Barn og ansatte må ikke lenger være hjemme til de har hatt én symptomfri dag etter luftveisinfeksjon. Det holder at allmenntilstanden er god hos barn, og at ansatte ikke lenger har symptomer, står det i den oppdaterte smittevernveilederen som barnehage.no skrev om 1. juli.

Disse sakene var mest lest i juli

Korona, forskning og meninger. Her er sakene som ble mest lest i ferietiden.

Publisert
 

Juli er over, og nytt barnehageår står for dørene. Her er sakene som ble mest lest i måneden som har gått.

1. Har oppdatert kriteriene for når barn og ansatte kan og ikke kan møte i barnehagen


Barn og ansatte må ikke lenger være hjemme til de har hatt én symptomfri dag etter luftveisinfeksjon. Det holder at allmenntilstanden er god hos barn, og at ansatte ikke lenger har symptomer, står det i den oppdaterte smittevernveilederen. Du kan lese saken her.

2. Hvordan snakke med barn om hva de har gjort i barnehagen?

«Du må spørre på den rette måten,» skriver Trine Hofseth i Stålverkskroken barnehage i denne kronikken, som deler sine tips til hvordan du kan få et annet svar enn «ingenting» når du lurer på  hva barnet ditt har gjort i barnehagen. Du kan lese kronikken her.

 

3. – Vi har en overgang til skolen som kan ta livsgnisten fra barn


– Ikke kopier skolen inn i barnehagen, men forbered heller skolen på at det nå kommer noen viltre fem- og seksåringer, sa lærer og spaltist Håvard Tjora i denne arkivsaken fra 2017. Saken har fått nytt liv i sosiale medier, og kom på tredjeplass over mest lest i juli. Du kan lese saken her.

 

4. Virkeligheten skulle bli en helt annen enn Stine forestilte seg


– Jeg gledet meg til å komme ut i arbeidslivet og få utøvd alt det jeg hadde lært om barn og barndom. Dette året ble for meg et lite sjokk, skriver Stine Øyvindsdatter Webenstad. Hun er likevel ikke i tvil om at jobben i barnehage er den aller, aller beste. Les kronikken her.

5. Har vi tilpasset oss ut og bort i fra barnets beste?

Koronaperioden har gitt tid til ettertanke og evalueringer av hverdagen. I en periode med redusert åpningstid, små faste grupper med barn og ansatte, tettere bemanning gjennom dagen, ingen ansatte som tilbereder mat da alle har med matpakker, masse utetid, spontane turer og små barn som tar hvilestunden i hengekøyer i skogen, skriver Jeanette Sjetne i denne kronikken.

 

6. «Vi krenker egne barn og dekker oss bak at de er barn og er så søte»


Er det greit å dele alt av bilder av barna, spør daglig leder i Hektneråsen FUS Barnehage, Jeanette Sjetne i innlegget fra 2018. Innlegget har fått nytt liv i sosiale medier, og du kan lese det her.

7. – Barn må lære å håndtere livet


Gjennom samtaler, aktivitet og relasjoner i hverdagssituasjoner kan barnehageansatte hjelpe barna for resten av livet, sa Hedvig Montgomery i denne arkivsaken. Les saken her 

8.– Struktur og normer skaper robuste barn


Hva er et godt liv for barn? – Det er å styrke barnets karakter ved å gi dem struktur og ansvar. De må lære og bære sin pose selv, sier den danske psykologen, Per Schultz Jørgensen. Les saken her.

9. Forsker på ulike former for tilvenning – her er noen av funnene

Høsten 2019 deltok rundt 150 ettåringer i Trondheims barnehager i et prosjekt om barnehagehverdagen. Basert på 300 logger fra foreldre og ansatte kan vi si noe om hvordan de ble møtt. Les kronikken her.

10. Anerkjenn barnas gråt

– Vi må snakke om barnegråten i tilknytningsperioden og hvorfor den plager oss, sier førsteamanuensis Gerd Abrahamsen i denne arkivsaken som har fått nytt liv i sosiale medier. Les saken her.

Powered by Labrador CMS