
– Ikke gi opp. Det nytter å si fra
Linda Therese Karlsen, Ine Gusterudmoen og Linda-Marie Fromreide har kjempet for at barns rett til spesialpedagogisk hjelp skal bli oppfylt i Stovner. Nå opplever de at ting har blitt bedre.
- 41 barn med vedtak om spesialpedagogisk hjelp som ikke hadde fått hjelp i tråd med vedtaket.
- Flere tusen timer med spesialpedagogisk hjelp som ikke har blitt gjennomført.
Det var virkeligheten for barn, foreldre og barnehager i Stovner bydel i Oslo i fjor høst.
Påla retting av regelbrudd
Av dokumenter barnehage.no har sett, framgår at tallmaterialet omfatter nær 20 barnehager.
Statsforvalteren skriver at bakgrunnen for tilsynet som ble åpnet 6. september 2024, var tre henvendelser fra foreldre og to henvendelser fra styrere i private barnehager. I etterkant kom ytterligere henvendelser fra fem foreldre og PBL, på vegne av tre private barnehager.
Etter å ha mottatt bydelens redegjørelse, fant tilsynsmyndigheten at Bydel Stovner ikke overholdt regelverket. Oslo kommune ved Bydel Stovner ble pålagt å sørge for at spesialpedagogisk hjelp gjennomføres i samsvar med vedtak.
I brevet fra Statsforvalteren i Østfold, Buskerud, Oslo og Akershus het det blant annet:
«Dette innebærer at barn skal få den spesialpedagogiske hjelpen med det innhold, varighet, omfang og organisering, som står i vedtaket. I tillegg skal hjelpen igangsettes etter fastsatt dato og gjennomføres av en med den kompetansen som er bestemt».
Pålegget omfattet også at barn med vedtak om spesialpedagogisk hjelp skulle få igjen bortfalte timer så langt det var pedagogisk forsvarlig. Frist for retting ble satt til 1. februar i år.
Siden er det blitt gitt to nye frister.
Belastning på ansatte
Blant dem som slo alarm i fjor, var daglige ledere i tre enkeltstående private barnehager: Linda Therese Karlsen i Christiania barnehave Høybråten, Ine Gusterudmoen i Starveien barnehage og Linda-Marie Fromreide i Haugenstua skoles barnehage.
De forteller at å sikre spesialpedagogisk hjelp til barn som har behov for dette, har vært en utfordring over tid, men at det toppet seg i fjor da hjelp fra bydelens ressursteam uteble.
– I tillegg ble det varslet vikarstopp, slik at vi ikke kunne vente å få dekket utgifter til vikar vi selv satte inn for å ivareta barn med behov for spesialpedagogisk hjelp, forteller de.
Trioen poengterer at en slik situasjon ikke bare rammer barn med vedtak og deres foresatte, men også utgjør en stor belastning for ansatte og barn i barnehagen, siden barn med vedtak uansett må ivaretas. Det legger stort press på allmennpedagogiske rammer.
– Vi vet om folk som har blitt sykmeldt, sluttet, eller søkt seg ut av bydelen, sier de.
Vikarstopp-beskjeden fra bydelens seksjon spesialpedagogikk og veiledning ble forklart med at man ikke kjente erfaringen og kompetansen til de som ble satt inn, og at en slik løsning ville kunne medføre plikt til å ta igjen timene, da barna ikke fikk det de hadde krav på etter vedtaket.
– Hårreisende
De daglige lederne har en klar formening om hva som lå bak.
– Man ønsket å statuere et eksempel overfor politikerne: «Dette går ikke lenger».
De har stor forståelse for at situasjonen kan ha blitt opplevd som uholdbar for de som har hatt ansvar for ressursfordelingen i bydelen.
Men ikke for måten den ble håndtert på, som de tenker viser at hensyn til økonomi må ha veid tyngre enn hensynet til barn her og nå.
– Det er hårreisende at ikke små barn får den hjelpen de har krav på. De trenger oss til å kjempe for dem. Alle er ikke like ressurssterke. De trenger oss som jobber i barnehager og på helsestasjoner til å tale deres sak.
De tre lederkollegene legger ikke skjul på at det har vært krevende. Men de har klaget, dokumentert og informert. Overfor foreldrearbeidsutvalg, bydel og andre.
Det er de glad for i dag.
Oppfordringen til andre som kjenner seg igjen i utfordringene, er kort og godt:
– Ikke gi opp. Det nytter å si fra.
Hvordan kunne det skje?
Seksjonssjef i Seksjon spesialpedagogikk og veiledning, Hilde Stoltenberg Haglund, svarer slik om hvordan det kunne skje at så mange barn i fjor høst ikke fikk spesialpedagogisk hjelp i et så stort omfang timer:
– Høsten 2023 opplevde bydelen en markant økning i antall barn med behov for spesialpedagogisk hjelp, tilsvarende flere hundre timer per uke. Dette medførte behov for å øke ressursene på det spesialpedagogiske området. For å møte det økende behovet ble seksjonen spesialpedagogikk og veiledning etablert i august 2023, og vi gikk i gang med rekruttering av flere kvalifiserte medarbeidere.
– Selv om vi raskt iverksatte tiltak for å møte det økende behovet tok det noe tid før vi fikk rekruttert nok kvalifisert arbeidskraft til å tette gapet mellom behov for spesialpedagogiske tjenester og antallet spesialpedagogiske støttepedagoger.
Haglund bekrefter at vikarer ikke ble akseptert.
– Vikarer for støttepedagoger må ha den nødvendige kompetansen for å ivareta den spesialpedagogiske hjelpen barnet har behov for. Dette kan ikke erstattes av ufaglærte eller medarbeidere uten spesialpedagogisk kompetanse.
I stedet ble seksjonen for spesialpedagogikk og veiledning tilført seks årsverk i budsjett 2024 og fem årsverk i budsjett 2025. Slik at man kunne arbeide målrettet med å lukke avvik og gjennomføre de pålagte timene, forklarer hun.
Inntrykket av at man ønsket å statuere et eksempel, kommenterer seksjonssjefen slik:
– Bydelens fokus har hele tiden vært å sikre at alle barn får den spesialpedagogiske hjelpen de har vedtak på, utført av fagpersoner med riktig kompetanse. Derfor prioriterte vi å styrke tjenesten med seks kvalifiserte medarbeidere i 2024 og med ytterligere fem årsverk i 2025.
– Positivt at barnehagene opplever forbedring
For Karlsen, Gusterudmoen og Fromreide har det hele tiden vært viktig å si at dette ikke handler om person, men om sak. Om et system som ikke har fungert. Men som nå ser ut til å være i ferd med å bli bedre.
Da nytt barnehageår startet opp i august, fikk barnehagene tilført ressurs for å ivareta vedtakstimer.
– Det står ressurssenteret for. I tillegg har de gitt veiledning og åpnet for at vi kan bruke våre ansatte for å gi tilbake vedtakstimer som falt bort i fjor, forklarer de.
– Det er svært positivt at barnehagene opplever en forbedring. Bydelen har hele tiden hatt som mål å sikre at barn får den hjelpen de har krav på, og rapporterte åpent om situasjonen allerede før klager ble sendt inn, kommenterer Haglund.
– For å sikre en enda bedre dialog i en tid med sterk økning i spesialpedagogiske vedtak er det nå etablert faste samarbeidsmøter med private barnehager. I tillegg er det igangsatt kompetansehevende kurs for ansatte i både kommunale og private barnehager, fortsetter hun.
Ny frist i desember
Fortsatt er ikke tilsynssaken lukket, men etter at statsforvalter grep inn har både antall barn som ikke får vedtakene oppfylt og etterslepet på timer blitt redusert, ifølge kommunen. Selv om det er blitt flere vedtak.
I korrespondanse som barnehage.no har fått innsyn, skriver bydelsdirektør Anna Ryymin at Bydel Stovner har gjort et omfattende arbeid med å lukke avvik knyttet til vedtak etter barnehagelovens § 31. Rutiner skal også være endret.
I juni i år konkluderte Statsforvalteren i Østfold, Buskerud, Oslo og Akershus likevel med at pålegget ikke er rettet.
Ny frist for redegjørelse og dokumentasjon på at bortfalne timer er gitt tilbake og alle vedtak om spesialpedagogisk hjelp er iverksatt, er satt til 15. desember 2025.
– Vi har iverksatt tiltak for å lukke avvik og innhente timene det har vært etterslep på. Det er planlagt at fristen blir overholdt, og at alle barn med vedtak skal få motta spesialpedagogisk hjelp i tråd med gjeldende vedtak, skriver seksjonssjef i Seksjon spesialpedagogikk og veiledning, Hilde Stoltenberg Haglund i en e-post til barnehage.no.