– Først og fremst må du finne ut om barnet klarer å hoste
effektivt eller ikke.
– Hvis barnet klarer å hoste, er det ikke helt tett. Den mest
effektive måten å få løsnet det som sitter fast på da, er bare å la barnet fortsette å hoste.
Ring 113 dersom gjenstanden ikke kommer opp relativt raskt.
– Hvis barnet ikke klarer å hoste effektivt, må du helst få
noen til å ringe 113 med en gang. Så bør du lene barnet litt framover, og slå
hardt mellom skulderbladene fem ganger. Hvis det ikke har kommet opp noe innen
de fem slagene, skal du gjøre fem bukstøt.
– Bukstøt?
– Plasser knyttneven rett ovenfor navlen til barnet. Så
trekker du hardt inn og opp fem ganger.
– Mens du er bak barnet, med armene rundt?
– Ja, sier Bysveen, og presiserer at dette er metoden som
benyttes på barn over ett år.
– Fortsett å veksle mellom fem ryggslag og fem bukstøt helt
til tingen kommer opp, eller til barnet blir bevisstløst.
– Relativt
ofte
– Hvis barnet blir bevisstløst etter å ha satt fast noe i
halsen, så må du gjøre hjerte-lungeredning.
Annonse
– Eneste forskjellen på hjerte-lungeredning når noen har
satt fast noe i halsen og ellers, er at du alltid skal se inn i munnen før du
blåser inn ved mistanke om at noe sitter fast. Hvis du ser at tingen har kommet
opp i munnen, kan du ta den ut før du fortsetter.
– Hvordan er avveiningen mellom å få fatt i telefonen og
ringe 113, og det å gi hjelp fort?
- Har du en telefon tilgjengelig eller andre er der, så sørg
for å få ringt fort. Hvis barnet får hjertestans, er det bra at ambulansen er
på vei allerede, og at du veiledes fram til hjelpen er til stede.
Bysveen sier dette er noe av det viktigste å lære av
førstehjelp for barnehageansatte. Og foreldre.
- Absolutt. At barn setter noe i halsen, skjer relativt
ofte. Og kvelning er en av de vanligste årsakene til at barn dør. Så dette må
alle kunne noe om.
Stressituasjon
Tommy Bysveen er utdannet paramedisiner, og har jobbet i
ambulansetjenesten siden 2011. I tillegg holder han førstehjelpskurs og informerer
på egen Instagram-profil.
Foto: privat
Han har også erfaring fra arbeid i barnehage, og han er
forfatter bak bokserien Tuva skaffer hjelp - om førstehjelp for barn og voksne.
– Det er veldig viktig at alle som har med barn å gjøre
faktisk har lært seg dette, og helst har øvd praktisk på det. Min kjepphest er
at selv om alle som jobber i barnehage har krav om kurs i førstehjelp, så er
dette kunnskap som må repeteres. Mange er dessverre usikre på hvordan de skal
håndtere akutte ting som skjer med barn, sier Bysveen.
Den særlige interesse for emnet, forklarer han med at han
har tre barn selv, og med erfaringer fra 13-14 år i ambulansetjenesten.
– Jeg har vært i mange situasjoner med barn, og sett at
voksne blir veldig stressa. Stresset i situasjonen blir naturligvis større
dersom man ikke aner hva man skal gjøre. Derfor har jeg et veldig engasjement
for at spesielt foreldre, og alle som jobber med barn, skal kunne mer
førstehjelp. Trygge voksne gir trygge barn.
Stein i halsen
Det er naturlig å bli stresset når noe skjer, understreker
han.
- Men alt man kan noe om, blir mindre skummelt enn det man
ikke kan nok om. Kunnskap øker sjansen for at man klarer å tenke klart i
situasjonen og at det skal gå bra.
Selv mener Bysveen det er et tankekors at alle som jobber i
barnehage skal ha kurs, mens det ikke stilles krav til foreldre som sikrer at
de vet hva de skal gjøre om noe skjer hjemme.
– Jeg har vært på oppdrag til et barn som hadde satt fast en
stein i halsen. Grunnen til at det gikk bra, var at moren hadde vært på
førstehjelpskurs før, og lært. Hun hadde gjort de tiltakene vi snakket om i
sted. Steinen hadde kommet opp før vi var på plass.
Veldig ofte når han holder kurs, enten det er i barnehager,
for barselgrupper eller andre som tar kontakt, kommer det fram historier fra
deltakerne.
– Det er mange ansatte i barnehager som har opplevd at barn
har satt fast noe i halsen, og vært evig takknemlig for at de har visst hvordan
de skulle håndtere det.
Kutt på langs
Bysveen trekker også fram forebyggende grep.
– Mat bør deles på langs i stedet for å deles opp i små
runde biter som passer i luftveiene. Pølser for eksempel, bør deles på langs.
Druer bør helst deles opp i fire.
– Og så er det viktig når barn spiser, at det faktisk er en
voksen som sitter sammen med dem. Hvis noen setter noe i halsen som blokkerer
luftveiene, så kommer det ikke noe lyd. Man oppdager det ikke hvis man ikke ser
barnet.
– Trygge voksne gir trygge barn, sier Bysveen.Foto: privat
– Så vet jeg, at i mange barnehager er det en helt klar
rutine at ansatte sitter med barna mens de spiser. Men det kan for eksempel være
en risiko når barn kommer med matpakka til frokost, og det ikke er nok ansatte
til at de både kan sitte med barna som spiser, og samtidig passe på de andre i
avdelingen eller må ta imot de som kommer i gangen. Det er én av grunnene til
at jeg også er opptatt av at barna selv skal forstå når det skjer noe alvorlig.
At de har lært hvordan det ser ut når noen har satt noe i halsen, for eksempel.
Tanken er at barn fra 3-4-årsalder av, er i stand til å
forstå og si fra til en voksen.
– Hvis man i tillegg får lært barna at nummeret til
ambulansen er 113 og litt om hva som skjer når ambulansen kommer, er det
kunnskap barna kan få nytte av senere i livet.
«Druer i matpakka»
Boka han har skrevet om fremmedlegeme i luftveiene, heter Druer
i matpakka. Den inngår i en serie på i alt fem, utgitt på Viola forlag i 2023.
– Det skjer en alvorlig situasjon i hver bok, og så lærer barna
og de voksne sammen hva de skal gjøre. På slutten av hver bok er det en side
ment bare til voksne, med utfyllende info om hva de skal gjøre i akkurat den
situasjonen, forklarer han.
Øvrige tema han har tatt for seg er alvorlige skader - for
eksempel etter fall, brannskader - for eksempel ved at barn får varm væske over
seg, samt drukning og forgiftning.
– Det er kanskje noen som kvier seg for å lese om alvorlige
temaer med barna. Men tilbakemeldingene jeg har fått er at bøkene ikke er
skumle. At både barn og voksne har lært masse av dem. De er også laget med
såpass stor og enkel tekst at de skal passe for de barna som akkurat har lært
seg å lese. Det jeg har hørt, er at det fungerer veldig bra når voksne leser
sammen med barna, og det blir en samtale ut av det.
Det gikk bra
– En av de beste tilbakemeldingene jeg har fått er fra en
barnehage der et barn hadde satt fast noe i halsen. En 4-åring sa da til den
ansatte: «Husk hva som står i boka». Det er jo helt fantastisk. Det gikk bra
med barnet, som klarte å hoste opp gjenstanden selv. Og de hadde snakket med
barna etterpå om hva man skal gjøre når noe sånt skjer.
– Hva tenker du som fagperson om førstehjelpskunnskapene
i barnehagen generelt sett?
– Jeg mener det er bra at man har obligatoriske kurs. Men at
man ikke er nok bevisst på å repetere kunnskapen mellom kurs. Og så har jeg
inntrykk av at mange er redde for at det skal skje noe. Det er naturlig. Men
hvis man lærer hva man skal gjøre, gjentar det jevnlig, og kanskje også lærer
seg litt rutiner for stressmestring i vanskelige situasjoner, så er sjansen
større for at det går bra.
På Helsenorges temasider om førstehjelp og skader beskrives metoden hvis noe sitter fast i halsen på spedbarn under ett år.