Førstelektor Marit Heldal fra DMMH ble kåret til årets barnehageinspirator under PBLs landsmøte 2023.

Hun er «Årets barnehageinspirator»

«Hæ!? Er det sant?» Slik reagerte Marit Heldal da hun fikk telefonen om at hun var kåret til Årets barnehageinspirator 2023. Deretter gikk hun og smilte resten av uka.

Publisert Sist oppdatert

– Nå er jeg litt småskjelven, sier en svært glad Heldal.

Hun er førstelektor i pedagogikk ved Dronning Mauds Minne høgskole for barnehagelærerutdanning i Trondheim.

Etter å ha måttet holde tett om kåringen i nesten to uker, mottok 52-åringen mandag kveld prisen til stående applaus fra nærmere 300 deltakere under middagen i forbindelse med landsmøtet til PBL.

– Jeg var ferdigutdannet i 1993 og hjertet mitt har vært i barnehagepedagogikken i de siste 30 årene, forteller Heldal.

– Anerkjennelsen fra studentene betyr enormt mye fordi det betyr at jeg gjør en god jobb. Det er studentene som er det viktigste ved høgskolen, og det ligger i min stilling å bidra til deres læring og danningsprosess mot yrket. Jeg går på jobb hver dag med tanke på at jeg skal være der for studentene – både i undervisningen, i veiledningssituasjoner og i de uformelle møtene i gangen eller i kantina. Jeg tror prisen kan bidra til å forsterke det jeg kjenner av ansvar for å gjøre en god jobb.

86 kandidater

Prisen Årets barnehageinspirator deles ut av PBL til en foreleser ved en av landets barnehagelærerutdanninger, som gjør en spesiell innsats for å skape engasjerte studenter som er stolte av sitt yrkesvalg.

Det er barnehagelærerstudenter over hele landet som foreslår kandidater til prisen. I år kom det inn 187 forslag på 86 ulike kandidater.

Det var stortingsrepresentantene Kari-Anne Jønnes (H) og Maren Grøthe (Sp) som hadde æren av å dele ut prisen. De kunne fortelle at juryen ikke hadde hatt en enkel jobb med å kåre en vinner blant mange gode kandidater.

– Men noen av kandidatene skilte seg tidlig ut i prosessen, og Årets barnehageinspirator gjorde nettopp det – som en faglig sterk kandidat med et usedvanlig stort engasjement for profesjonen og alle barn, sa Maren Grøthe fra scenen.

Profesjonsstolthet

I juryens begrunnelse heter det blant annet at Heldal oppleves som «en engasjert foreleser, som med sitt gode humør, sin tydelighet og sitt engasjement bidrar til å utdanne barnehagelærere med profesjonsstolthet».

I flere av studentenes forslag kommer det frem at Heldal er en foreleser som tør å gå mot strømmen, som legger opp til gode diskusjoner og som er flink til å knytte teori til praksis.

Juryen mener hennes engasjement strekker seg langt ut over hva som er forventet av en førstelektor i pedagogikk.

De trekker frem at Heldal har hatt en sentral rolle i arbeidet med etablering av en naturbarnehage i en flyktningleir på den greske øya Lesvos, og har vært ansvarlig for den faglige veiledningen av greske barnehagelærere der.

«Dette engasjementet har også resultert i forskningsarbeid som hun er prisbelønt for. Og i en tid hvor Europa preges av krig og mennesker på flukt, har hun gjennom dette arbeidet tilegnet seg en kompetanse som – dessverre – er mer aktuell nå enn på mange tiår. Og en kompetanse som juryen er sikker på at mange fremtidige kull med barnehagelærerstudenter vil ha nytte av» skriver juryen.

Prisen ble delt ut av stortingsrepresentantene Kari-Anne Jønnes og Maren Grøthe (bak)

– Felles anliggende

Heldal fortalte i sin takketale at hun har vært travelt opptatt de siste årene. Derfor ble hun overrasket over nominasjonen fra studentene.

– Men de har skjønt hvorfor jeg har hatt det travelt, og har godtatt det når jeg har gitt dem en forklaring på det, sa hun.

– Jeg opplever at vi står i en brytningstid. Studentene skjønner også at samfunnsmandatet deres ligger utenfor det lokale og det nasjonale. Det ligger i det globale. Og at de verdiene som den norske barnehagefaglige tradisjonen bygger på, det er ting vi faktisk kan bruke utenfor landets grenser. Vi skal ikke si at den norske barnehagen er best; «gjør det sånn som vi mener dere skal gjøre det». Men vi kan gå inn i en dialog, for det å komme i dialog om forutsetningene for en god barndom, det er i hvert fall nødvendig i dag når vi har så mange barn som lever på flukt.

– Og så må politikerne, når de snakker om barn på flukt, ikke bare snakke om utdanning som om det kun gjelder skole. Man må også snakke om de aller yngste barna på flukt. De som sitter på fanget til moren sin som er traumatisert. De barna som virkelig fortjener å ha en «safe space» for den frie leken. Den frie leken som vi vet hvor viktig er.

Heldals hjerte har tilhørt barnehagepedagogikken i 30 år. Hun kunne ikke love å holde på i 30 år til, men:

– Jeg skal gjøre mitt beste og jeg er glad for å få bidra, avsluttet hun.

Tidligere vinnere:

  • 2021: Jostein Paulgård Østmoen, Universitetet i Sørøst-Norge
  • 2019 – Anna Rigmor Moxnes, Universitetet i Sørøst-Norge
  • 2017 – Jan Ingar Båtvik, Høgskolen i Østfold
  • 2015 – Marit Granholt, Høgskolen i Oslo og Akershus
  • 2014 – Dag Østvold Tangen, Høgskolen i Hedmark
  • 2013 – Margareth Sandvik, Høgskolen i Oslo og Akershus
  • 2012 – Liv Ingrid Fjellanger, Høgskolen Stord/Haugesund
  • 2011 – Brit Norbrønd, Høgskolen i Oslo
  • 2010 – Ingrid Groseth, Høgskolen i Hedmark
  • 2009 – Sonja Kibsgaard, Dronning Mauds Minne Høgskole

Årets barnehageinspirator

Prisen Årets barnehageinspirator er på 50 000 kroner og skal gå til en foreleser ved en av landets barnehagelærerutdanninger – som på en god måte inspirerer og motiverer studentene sine til en yrkeskarriere i barnehage.

Det er PBL (Private Barnehagers Landsforbund) som står bak prisen som deles ut annethvert år.

Kandidatene som blir foreslått, må oppfylle følgende kriterier:

  • Formidler fagkunnskap på en inspirerende og engasjerende måte
  • Bidrar i betydelig grad til at studentene fullfører utdanningen
  • Gir studentene lyst til å jobbe med barn i barnehage etter endt utdanning
  • Inspirerer studentene til refleksjon og fordypning i faget

Juryen har i år bestått av Eirik Husby (styreleder i PBL), Kari Pape (pedagog, foredragsholder og fagutvikler i Læringsverkstedet) og Lars Strande Syrrist (leder for Pedagogstudentene i Utdanningsforbundet).

Powered by Labrador CMS