen og klimaet, og de lærer om hvordan små handlinger kan bidra til å bevare og styrke miljøet.
Fra naturfakta til utforskning og undring
Vi startet prosjektet med en samtale om pinnsvinet: Hva vet vi fra før? Har barna sett et pinnsvin?
Mange spennende tanker kom fram, og samtalen ble en naturlig inngang til nye begreper som «kysten» og «flest». Samtalene bød også på undring over hvorfor pinnsvin er truet og hvordan vi kan hjelpe dem, noe som knytter prosjektet opp til rammeplanens mål om etisk refleksjon og naturopplevelser i barnehagens arbeid med natur og miljø.
Barna gjør klar for Bolla Pinnsvin
Med kunnskap om pinnsvinets vaner begynte barnegruppen å forberede et rolig hjørne på uteområdet, tilrettelagt for at et pinnsvin skal kunne trives.
Barna måtte planlegge og samarbeide for å få området klart: De flyttet på steiner, flatet ut jorden og fraktet løv til gjemmestedet for å lage et skjermet miljø der pinnsvinet kan gå i dvale om vinteren.
Denne prosessen ga barna erfaringer med organisering og samarbeid, som rammeplanen trekker fram som viktige utviklingsområder. Barna fikk også oppleve naturen på nært hold nå om høsten, og førstehåndserfaringer som disse er sentrale for å bygge forståelse for klima, årstider og dyreliv. Dette viser hvordan barnas læring i barnehagen kan knyttes direkte til større sammenhenger i naturen.
Pinnsvinhus
Med støtte fra Alcoa Foundation anskaffet barnehagen også et pinnsvinhus, som barna fylte med sagspon for å gjøre det varmt og innbydende. Pinnsvinhuset ble plassert i det klargjorte området, godt gjemt i løv for å skape et trygt miljø for et mulig pinnsvinbesøk.
Vi har hatt samtaler om hvor viktig det er at huset og området får stå i fred, slik at pinnsvinet får fred og ro.
Praktisk omsorg for dyr og natur
Gjennom å observere og delta i dette prosjektet lærer barna omsorg for dyr og respekt for naturens krav. Ifølge rammeplanen skal barna få «oppleve og utforske naturen» og «utvikle respekt for liv og mangfold». Prosjektet med pinnsvinhuset gir barna verdifulle erfaringer med nettopp dette, og de lærer samtidig hvordan et tilsynelatende lite tiltak kan ha betydning for en arts overlevelse.
Barna viser stolthet over arbeidet, og vi håper at prosjektet vil inspirere dem til å ta med seg omsorgen for naturen videre i livet.