DEBATT
Toril Kalsås svarer Høyre-politiker Kari-Anne Jønnes.
Foto: Getty Images / Privat
Veiledning til Høyre i barnehagepolitikken
«Hvis Høyre virkelig er bekymret for barn som trenger veiledning i leken, håper jeg de heller blir med oss i kampen for bedre bemanningsnormer!» skriver Toril Kalsås.
- Dette er et innsendt bidrag, og gir uttrykk for skribentens meninger og holdninger. Vil du delta i debatten? Send gjerne inn innlegg hit.
Barnehagepolitisk
talsperson i Høyre, Kari-Anne Jønnes, skriver på
barnehage.no at de vil ha veiledet lek i barnehagen og at årsaken til
motstand er en misforståelse.
Jeg kan
forsikre Jønnes om at de fleste av oss som er motstandere av «veiledet lek»
ikke er det på grunn av en misforståelse. Barnehagelærere og andre
barnehageansatte har god kompetanse i pedagogikk og lek!
Derimot er
det en utbredt misforståelse at barnehageansatte har fri når barna leker. Jeg
oppfatter at Jønnes har den misoppfatningen når hun skriver: «Noen barn
risikerer å gå glipp av viktig språkutvikling, begrepsforståelse og sosiale
ferdigheter hvis vi ikke vi veileder de litt i leken.» Det er jo nettopp dette
som er kjerneoppgaven vår i leken: Observere og oppfatte hvor barna er i
utviklingen på ulike områder, hva som fungerer for dem i leken og hva vi må
veilede og tilrettelegge for at de skal mestre leken bedre. Fri lek i
barnehagen har aldri betydd at de ansatte ikke observerer, tilrettelegger,
deltar og veileder.
Jønnes har helt rett i at ikke alle barn
finner sin naturlige plass i leken, mange barn trenger mye øvelse og støtte for
å mestre det. Nettopp av den grunn har ansatte og foreldre ropt om bedre
bemanning i flere år nå: Det må være nok ansatte hele dagen til å oppfylle både
omsorgsoppgavene og de pedagogiske oppgavene!
«Veiledet
lek» og «lekbasert læring» høres fint ut og det er nok derfor
Læringsmiljøsenteret i Stavanger og Agderforskning har tatt de i bruk for sine
programmer. Det blir forvirrende for mange, særlig de utenfor barnehagesektoren.
Måten de bruker begrepene på handler nemlig mer om læring og voksenstyrte
aktiviteter enn om barneinitiert lek og aktivitet. Programmene tar verken
barnas eller barnehagelærernes kompetanse og autonomi på alvor.
I en hverdag
der vi kun få timer av dagen er fullt bemannet og deler av den tiden må lage
til, gjennomføre og rydde etter barnas måltider, skifte bleier og kle på og av
ytterklær, vil tiden brukt på «veiledet lek» ta plass fra den frie leken. Det er
også mye som tyder på at mer stillesitting og voksenstyrt undervisningslignende
aktiviteter ikke fremmer verken mer læring eller god psykisk og fysisk helse.
Hvis Høyre
virkelig er bekymret for barn som trenger veiledning i leken, håper jeg derfor
de heller blir med oss i kampen for bedre bemanningsnormer!