Som rådgiver for Barnehagemyndigheten har Røkenes
hatt ansvar for det spesialpedagogiske arbeidet i en årrekke. Da Sørlie begynte
som leder for Pedagogisk-psykologisk tjeneste i 2017, var beslutningen
om å plassere én spesialpedagog i hver enkelt barnehage allerede tatt.
– Det begynte med en tydelig økning, både i antall henvisninger
til PPT og i antall vedtak om spesialpedagogisk hjelp. Da vi undersøkte
nærmere, så vi at motivasjonen handlet om ressurser. Jo flere vedtak, dess
flere timer til spesialpedagog fikk barna i barnehagene, forklarer Røkenes.
– Det var et høyt antall henvisninger i 2017. En stor andel
av 2012-kullet var henvist til PPT da de begynte på skolen, sier Sørlie.
Så at noe måtte gjøres
Her måtte det tas grep, erkjente flere. Initiativet kom fra tidligere
Nøtterøy kommune, i forkant av sammenslåingen med Tjøme.
Det var tverrpolitisk enighet om saken: Tidlig innsats
skulle være hovedfokus i begge kommuner, og barnehagene begynte å samarbeide på
tvers med felles møter.
Det kanskje mest synlige enkeltgrepet:
– Fra 1. august 2017 økte Nøtterøy og Tjøme antall årsverk
til spesialpedagoger i barnehage fra 6,5 til 17,75, slik at vi kunne plassere
én spesialpedagog i hver barnehage, forklarer Røkenes.
Fem måneder senere ble ordningen videreført i nye Færder
kommune.
– Hvor mye økte kostnaden for kommunen?
– Rundt åtte millioner kroner, om jeg ikke husker feil.
Både private og kommunale barnehager ble omfattet av
satsingen, som ble innført uten nevneverdige kutt i andre deler av budsjettet
relatert til barnehage.
Effekten ser ut til å ha kommet ganske fort.
Har gått systematisk til verks
Her er det på sin plass med en viktig presisering, mener
Sørlie.
– Det er ikke sånn at det å plassere kompetanse i form av en
person i hver barnehage gjør susen alene. Det er stor systematikk i det vi
holder på med.
Noe av det første som ble gjort i Færder, var å sette i gang
et omfattende utviklingsarbeid i oppvekstsektoren, der oppmerksomhet ble
flyttet fra individ til system, forteller hun.
– Vi spurte oss selv: Stiller vi spørsmål ved det ordinære
tilbudet i skoler og barnehager?
– Etter hvert kom jo Stortingsmelding 6, som sier
dette veldig tydelig. At det viktigste grepet vi kan ta for å fremme og styrke
inkluderende praksis i barnehage og skole, det er å forbedre kvaliteten på det
allmennpedagogiske tilbudet. Vi har jobbet veldig i tråd med den forståelsen.
Å plassere kompetanse i form av en person i hver barnehage, gjør ikke susen alene.
Katrine Sørlie
– Før den tid, hadde vi jobbet mye med samhandlingsmodellen BTI
- «bedre tverrfaglig innsats». Dette arbeidet førte en endring i barnehagene. De
tok mer ansvar, koblet på foreldrene tidligere og gjorde flere tiltak i
barnehagen før de henviste til PPT, fortsetter Sørlie.
Med til historien hører det at trygghetssirkelen er inntatt
i alle barnehager og skoler, i tillegg til å finnes på helsestasjonen som
foreldreveiledningstilbud. Samt at alle instanser som jobber med barn, er
organisert under oppvekst i Færder. Deriblant flere som før 2012 sorterte under
helse.
– Barnevernet og Færderhuset jobber også etter
trygghetssirkelens prinsipper, opplyser Røkenes.
Barnet skal sees i kontekst
– Når Inger Johanne og jeg er ute og snakker om
Færdermodellen til andre kommuner, så er vi veldig opptatt av å få fram
systematikken i arbeidet. For hvis vi hadde latt hver enkelt spesialpedagog bli
overlatt til seg selv i hver sin barnehage, ville vedkommende kunne bli formet
av den lokale kulturen i større grad enn den helhetstankegangen vi mener er så
viktig, sier Sørlie.
– Barnehagene er gjerne ulike, og barn kan ha ulike behov.
Hvordan håndteres det?
– Overordnet ligger et ønske om at spesialpedagogen alltid
skal ha på seg systembrillene. Det betyr at hvis en avdeling opplever at det er
utfordringer knyttet til et enkelt barn, så må man se på konteksten rundt det barnet.
– Et eksempel kan være språk. Da må man se på språkmiljøet på avdelingen. Er det
godt? Utnyttes alle samhandlinger og gylne øyeblikk til å gi barnet god
språkstøtte? I innsatsen som gjøres, skal man alltid se barnet i kontekst. Og
om man ønsker tiltak, så er dialogen med foresatte fra første stund vesentlig i
BTI-modellen.
Første prioritet er altså å bygge et større utviklingsstøttende
opplegg rundt barnet, og her har spesialpedagogen en nøkkelrolle overfor
foreldre, barn og personale.
– Så er det ikke alltid at innsatsen er tilstrekkelig, og da
jobber man videre i tråd med BTI-modellen. Men man må hele tiden tenke
systembrillene på fra første stund, og sikre barnet god utviklingsstøtte i alle
samhandlingsmuligheter.
Nettverk og stillingsprofil
– Er spesialpedagogene generalister som kan litt om alt,
eller har de spisskompetanse på hver sine områder?
– De vil jo være litt ulike, men her er nettverket vårt veldig
viktig. Der blir vi kjent på tvers, og kan utnytte hverandres spisskompetanser,
svarer Sørlie.
Spesialpedagogenes nettverk ledes av PP-tjenesten og Barnehagemyndigheten
i fellesskap. Det utgjør en felles faglig plattform, der det å være en god systemarbeider
løftes fram.
Vi ønsker å rekruttere på masternivå. Og så ønsker vi å rekruttere i tråd med stillingsinstruksen.
Inger Johanne Røkenes
Noe som også understrekes i stillingsprofilen som er
utarbeidet for spesialpedagoger i Færder.
– Vi ønsker å rekruttere på masternivå, og det er klart, da
har de jo en bredde i sin fagbakgrunn med seg inn. Og så ønsker vi å rekruttere
i tråd med stillingsinstruksen. De som skal ha disse stillingene må være
komfortabel med å drive kompetanseutvikling og veilede personale.
Røkenes forteller at det i utgangspunktet var større
ulikheter i hvor mange enkeltvedtak som var knyttet til hver av barnehagene.
Men at dette endret seg ganske fort.
– Det året vi begynte, altså i 2017, var det enkelte
barnehager som hadde vedtak som til sammen utgjorde mer enn 100 prosent
stilling. Men året etter ble antall vedtak redusert, så alle var under det nivået.
Siden har det, med unntak av 2022 og 2023, bare gått en vei.
Riktig med vedtak for noen
Å ha så høy kompetanse nær barna i hverdagen, og nær
personalet og foreldrene, det er å gjøre tidlig innsats til en realitet, mener
Sørlie.
Målet er ikke å redusere antall vedtak ned til null.
– Det skal
selvfølgelig være enkeltbarn med enkeltvedtak om spesialpedagogisk hjelp. Men
vi føler at det er mye riktigere barn som får den hjelpen, sånn som det er nå,
sier PPT-lederen.
Hun understreker at PP-rådgiver og spesialpedagog
samarbeider tett.
Røkenes supplerer:
– Vi tenker jo at de ulike spesialpedagogene har sine
styrker og sin spisskompetanse. Vi ser at de samarbeider på kryss og tvers også
utenom det formelle nettverket. Har man et barn med et behov som en kollega har
mer erfaring med, så utnytter man jo den kompetansen barnet trenger. Vi har
også flyttet på spesialpedagoger i noen tilfeller.
I Færder er det 18 ordinære barnehager, hvorav 7 private. De
varierer i størrelse fra én avdeling og 21 barn, til 8-9 avdelinger med 150
plasser.
– Alle barnehager som har tre avdelinger eller mer, har
spesialpedagog i 100 prosent stilling. I de to barnehagene som har færre
avdelinger, er ressursen på 50 prosent, sier Røkenes.
Fordelingen har vært den samme siden starten.
Naturlig del av barnehagen
– Vi diskuterte på forhånd, for man kan jo tenke at
ressursene blir litt skjevt fordelt når en 3-avdelings barnehage og en
8-avdelings barnehage skal ha samme stillingsprosent. Men vi ønsker den ene
spesialpedagogen i hver barnehage, og at de ikke forflytter seg rundt,
forklarer Røkenes.
Terskelen for å reflektere over barnet senkes veldig.
Katrine Sørlie
Hun forteller at nettopp dette var et uttrykt ønske fra
spesialpedagogene før omleggingen i 2017.
– Det har vært viktig å få dem inn som en naturlig del av
barnehagen. De som har disse stillingene blir godt kjent med barn, foreldre og personalet
– og alle blir så godt kjent med spesialpedagogen at det er lett å ta kontakt,
fortsetter Barnehagemyndighetens rådgiver.
– Spesialpedagogen presenteres på foreldremøter, og
terskelen for å reflektere over barnet senkes veldig. Det blir ikke noe
skummelt over det. Det kan like gjerne være spesialpedagogen som har barnet
ditt på fanget når du kommer for å hente, utdyper Sørlie.
– Det hender at foreldre spør spesialpedagogene om hvem som
er dem i skolen. Altså hvem som fyller samme funksjon der, skyter Røkenes inn.
– Hva svarer dere da?
- Vi har faktisk så smått startet med skoler også. Der har
vi brukt tittelen inkluderingsveileder. Nå er det tre skoler som har fått slike.
Fordi vi ser hvor nyttig dette har vært i barnehagen.
Prinsippene det jobbes ut fra, er de samme. Også i skolen kan
en slik «systemarbeider» bidra til å endre personalgruppens mentale modeller
for hvordan man støtter barn i utvikling, tror Sørlie.
Involverer hele avdelingen
Hun gir nok et eksempel på hva det er de ønsker å oppnå:
– Det er fra en barnehage som hadde noen barn som strevde
med samhandling med andre barn. Det var mye sinne og strev med temperament.
Fremfor å jobbe med enkeltbarna, så jobbet man med hele gruppa. Med
samarbeidsleker og samhandlingsferdigheter. Da ble det et prosjekt for hele
skolestarteravdelinga.
Strev med sosial kompetanse hos ett eller flere barn, blir altså
møtt med avdelingsomfattende innsats i Færder.
Alle rundt barnet skal kjenne til barnets behov, for å kunne se de gylne øyeblikkene og bruke dem godt.
Katrine Sørlie
– Vi har ønsket å gå bort fra den gamle måten å jobbe på,
hvor spesialpedagogen tok med seg ett barn eller en liten gruppe barn inn på
spesped-rommet, for å gjøre øvelser. Ønsket er, og det står ofte i
sakkyndigvurderingene også, at man skal jobbe på avdelingen, i fellesskapet,
sier Røkenes.
– Så kan det hende man må se på hvordan man skal organisere
fellesskapet, for at gruppa skal bli riktig for det enkelte barnet. Men man må
hele tiden tenke med utgangspunkt i felleskapet. Hvordan kan det organiseres
for å ivareta ulike barns behov?
– Og ikke minst dette med å utnytte de gylne
øyeblikkene. At alle rundt barnet skal kjenne til barnets behov, for å kunne se
de gylne øyeblikkene og bruke dem godt, fullfører Sørlie.
Barneressurs i tillegg
Spesialpedagogen er ikke alene om å være øremerket tidlig
innsats. For å sikre ytterligere kraft inn i arbeidet, får hver barnehage i
tillegg tildelt det man i Færder har valgt å kalle barneressurs.
– Det er ekstra fagarbeidere eller assistenter som gis i
forhold til vedtak etter barnehagelovens § 31 om spesialpedagogisk hjelp og §
37 om tilrettelegging, samt til forebyggende arbeid, sier Røkenes.
For inneværende år, varierer barneressursen mellom 30
prosent stilling hos den barnehagen som har fått minst, til 380 prosent hos den
barnehagen som har fått mest.
Også for disse er det laget stillingsprofil, for å sikre bevisstgjøring
om hva rollen består i – både for den som gjør jobben, og for avdelingen for
øvrig. Det gir legitimitet til barneressursen.
– Barneressursen blir spesialpedagogens forlengede arm. Det
går tydelig fram at de som har en slik stilling skal ikke stå vognvakt eller
rydde av mattralla eller den typen praktiske oppgaver, men brukes målrettet i
det utviklingsstøttende arbeidet. Dette er også et godt grep, sier Sørlie.
Disse stillingene inngår ikke i grunnbemanning, men kommer i
tillegg.
Vi stiller kanskje litt mer krav til barnehagene nå på hvordan ressursene skal brukes.
Inger Johanne Røkenes
– Ressursene har egentlig vært der hele tiden, men det de
siste to-tre årene vi har satt søkelys på hvordan de skal jobbe. Vi stiller kanskje
litt mer krav til barnehagene nå på hvordan ressursene skal brukes, sier
Røkenes.
Spissingen av barneressursens innsats har blitt gjort både i
private og kommunale barnehager.
Færre vedtak også i skolen
Sørlie og Røkenes beskriver en vinn-vinn-situasjon, der
reduksjonen i konkrete vedtak om spesialpedagogisk hjelp gjør at kreftene i
større grad kan brukes forebyggende. Til å styrke allmennpedagogisk tilbud og
fremme inkluderende praksis.
– Jo færre vedtak det har blitt, dess mer kraft har man til
det tidlige arbeidet og systemarbeidet.
Kommunens egne tall kan avvike noe fra Udirs statistikk, men
tendensen er den samme:
– I barnehagen er det en total nedgang på 48 prosent i
antall barn som har et vedtak om spesialpedagogisk hjelp fra 2017 til 2024,
opplyser Røkenes.
– Det som er interessant, synes vi, er at for årene 2018 til
2024 så ser vi også en nedgang på drøyt 25 prosent i antall skoleelever på 1.
til 4. trinn som mottar det som før het spesialundervisning, og som nå heter
individuell tilrettelagt opplæring, fortsetter hun.
Også lenger opp i skolen er registrert en viss nedgang. Fra
2021 til 2024 er det blitt om lag fem prosent færre vedtak for 5.-7. trinn i
Færder.
– Tenker dere at utviklingen i skolen bør sees i
sammenheng med satsingen på barnehage?
– I tillegg til at noen skoler har fått
inkluderingsveileder, har også skolen vært med i kompetanseløftet for
spesialpedagogikk og inkluderende praksis. Så vi skal ikke ta æren for all
nedgang der. Men det som har blitt gjort i barnehagene har nok en god
innvirkning, tror Røkenes.
Penger spart for kommunen?
– Er det noen som har regnet på hvor mye kommunen har
spart på at det er blitt færre vedtak?
– Vi har økt budsjettet med dette, så sånn sett er det ikke
blitt billigere, svarer Røkenes.
Men totalen, på lang sikt og i folkehelseperspektiv, er
interessant, mener Sørlie.
Vi har økt budsjettet med dette, så sånn sett er det ikke blitt billigere.
Inger Johanne Røkenes
Hun viser til Heckmans kurve, og innsatstrappa
til Agenda Kaupang – som begge illustrerer at systematisk tidlig innsats gjør
at man sparer penger i det lange løp.
– Det er i hvert fall den logikken som legges til grunn. Vi
er så heldige å ha et tverrpolitisk miljø som verdsetter tidlig innsats og ser at
det kan ha en mulig ressursbesparende effekt på sikt. De tallene vi har til nå,
tilsier at det er det.
Etter hvert kan de få enda mer dokumentasjon på betydningen
av tiltakene Færder kommune har valgt å satse på.
– Vi er opptatt av å finne effekter. Så vi har inngått i et
samarbeid med Universitetet i Sørøst-Norge for å prøve å få til følgeforskning,
røper Røkenes.
Opplegget er i startgropen, derfor er det ikke mye informasjon
å dele nå.
- Men i et kommunalt perspektiv, hvor det er viktig hvor man
putter pengene, så vil man jo gjerne også ha innsikt i effektene, erkjenner
Sørlie.
- Ønsker seg ikke tilbake
- Hvilke tilbakemeldinger får dere fra barnehager og
foreldre?
- For noen år siden hadde vi en spørreundersøkelse som gikk
til både foreldre og alle ansatte i barnehagene. Den viste oss at de var
fornøyd, sier Røkenes.
- Er det noen som har hatt innvendinger rundt denne måten
å gjøre det på. Som ønsker seg tilbake til gammel ordning?
- Nei, verken kommunale eller private barnehager gir uttrykk
for at de ønsker å gå tilbake til den gamle modellen. Det at de på våren får
vite hvilke ressurser de får neste år, synes barnehagene det er veldig greit å
forholde seg til. Å ha spesialpedagogkompetansen i huset, vil de heller ikke
være foruten.
- Kan du si litt mer om hvordan ressursfordelingen skjer?
- Spesialpedagogen har barnehagene, det ligger fast. Men
barneressursen får de vite om, for den varierer med hvilke barn de har, og
eventuelt hvor mange vedtak de har. Måten det skjer på, er at de sender inn et
skjema for kartlegging av behov, og så har Barnehagemyndigheten en liten
ressurssamtale med alle barnehagene. Jeg har også en liten samtale med PPT, før
jeg avgjør fordelingen. Innen 1. april skal barnehagene få vite hva neste års
ressurs er, og så kan de planlegge, forklarer Røkenes.
– Får riktige saker henvist
Også PP-tjenesten er veldig fornøyd med ordningen. Fordi den
har frigjort tid som kan brukes på å være en god samarbeidende aktør inn i
barnehagene, forklarer Sørlie.
- Vi får riktige saker henvist, og opplever at de sakene som
henvises til oss nå, er saker som skal inn til PPT.
At antall henvisninger til tjenesten hun leder er blitt halvert
siden 2017, betyr ikke at barna ikke får systematisk hjelp og god støtte,
understreker hun.
- Tvert imot så ventes det kortere nå. Mens det tidligere
var ventetid hos oss, er det nå innsats og kompetanse tett på i barnets
hverdag.
I tillegg til kollegene i egen barnehage, og fagnettverket
som samler alle spesialpedagoger, er primærkontakten hos PP-tjenesten en viktig
samarbeidspartner.
Men kommunen har også andre hjelpetjenester tilgjengelig for
spesialpedagogene.
- Vi har noe vi kaller ambulant ressursteam, som i tillegg
til PPT omfatter helsesykepleier og forebyggende barnevern, som spesialpedagog kan
ta kontakt med for å få støtte i sin refleksjon og forståelse – for å styrke
innsatsen rundt enkeltbarnet. Spesialpedagog har et særlig ansvar for
BTI-arbeidet i sin barnehage, og har et større lag rundt seg ved behov,
forklarer Sørlie.
Kontaktes fra fjern og nær
Det de har gjort i Færder, vekker interesse også andre
steder i landet.
- Det er en jevn
strøm av henvendelser, sier Røkenes.
- Hvilke råd gir dere i slike sammenhenger? Til andre som
kanskje vurderer å gjøre som dere?
- En ting vi kan trekke fram, er at spesialpedagogen bør
være en del av ledergruppa i barnehagen.
Da vi startet, hadde vi et veldig smalt vindu på normalitetsbegrepet. Vi er på et helt annet sted nå.
Inger Johanne Røkenes
- Da vi reviderte stillingsprofilene, hadde vi et sterkt
ønske om at det skulle jobbes med systembrillene på. Da er nærheten til
barnehagens ledelse viktig. Historisk sett har man gjerne tenkt på
spesialpedagogisk hjelp som individrettet. Den dreiningen vi har fått til,
forutsetter en god strategisk forankring i barnehagen og en god
stillingsprofil, utdyper Sørlie.
- Ikke minst er det viktig at det er forankret fra politisk
hold og ned i alle ledd, sier Røkenes.
- Og så tror jeg at det har vært utrolig viktig for oppvekst
i Færder, å ha en felles visjon knyttet til å kvalitetssikre det
allmennpedagogiske tilbudet i skole og barnehage. Vi ønsker at det skal romme
og ivareta flest mulig barn – og vi er enige om at det er vårt strategiske valg,
fortsetter Sørlie.
- Da vi startet, hadde vi et veldig smalt vindu på
normalitetsbegrepet. Vi hadde en barnehage som sa at halvparten av ungene
trengte ekstra tilrettelegging, sier Røkenes, men skynder seg å legge til at de
er på et helt annet sted nå.
- Dere er sikre på at dette er måten å gjøre det på?
- Vi har klokkertro på at dette er måten å jobbe på.