Årets tema for Barnehagedagen var barns nysgjerrighet og undring, med slagordet: «Jeg lurer på…»

Bildeserie: Slik feiret de Barnehagedagen

I går ble Barnehagedagen markert i barnehager over hele landet. Se hva disse ni barnehagene valgte å gjøre på den store dagen.

Publisert

Årets tema for Barnehagedagen var barns nysgjerrighet og undring, med slagordet: «Jeg lurer på…»

I Frøya kommune hadde barnehagene en felles markering av dagen.

– Alle barnehagene i kommunen - både kommunale og private – har gått sammen og synliggjort årets tema ved å dekorere og pakke inn trær i sentrum, forteller leder Tove Holm i Rabben barnehage.

– Vi har pakket inn et tre i bobleplast, der det er hengt opp masse faglig som går på at vi ved å overbeskytte barn hemmer barnets utvikling. De andre trærne er livlige og kreative. På disse henger det kreative uttrykk som barn i Frøya-barnehagene har skapt. Det er også masse bilder fra prosesser barna har vært aktør i. Det handler om voksenrollens betydning, som må balansere slik at barnet får gå ut og utforske i likevel trygge omgivelser. Voksne må være en trygg base og trygg havn, hendene i trygghetssirkelen som går ved siden av barnet, slik at vi støtter barnet til utforskning av omgivelsene, bruk av ulike materialer og kreative prosesser, sier Holm.

– Alle barnehagene i kommunen har gått sammen og synliggjort årets tema ved å dekorere og pakke inn trær i sentrum, forteller leder Tove Holm i Rabben barnehage.

Alle skolestartere i kommunen møttes ved trærne på Barnehagedagen, der de hang opp sine bidrag. Deretter var det lek og moro i basishallen med trampoliner, ribbevegg, hoppegrop og andre aktiviteter.

– Vi har vært fire barnehageledere i arrangørkomiteen, men alle de syv barnehagene i Frøya kommune har bidratt. Vi tenker at hvis barnehagenes innhold skal bli mer synlig må vi stå sammen, sier Holm.

Se bildeserie nederst i saken.

Fortalte rådmannen om barnehagehverdagen

Seks barn fra Stokka barnehage fikk møte rådmannen i Stavanger og fortelle ham om hverdagen i barnehagen.

Stokka barnehage i Stavanger ble trukket ut til å bli med Utdanningsforbundet til rådmannen i Stavanger kommune på Barnehagedagen.

Seks barn og to voksne fikk møte rådmannen på hans kontor. Temaet for møtet var medbestemmelse, og Barnehagedagens tema: «Jeg lurer på...».

Barna stilte rådmannen spørsmål og fortalte ham om barnehagehverdagen sin.

Kan vi se Karius og Baktus?

Barna i Grindheim familie- og gardsbarnehage gjorde et spennende eksperiment med tenner.

I Grindheim familie- og gardsbarnehage på Radøy i Hordaland, ble dagen markert med et spennende eksperiment om tenner.

– Denne måneden har vi fokus på kroppen, og denne uken om tennene, der vi snakker og leser om Karius og Baktus. På Barnehagedagen har vi undret oss over hvordan vi kan se Karius og Baktus eller ikke. Vi gikk til innkjøp av «plakk-tabletter» fra apoteket, som farget plakk rødt i munnen vår. Barna fikk noen tanker om dette, samt at de fikk se hvor mye de måtte pusse for å få bort plakket, forteller Mona Iversen.

Hva spiser marihøner?

I Akasia Fana barnehage avdeling Røsslyng undret barna seg over marihøner på Barnehagedagen.

Dagen før hadde barna vært på tur i et vårlig Bergen. I skogen kom de over flere små marihøner, og barna hadde mange spørsmål de ønsket svar på om marihønene, forteller pedagogisk leder Ann Mari Selje. Dermed ble marihøner et naturlig tema for Barnehagedagen.

De voksne printet ut informasjon om marihøner ut fra spørsmål de fikk fra barna dagen før, blant annet om hva marihøner spiser.

– Vi begynte med å finne ut om hva marihønene drikker og spiser, og hvor lenge de lever. Vi fant mange bilder på Internett som vi printet ut og hang opp så alle barna kunne se, også bilder av bladlus. Da begynte det å komme enda flere spørsmål: Hvorfor er det ingen blå marihøner? Hvorfor har de så skumle øyne? Og da måtte vi selvsagt komme inn på hvor øynene til marihøna faktisk er og at det finnes noen øyne som heter fasettøyne, forteller Selje.

Det ble laget et «slimrom» med fullt av ballonger og lyskuler, samt slimkasser der barna kunne putte hender og føtter oppi.

Laget sin egen labyrint

I Flåklypa barnehage ønsket de at barns medvirkning skulle komme tydelig til syne på Barnehagedagen. Det resulterte i at hele avdelingen ble gjort om til Labyrint – inspirert av TV-serien på NRK Super med samme navn, som barna allerede hadde latt seg inspirere av i leken.

Fra før hadde de jobbet med kroppen som tema, hvor undring over egen kropp og hvordan den fungerer hadde stått sentralt. Etter å ha hatt om kroppen og hvordan den fungerer innvendig, ble fokuset nå flyttet over på boltreleken: Hvorfor er boltreleken så viktig og hvordan stimulere barn som leker denne typen lek?

De ansatte ville ta boltreleken til nye høyder og utvikle barns nysgjerrighet og undring når det kommer til egne og andres grenser i risikofylt lek.

– Bakgrunnen for det store fokuset på barns medvirkning, er at vi ønsker flere barn med i leken. Dette igjen skaper inkludering og samhold i barnegruppen. Når barns medvirkning blir tatt inn i barnehagen, og bidrar til å gi barna gode referanser i leken, blir det også mindre konflikter, sier pedagogisk leder Malin Lovise Husdal.

– Vi hadde en barnegruppe som hadde behov for en mer aktiv tilnærming til leken, i form av boltrelek. Ikke bare ute, men også inne i barnehagen. Dette ville vi bygge opp fremfor å bryte ned. Vi lagde et «slimrom» med fullt av ballonger og lyskuler, samt slimkasser der de kunne putte hender og føtter oppi. Et annet rom ble omgjort til en labyrint. Der ble det lagt ut puter som de kunne hoppe på. Til sist lagde vi et rom som ble spillrommet til selveste Daidalos (hovedkarakteren i TV-serien). Her laget vi også vår egen «slimheis» og «slimdusj».

I Lundbo barnehage laget barn og ansatte en vulkan.

Hva skjer med is når…?

I barnehagen ved Fogn oppvekstsenter har de i det siste lurt mye på ting som handler om is: Hvordan kjennes isen ut? Hva skjer når vi knuser den? Hvordan er det å bade i is? Hva skjer når vi har salt på isen? Og hva med konditorfarge? Kan vi fryse leker ned i isen?

På Barnehagedagen fikk foreldre, søsken og ansatte ved oppvekstsenteret se hva barnehagen har holdt på med i vinter, formidlet gjennom innlegg og film. De fikk også se på mange flotte isskulpturer.

På avdeling Askeladden gjorde barna ulike forsøk og undret seg over hva som kanskje kommer til å skje. Vil tulipanene skifte farge til i morgen?

Laget vulkan

I Lundbo barnehage på Hamar ble dagen markert med ulike eksperimenter.

– På Eikenøtta lurte vi på om det var mulig å lage vulkan, og det klarte vi! Med rennende lava som bobla nedover fjellsiden, forteller Renate Nesset.

– Vi prøvesmakte lavaen, den var både litt sur og litt god. Det var mange ivrige forskere denne dagen som også har lyst til å eksperimentere med andre ting!

Gjorde eksperimenter med vann

Også i Akasia Neshaugane barnehage ble det gjort flere spennende eksperimenter på Barnehagedagen.

På avdeling Smørbukk begynte barna dagen med et Skittles-prosjekt: Hva skjer når det kommer varmt vann på? Hvorfor smelter ikke hele dropsen? Hvorfor blir det regnbue-farger? Hvorfor er dropsene myke etterpå?

På avdeling Veslefrikk utforsket de også med vann: Hva skjer med frukten i vannet? Flyter den eller synker den? Hva skjer når man tar såpe i vannet? Hva skjer når man tar olje i vannet?

Også på avdeling Askeladden gjorde barna ulike forsøk og undret seg over hva som kanskje kunne komme til å skje: Vil tulipanene skifte farge til i morgen? Hva skjer med tulipanen som står i to farger? Er det forskjell om vi bruker kaldt eller varmt vann?

Undring i skisporet

Botnestua naturbarnehage feiret Barnehagedagen ute.

Å være ute er noe barn og ansatte i naturbarnehagen på Holmestrand er gode på hele året. Barna er nysgjerrige og undrer seg naturlig hver dag, men denne dagen undret de seg litt ekstra i forbindelse med temaet for årets barnehagedag; undring og nysgjerrighet.

Barna som sto på ski undret seg over skisporene, hundebæsj, hund og mann i løypa. Andre snekret og var nysgjerrige på snøen.

Se flere bilder fra markeringene her:

Powered by Labrador CMS