Professor Ingunn Størksen og universitetslektor Svanaug Lunde jobber begge ved Læringsmiljøsenteret, Universitetet i Stavanger. Her er deres råd til hva barnehagene kan gjøre for å skape trygghet og kontinuitet for barna.
Kronikk
Professor Ingunn Størksen og universitetslektor Svanaug Lunde jobber begge ved Læringsmiljøsenteret, Universitetet i Stavanger. Her er deres råd til hva barnehagene kan gjøre for å skape trygghet og kontinuitet for barna. (Foto: GettyImages/UiS)

Se forskernes tips til hva personalet i barnehagen kan gjøre for å skape trygghet og kontinuitet for barna

Vanlige rutiner og aktiviteter blir borte for små og store barn når barnehagen er stengt, og det kan skape forvirring, sorg og frustrasjon. Her er noen konkrete tips til hva personalet i barnehagen kan gjøre for å skape trygghet og kontinuitet for barna.

  • Kronikk

I disse dager er det mange barn som må være hjemme. Situasjonen er ubegripelig, usikker og forvirrende for oss alle, og ikke minst for barn i barnehagen. Mennesket er et sosialt vesen, og både barn og voksne knytter sterke bånd til andre mennesker. Vi snakker her om tilknytningsrelasjoner. Det innebærer nære emosjonelle bånd til omsorgspersoner i hverdagen – som for eksempel båndene barnehagebarn knytter til de andre barna og voksne i barnehagen.

- Hvor er det blitt av de andre barna på avdelingen?

For barna på småbarnsavdelingen i barnehagen (ett- og toåringer) kan livet plutselig bli forvirrende og vanskelig. «Hvorfor skal jeg ikke i barnehagen? Hvor er det blitt av Sture, som tar imot meg hver morgen når jeg kommer? Og hvor er Linnea og Muhammad, som jeg pleier å bygge duplo med? Er de borte?»

De eldre barna som går i stor avdeling vil savne lekekamerater, rutiner, sanger, leker og samlinger som de er vant med. Også de kan få bekymringer om at de aldri vil få treffe igjen de som de som de er glad i. Barn kan ha mange bekymringer og tanker, som det kan være vanskelig å oppfatte: «Hva skjer nå, liksom, når jeg ikke får gå i førskolegruppa? Kan jeg fortsatt få begynne på skolen til høsten?»

Vanlige rutiner og aktiviteter blir borte for både små og store barn, og det kan skape forvirring, sorg og frustrasjon. Foreldre som er hjemme med barna vil merke dette på ulike vis, men barns vanligste måte å signalisere frustrasjon på er gjennom gråt, sutring, klaging og frustrert atferd.

Barnehagen er viktig nå også!

Hva kan barnehagen bidra med for å hjelpe barn og familier i denne situasjonen? Her er noen tips og råd:

  • Lag opptak av sanger og leker som kan legges på barnehagens hjemmeside eller sosiale medier knyttet opp til barnehagen
  • Det kan lages en «ønskekonsert» hvor barna melder inn sanger de vil at ansatte skal legge ut
  • Arranger et Skype-møte mellom barna på avdelingen
  • Legg ut tips på barnehagens hjemmeside til leker og aktiviteter foreldre og barn kan gjøre hjemme
  • Hvilke førskoleaktiviteter liker de eldste barna? Legg ut tips til de foresatte om dette også!
  • Har barnehagen oversikt over hvilke sanger barna synger og hvilken musikk de spiller? Lag en liste som foreldre kan finne på Youtube, Spotify eller andre strømmetjenester
  • Det er kun fantasien som begrenser her, det viktigste er at barna opplever å kjenne igjen hverdagen sin

På denne måten kan barnehagen faktisk bidra til å skape kontinuitet og aktivitet for barna. De får kjenne seg trygge på både barn og voksne på avdelingen fortsatt finnes. Barnehagen har ikke blitt borte, det er bare det at alle må være hjemme i en periode. Sanger og aktiviteter de kjenner og kan gjøre hjemme vil også skape en trygghet for barna.

Sangstund med Sture - hjemme i stua

Sture Mønnich jobber i Tjodmarka barnehage. Han har laget en liten filmsnutt som er lagt ut på barnehagens hjemmeside og som foreldre kan spille av hjemme. For mange barn oppleves det som en trygghet når de kan se at Sture ikke har forsvunnet, og at de kan synge med ham. Akkurat som vanlig.

Debatt

Til toppen