Støtter ikke «sterk og urimelig» kommunal styring – ber kommunestyret vedta 11 punkter
Den politiske posisjonen i Sandnes lar det ikke være opp til administrasjonen å definere høringssvar til regjeringens foreslåtte endringer i barnehageloven.
Høyre vil i Utvalg for kultur og oppvekst fremme et forslag til vedtak på vegne av Høyre, Fremskrittspartiet, Venstre og Kristelig Folkeparti hvor partiene ikke støtter en sterk og urimelig kommunal styring av de private barnehagene. Det skriver Sandnesposten (krever innlogging).
– Sandnes kommune behandler nå en høring fra regjeringen om ny modell for styring og finansiering av private barnehager. Partiene vil sterkt advare mot mange av disse endringene da det vil medføre at private barnehager vil bli alvorlig svekket. Det virker som om regjeringen har som mål å kommunalisere alle barnehagene. Dette vil gi et dårligere barnehagetilbud uten valgfrihet fra foreldrene, sier Guttorm Stangeland, leder for Utvalg for kultur og oppvekst (H), ifølge samme kilde.
Dette er rekken av punkter de fire partiene legger frem i dag:
- Sandnes kommune støtter prinsippet om at kommunene får mulighet til å fastsette forskrifter for makspris for foreldrebetaling.
- Sandnes kommune støtter ikke prinsippet om kommunene får mulighet til å fastsette forskrifter for kostpenger. Det er positivt at loven tydeliggjør at kostpenger kun skal gå til kost og tilbereding, men det bør forbli et rom for at private og ideelle kan ta nok kostpenger til å fortsette et profiltilbud basert på mat. Det er derfor ikke nødvendig med kommunal regulering av nivået på kostpengene.
- Sandnes kommune støtter ikke prinsippet om at kommunene får mulighet til å fastsette åpningstid. Familier har ulike behov, og åpningstider vil kunne være et tilbud som kan gi mer varierte barnehagetilbud. Mange private har i dag åpningstid som et gode som noen foreldre ønsker å velge.
- Sandnes kommune ser ikke at det er behov for at kommunene gis forkjøpsrett ved salg av private barnehager.
- Sandnes kommune støtter ikke at kommunene gis adgang til å redusere antall plasser i private barnehager hvert tiende år. Dette kan løses innenfor dagens regelverk. Private plasser som ikke tas i bruk koster ikke kommunen noe. Ved overkapasitet vil konkurranseelementet være en styrke for å skape et bedre tilbud til barn og familier. En slik adgang vil også kunne skape usikkerhet for langsiktig investering i private barnehager.
- Sandnes kommune er positiv til at kommunen får mulighet til å stille vilkår ved etableringsgodkjenning av private barnehager. Sandnes kommune vil likevel presiseres at det er familienes behov som skal være styrende.
- Sandnes kommune viser til de gode erfaringene med samordnet opptak, og mener det ikke er behov for ytterligere regulering av opptaket i barnehagene i dag.
- Sandnes kommune støtter ikke at hver kommune skal utforme egne regler for finansiering av private barnehager.
- Sandnes kommune støtter at likebehandling av kommunale og private barnehager innebærer at like tilfeller skal behandles likt, og at kommunen bare kan forskjellsbehandle kommunale og private barnehager dersom det er saklig grunnlag for det.
- Det er positivt at det innføres adgang til å benytte økonomiske reaksjoner ved brudd på barnehageloven med forskrifter. Sandnes kommune mener ikke det er hensiktsmessig å gjeninnføre kommunens mulighet for økonomisk tilsyn
- Sandnes kommune er positiv til at det lovfeste at kommunen kan gi forskrift om pedagogisk bemanning og annen relevant kompetanse ut over det som følger av forskrift gitt med hjemmel i § 25 andre ledd. Dette forutsetter finansiering og likebehandling.
Administrasjonens forslag til vedtak er på sju punkter. Noe av innholdet samsvarer med politikernes forslag til høringssvar, noe samsvarer ikke.
Saken skal behandles også i kommunestyret 29. januar. Stemmene fra H, Frp, V og KrF er mer enn nok til å danne flertall i Sandnes, der de to førstnevnte i utgangspunktet samarbeider om å styre.
Høringsfristen for regjeringens forslag til endringer i barnehageloven med forskrifter, er i 1. februar.