Barna i Læringsverkstedet Trålveien har lært mye om Bodøs historie de siste ukene, og har blant annet besøkt Bodø Sildeoljefabrikk (på bildet). 
Barna i Læringsverkstedet Trålveien har lært mye om Bodøs historie de siste ukene, og har blant annet besøkt Bodø Sildeoljefabrikk (på bildet).  (Foto: Silje Wiken Sandgrind)

Historie og kunst, hånd i hånd

Barna i Læringsverkstedet Trålveien markerer Bodøs 200-årsjubileum med kunstutstilling om byens historie.

I disse dager feirer Bodø 200-årsjubileum og det ville Læringsverkstedet Trålveien markere. I flere uker har små og store fordypet seg i hjembyens historie, og dette dypdykket har resultert i en utstilling som tar for seg Bodøs utvikling fra 1816 og frem til i dag.

Utstillingen består blant annet av bilder og tegninger av viktige hendelser, og miniatyrversjoner av sentrale steder og bygg i Bodø, deriblant fortet Nyholmen Skandse og Bodø Sildeoljefabrikk.

– Har fått bedre forståelse for hjembyen

Prosjektet har ført til at barna har fått en bedre forståelse for hjembyen sin, forteller pedagogisk leder Linn Jardine Torgersen.

Linn Jardine Torgersen, pedagogisk leder i Læringsverkstedet. 
Linn Jardine Torgersen, pedagogisk leder i Læringsverkstedet. 

– For dem har Bodø vært Lekedilla og badeland. Men vi har hatt mye fokus på å få dem til å forstå at det ikke har vært her hele tiden, og på hvorfor Bodø ble en by og hvor viktig silda har vært for byen vår.

– Vi ønsket at ungene skulle få lære om byen, men vi fant ut at det ble litt mye å skulle lære om 200 år på kort tid. Siden barnehagen er inndelt i fire stuer tenkte vi at stuene kunne ta 50 år hver, slik at barna kunne konsentrere seg om 50 år og lære det videre til de andre barna. Det har fungert kjempebra, sier Torgersen.

Når barnehage.no ankommer barnehagen er de ulike stuene godt i gang med å presentere arbeidene sine, mens barn og voksne følger spent med.

Utflukter til inspirasjon

Barna dro til Nyholmen Skandse for å hente både stein og inspirasjon til kunstprosjektet sitt. 
Barna dro til Nyholmen Skandse for å hente både stein og inspirasjon til kunstprosjektet sitt. 

I løpet av de siste par månedene har barna vært mye ute i felten for å hente inspirasjon til kunstprosjektene sine.

– Vi har vært på Skandsen for å plukke ekte Skandsenstein som vi skulle bruke i prosjektet, og for at ungene skulle få se hvordan det så ut der. De har også besøkt sildeoljefabrikken og laget en modell av den etter inntrykkene de satt igjen med og bilder de hadde av fabrikken, forteller Torgersen.

Også flymuseet i Bodø finnes i miniatyrversjon i barnehagen. Besøket på museet gjorde på inntrykk barna.

– Vi så et ødelagt fly med et reinsdyr ved siden av, forteller de entusiastisk.

Involverer de minste

For barnehagen har det vært viktig å involvere alle barna i prosjektet, fra de minste til de største. Og prosjektet skulle styres av barna, ikke de voksne.

– Ungene skal få være med fra startfasen og hele veien, og så evaluerer vi sammen med ungene etterpå hvordan det har gått. Om det er noe vi kunne gjort bedre og hva som funker og ikke funker, sier Torgersen.

Å unngå at prosessen blir for voksenstyrt kan imidlertid være en utfordring.

– Samtidig som du skal lære ungene at det er deres prosjekt, må man også lære de voksne å sette seg litt på hendene, fordi det er fort gjort at man vil hjelpe til. Noe hjelp må selvfølgelig de voksne trå til med, men det er finest når man ser at ungene har laget det selv. Det er bedre at det er litt skjær i ting, og at man faktisk ser at det er ungene sitt prosjekt og deres produkt. At du ser at det er noe de har satt sitt preg på, sier den pedagogiske lederen.

– Har du noen tips til hvordan man kan involvere de aller minste i slike prosjekter?

– Man bør ikke ha så store grupper. Ha gjerne også et par store unger sammen med dem i gruppen, slik at de små kan strekke seg etter dem. Det er bedre enn at en voksen skal sitte og vise, for ungene liker bedre å se på andre unger enn å se på hva de voksne gjør, sier Torgersen, som også understreker at det er viktig at de minste får lov og mulighet til å prøve seg på ting:

– De lærer jo ikke før de har fått prøve det selv. Det er den beste måten å lære på.

Bursdagsfest

Etter at alle stuene er ferdig med å presentere arbeidene sine er det klart for fest. For et 200-årsjubileum blir jo ikke komplett uten en ordentlig bursdagsfest.

– Det skal være arrangementer i byen, men det er litt vanskelig å ta med hele barnehagen på det. Derfor har vi valgt å ha vår egen fest, hvor vi skal grille, og vi har øvd mye på en bursdagsdans som vi skal ha på festen, slik at de minste får være med på å feire Bodø ordentlig, sier Torgersen.

Snart skal det også arrangeres åpen dag i barnehagen slik at barna får vist frem det de har laget for foreldrene.

– Vi må jo vise det frem når vi har fått et så fint sluttresultat og ungene er kjempestolte av det selv, sier Torgersen.

– Det er artig å se at ungene har tatt lærdom av prosjektet og at de synes at byens historie er interessant. Det er viktig at ungene, som etter hvert skal bringe det videre, forstår Bodøs historie, avslutter den pedagogiske lederen.

Debatt

Til toppen