Det ligger an til å bli flertall på Stortinget for å evaluere seksårsreformen. Foto: Stortinget
Det ligger an til å bli flertall på Stortinget for å evaluere seksårsreformen. Foto: Stortinget (Stortinget/Peter Mydske)

Får flertall for krav om å evaluere seksårsreformen

Seksåringenes inntog i skolen har ikke hatt noen stor effekt i form av økt læringsutbytte. Nå blir det trolig flertall i Stortinget for å evaluere reformen.

Under konferansen «Har du bare lekt i dag?» i regi av Dronning Mauds Minnes Høgskole for barnehagelærerutdanning i juni fjor ga lærer Håvard Tjora uttrykk for at vi har en overgang fra barnehagen til skolen som kan ta livsgnisten fra barn.

– Vi ser hvor det går galt gang på gang. Fem- og seksåringene kommer inn i første klasse som små verdensmestere, men så skjer det noe underveis. Dere skjønner, de sinte 15-åringene vi møter i ungdomsskolen var ikke slik ti år før, sa Tjora til deltakerne.

- Tøffere læringsarena

– Det som skulle være en myk overgang fra lek og moro i barnehagen til seksåringenes første skoleår, har blitt en tøffere læringsarena med lange dager bak en pult i klasserommet. Det fokuseres for mye på basisfag og for lite på praktisk læring, sier stortingsrepresentant Marit Knutsdatter Strand (Sp) til Avisenes Nyhetsbyrå (ANB).

I forrige uke la Senterpartiet fram et forslag for Stortinget om å foreta en evaluering av Reform 97, som flyttet seksåringene fra barnehagen og inn i skolen.

Senterpartiet er klar på at dette ikke handler om å reversere reformen.

– Men vi plikter å legge til rette slik at skolen kan ivareta behovene til de yngste elevene på en bedre måte enn i dag, sa Senterpartiets Marit Arnstad i forrige uke.

Ap, SV og KrF støtter forslaget

Det som for litt over 20 år siden ble introdusert som en måte å integrere barnehagen i skolen på, er blitt til noe helt annet.

Hans Fredrik Grøvan, KrF

Ifølge Avisenes Nyhetsbyrå ligger det an til å bli flertall i Stortinget for forslaget.

– Leken og barndommens egenverdi skal ivaretas i skolen. Nå har vi fått en teori- og ensrettet skoledag med krav og et jag etter resultater. Det overskygger skolehverdagen også for våre yngste barn på 1.-4. trinn, sier Mona Lill Fagerås (SV).

– Vi er opptatt av en mer praktisk og skapende skole. Det betyr at de yngste skal ha en praktisk skolehverdag med rom for læring gjennom lek og der undervisningen er tilpasset alderen. Da trengs det en skikkelig evaluering, sier Martin Henriksen (Ap).

– Det som for litt over 20 år siden ble introdusert som en måte å integrere barnehagen i skolen på, er blitt til noe helt annet. Derfor er det viktig at vi nå får en gjennomgang, sier KrFs Hans Fredrik Grøvan.

- Lite læringsutbytte

– Vi ønsker selvgående elever med god selvfølelse. Men jo tidligere man opplever nederlag, jo lavere blir selvfølelsen, sa pedagogikkprofessor Peder Haug til barnehage.no i juni i fjor.

Forslaget fra Sp om å evaluere seksårsreformen underbygges av undersøkelser fra Statistisk sentralbyrå (SSB) og OECDs skoleundersøkelse Pisa.

Begge viser at reformen har hatt liten effekt på elevenes læringsutbytte.

– Konklusjonen ut fra det vi vet etter 20 år, er at Reform 97 ikke har hatt noen konsekvenser for barns læring i det hele tatt, sa Peder Haug til barnehage.no i fjor.

  • Høyres Kent Gudmundsen sier til ANB at regjeringen er i gang med å endre skolehverdagen for norske barn gjennom at den har "har startet tidenes slankekur av skolefagene gjennom fagfornyelsen." - Det skal bli mindre overfladisk læring i skolen. Hverdagen skal i større grad bli praktisk rettet og ta høyde for elevenes mangfold, sier Gudmundsen til ANB.

Debatt

Til toppen