Bravo-leken brukes ute.

– Ikke «vent og se»

Ønsker å endre «vent og se»-holdningen.

Publisert Sist oppdatert

Mange barn som begynner i barnehager i Norge i dag har ulike utfordringer med språk og kommunikasjon. Det kan være at de har en diagnose eller at de har forsinket språkutvikling.

– Men det finnes konkrete verktøy som man kan sette i gang med tidlig, sier Thomas Falch Eide i Intempo.

Nå lanseres to seminarer i Trondheim og Stavanger de har invitert professor og hjerneforsker ved NTNU, Audrey Van Der Meer til å snakke om funn i forhold til tidlig innsats.

Seminaret er et samarbeid mellom Tobii Dynavox, Barnas Språksenter og Bravo-leken.

– Dessverre er det ofte slik at de barna som trenger språkstimulering mest får minst og tiltakene blir satt inn for seint. De barna med spesielle behov har også en unik mulighet til læring tidlig, sier Eide.

Det vil også være tre leverandører av verktøy for kommunikasjon der, som vil snakke om hvilke verktøy som er der ute og hvordan barnehagene kan lykkes med tidlig innsats i forhold til øyestyring, munnmotorisk trening og språkutvikling.

Intempo har allerede gjennomført seminaret i Oslo til fullt hus. Seminaret vil være mest aktuelt for PPT, pedagogiske ledere eller spesialpedagoger som er knyttet til barnehager og barn med spesielle behov. Målet med seminaret er å endre holdningen «venter og ser», og heller sette inn gode tiltak i forhold til barnas behov så tidlig som mulig.

Les mer om seminaret her.

Powered by Labrador CMS