Abid Raja (V) er blant dem som påpeker at lovendringen medfører betydelige merkostnader, slik at en mindre andel av tilskudd og foreldrebetaling kommer barna til gode. Tonje Brenna (Ap) mener behovet for kontroll rettferdiggjør grepet.Foto: Skjermknips fra Stortingets videoarkiv
Spør Brenna om ideelle stiftelser
Barnehagelovens nye krav til selvstendige rettssubjekter, er ikke godt nok tilpasset skattefrie ideelle stiftelser, slår Høyre og Venstre fast. «Kravet vil gjelde for alle», lyder kunnskapsministerens respons.
I juni gjorde stortingsflertallet en rekke endringer i
barnehageloven, på bakgrunn av forslag fra Kunnskapsdepartementet. Blant de
mest inngripende og omdiskuterte, er kravet om at den enkelte private barnehage,
med unntak av de aller minste, skal være et selvstendig rettssubjekt.
Den siste tiden har både Kari-Anne Jønnes (H) og Abid Raja (V)
pekt på at disse nevnte endringene i barnehagelovens §7a ikke er tilpasset skattefrie
ideelle stiftelser, og i alle fall ikke i tilstrekkelig grad.
De to, som begge sitter i Stortingets utdannings- og forskningskomité,
stiller spørsmål om hvorvidt det er aktuelt å justere regelverket for stiftelsene
eller innlemme disse i unntaksbestemmelsene.
– Når det uttalte formålet med lovendringen var å få klarhet
i om penger det offentlige har bevilget til barnehage, blir brukt på barnehage
og ikke blir tatt ut i utbytte, skulle det tilsi at stiftelser ble unntatt fra
kravet, mener Raja.
Han peker på kostnader og komplikasjoner knyttet til forhold
merverdiavgift, posisjonen som skattefrie institusjoner, dokumentavgift,
selskapsstruktur og endring av vedtektene.
– Forstår det er krevende
– Kravet om at hver barnehage skal være et eget rettssubjekt
vil gjelde for alle private barnehager som ikke er omfattet av den vedtatte
unntaksregelen, svarer Tonje Brenna (Ap) til begge de to spørsmålsstillerne.
Kunnskapsministeren argumenterer med at tilskudd og foreldrebetaling
utbetales til den enkelte barnehage, og at kravene for bruk av disse midlene også
gjelder for den enkelte barnehage.
– Den nye reguleringen skal sikre innsyn i hvordan
barnehagene bruker tilskudd og foreldrebetaling og bidra til at disse midlene
blir brukt i tråd med regelverket. Reguleringen omfatter derfor alle eierformer.
Brenna skriver imidlertid at hun har forståelse for at
overgangen til egne rettssubjekter kan være krevende, særlig når man i
omorganiseringen må ta hensyn til flere andre rettsområder.
– Regelverket om merverdiavgiftskompensasjon til private
barnehager er utformet med tanke på at eierne har bygget og driften i samme
selskap. I lys av utviklingen i barnehagesektoren er dette en problemstilling
jeg vil se nærmere på, skriver kunnskapsministeren videre.
Brenna viser til den helhetlige gjennomgangen av regelverket
for styring og finansiering av barnehagesektoren som regjeringen har varslet,
og skriver at den skal skje i løpet av 2023.
– I dette arbeidet utredes det blant annet hvordan ideelle
barnehager kan få bedre rammevilkår.
Overfor Jønnes viser hun dessuten til at Utdannings- og
forskningskomiteens flertall, bestående av medlemmene fra Ap, Sp, SV og R, ifølge
en merknad til lovforslaget: «(…) mener at ideelle organisasjoner og
studentsamskipnader er i en særstilling, og at det i det videre arbeidet bør vurderes
hvordan regelverket kan tilpasses disse organisasjonenes særegenhet.»