
Forsker på pedagogisk ledelse i utdanningen: – Avgjørende for kvaliteten
Stipendiat Lavdim Alihajdaraj har selv kjent på hvor sammensatt pedagogisk ledelse er. – Den spenner fra det nære og relasjonelle i hverdagen med barn og ansatte, til det mer strategiske og strukturelle. Nettopp dette mangfoldet gjør temaet så viktig.
Våren 2025 startet Alihajdaraj på et doktorgradsprosjekt om pedagogisk ledelse i barnehagelærerutdanningen.
Prosjektet skal undersøke hvordan pedagogisk ledelse tematiseres og vektlegges i utdanningen – og hvordan dette oppleves i møte med yrkespraksis.
– Vi vet at pedagogisk ledelse er avgjørende for kvaliteten i barnehagen. Da er det også viktig å undersøke pedagogisk ledelse i utdanningen av framtidens barnehagelærere, sier Alihajdaraj som er ansatt ved Universitetet i Sørøst-Norge.
Spørreundersøkelse til barnehagelærerutdannere
Som en del av prosjektet sendes det i slutten av oktober ut en spørreundersøkelse til barnehagelærerutdannere. Dette gjelder både faglærere ved universiteter og høgskoler, og praksislærere i barnehager.
– Svarene vil gi verdifull innsikt i hvordan pedagogisk ledelse tematiseres i undervisning og praksis, hvordan studentene forberedes på lederrollen, og hvilke kompetanseområder som anses som særlig viktige. Jeg håper derfor at alle som mottar undersøkelsen, tar seg tid til å svare, sier stipendiaten.
En lederutdanning og et lite utforsket felt
Barnehagelærerutdanningen er en lederutdanning og pedagogisk ledelse skal vektlegges og være til stede gjennom hele studieløpet, som både teori og praksis, påpeker Alihajdaraj.
Selv om pedagogisk ledelse i barnehagen har vært diskutert i mange år, er det fortsatt begrenset med forskning på dette temaet i barnehagelærerutdanningen, opplyser han.
– For 15 år siden ble det i en evaluering av utdanningen trukket frem at ledelse ikke var godt nok dekket i utdanningen, og at det var tydelige forbedringsbehov knyttet til studentenes evne til å anvende ledelseskunnskap. Man har også noen mindre nyere studier som viser at det er mange barnehagelærere som opplever utfordringer når det gjelder ledelsesansvaret i barnehagen, forteller stipendiaten.
Arbeidslivsrelevant
Alihajdaraj mener endringer i sektoren, større andel barnehagelærere i personalgruppa og styrking av profesjonelle læringsfelleskap for pedagogisk kvalitet, gjør forskningsprosjektet hans særlig aktuelt.
– Det understreker behovet for at barnehagelærerutdanningen er relevant og gir studentene lederkompetanse som svarer på dagens og morgendagens krav i barnehagen.
Prosjektet vil også inkludere nyutdannede barnehagelærere for å undersøke hvordan utdanningen oppleves som arbeidslivsrelevant og hvordan kunnskapen om pedagogisk ledelse faktisk tas i bruk i yrkespraksis.
– Nettopp fordi pedagogisk ledelse er et sammensatt begrep, som kan forstås på ulike måter, håper jeg at prosjektet mitt kan bidra med ny kunnskap om hvordan barnehagelærerutdanningen kan videreutvikles i tråd med endringer i sektoren. Målet er at nyutdannede barnehagelærere skal stå bedre rustet til de komplekse lederoppgavene som venter dem i barnehagen.
Erfaring fra praksisfeltet
Alihajdaraj er selv utdannet barnehagelærer, har master i pedagogikk og fordypning i spesialpedagogikk. Han har tidligere jobbet som pedagogisk leder, spesialpedagog og virksomhetsleder for tre barnehager i Færder kommune.
Erfaringene fra praksisfeltet gir et solid utgangspunkt for å forske på hvordan pedagogisk ledelse forstås og praktiseres i utdanning og arbeid, mener han selv.
– Jeg har kjent på hvor sammensatt pedagogisk ledelse er. Den spenner fra det nære og relasjonelle i hverdagen med barn og ansatte, til det mer strategiske og strukturelle. Nettopp dette mangfoldet gjør temaet så viktig.
Rekrutteringsutfordringer
De siste fem årene er antall førstevalgssøkere til barnehagelærerutdanningen nesten halvert, og mange studieplasser sto tomme ved årets opptak.
– Det er bekymringsfullt, fordi fravær av barnehagelærere kan gå ut over kvaliteten i barnehagene, sier Alihajdaraj.
– Forskning på pedagogisk ledelse i utdanningen kan dermed bidra til å utvikle utdanningen slik at den oppleves som mer relevant og attraktiv for barnehagelærere som skal ut i en lederjobb. Til syvende og sist handler det om barna og deres rett til et godt barnehagetilbud.