DEBATT

Barnehagens rapporteringsplikt i forslag til ny forskrift
Innleggsforfatterne advarer mot uheldige konsekvenser av foreslått nytt regelverk.
- Dette er et innsendt bidrag, og gir uttrykk for skribentens meninger og holdninger. Vil du delta i debatten? Send gjerne inn innlegg hit.
Så langt i høringen av ny forskrift om tilskudd til private barnehager har pensjonstilskudd fått stor oppmerksomhet og det har vært viktig. Det kan likevel se ut som at andre deler av høringen går litt under radaren for de fleste som har uttalt seg til nå.
I kapittel 4 i høringen som tar for seg § 5 i ny forskrift om barnehagens rapporteringsplikt foreslår departementet å skjerpe reglene for når barnehager skal rapportere om endringer i barnegruppen. Endringer i barnegruppen skal da danne grunnlag for at kommunen beregner tilskuddet til den private barnehagen på nytt.
Etter dagens forskrift inntrer plikten til å beregne tilskuddet på nytt dersom det foreligger «store aktivitetsendringer». Dette har vært praktisert som opprettelse eller nedleggelse av en hel avdeling og har utelukket mindre justeringer i barnetallet gjennom året.
Departementet foreslår at endringer på 10 % eller mer gir private barnehager plikt til å rapportere barnetallet på nytt. I tillegg foreslår departementet at barnetallet skal vektes slik at barn under 3 år vektes med 1,8. Når vi ganger opp antall barn under 3 år med 1,8 og legger til antall barn over 3 år får vi det flere i sektoren kaller for ekvivalenter. Vi leser forslaget slik at rapporteringsplikten utløses når det er 10 % endring i antall ekvivalenter.
Et eksempel
Vi regner et eksempel med en 4 avdelings barnehage med 36 barn er over 3 år, og 18 barn under 3 år og får at barnehagen har 68,4 ekvivalenter. Dersom barnehagen reduserer barnegruppa med 5 barn over 3 år utgjør det 7,3 % endring og det utløser ikke rapporteringsplikten. Hvis barnehagen reduserer barnegruppen med 5 barn under 3 år blir det 9 ekvivalenter og det utgjør 13,2 % endring. Da utløses barnehagens rapporteringsplikt.
Vår erfaring er at mange barnehager får de største justeringer i barnegruppen i august. Da slutter 5 åringer og 3 åringer tar steget opp på store barn. Det store inntaket av nye barn i barnehagen er barn under 3 år og skjer fra august og fram mot desember. Det betyr at langt flere barnehager nå kan få rapporteringsplikt fordi de har barn som skal begynne i perioden september til desember.
I vårt eksempel over der barnehagen har redusert med 5 barn under 3 år i august må de rapportere endringen og kommunen vil gjøre ny tilskuddsberegning. Hvis vi benytter oss av Tromsø kommunes 2025 satser og dagens måte å beregne tilskudd på vil barnehagens tilskudd bli redusert med 123 693 kroner i måneden.
For å få økt tilskuddet må endringen igjen være på 10 % eller mer. Dersom barnehagen har fått nytt vedtak i august må barnehagen øke med 4 barn under 3 år for å utløse rapporteringsplikten og beregnet tilskuddet på nytt. Dersom barnehagen ikke klarer det før i desember vil tilskuddet bli redusert med 494 770 kroner inneværende år.
Konsekvenser
Hva kan barnehagen gjøre dersom forslaget vedtas? Barnehagene kan sørge for at de aldri utløser rapporteringsplikten ved å alltid ha tilstrekkelig antall barn i august. Det kan gjøres ved å aldri ta inn barn født sent på året, eller tvinge foreldre med barn født i november til å takke ja til plass i august. Forslaget vil dermed utfordre vedtatte rettigheter om barnehageplass fra måneden barnet fyller ett år og politiske ønsker om å utvide denne. For å innfri retten til barnehageplass slik den praktiseres i dag kreves det en viss overkapasitet hos barnehagene utover høsten.
Barnehagen kan forsøke å redusere kostnader tilsvarende reduksjon i tilskudd. Det er få andre realistiske måter å gjøre det på enn å nedbemanne eller permittere ansatte på høsten. Dette kan føre til ustabilitet og tap av kompetanse. Det vil være uheldig i dagens rekrutteringssituasjon at barnehagen skal kjennetegnes med lavere jobbsikkerhet. Det kan også føre til at barn opplever brudd i relasjoner med ansatte som er uheldig.
Løsningen
Kunnskapsdepartementet kan unngå disse konsekvensene med en bestemmelse om at endringer i forbindelse med oppstart av nytt barnehageår er av midlertidig karakter og ikke anses som en varig endring. Plassen bør anses som fylt hvis det er gjort opptak til plassen etter barnehagelovens § 17 og barnet har oppstart innen en gitt dato for eksempel 15. desember. Dette vil sikre barnehagen forutsigbarhet og bidra til å innfri retten til barnehageplass den måneden barnet fyller ett år.