DEBATT
– Vi har flere ledere og barnehagelærere som er fortvilt over dagens bemanningssituasjon, med mye fravær og mangel på vikarer. Når regjeringen foreslår flere barnehagelærere, blir timene som barnehagelærerne skal bruke til planlegging av enkelte benyttet som en argumentasjon for å heller ansette fagarbeidere og assistenter, skriver Ann-Kathrin Mulstad.
Foto; Getty images / privat
– Vi trenger flere barnehagelærere i barnehagene våre
For at barnehagelæreren skal få utnyttet sin kunnskap og kompetanse trengs det tid til planlegging, for- og etterarbeid, skriver innleggsforfatteren.
- Dette er et innsendt bidrag, og gir uttrykk for skribentens meninger og holdninger. Vil du delta i debatten? Send gjerne inn innlegg hit.
Regjeringen har i strategiplan Barnehage
for en ny tid tatt til orde for å øke fra dagens minst 50% til at 60% av
bemanningen i barnehage skal ha barnehagelærerutdanning. Dette vil øke
kvaliteten på det pedagogiske tilbudet i barnehagene.
Vi har flere ledere og barnehagelærere som er fortvilt over
dagens bemanningssituasjon, med mye fravær og mangel på vikarer. Når
regjeringen foreslår flere barnehagelærere, blir timene som barnehagelærerne skal
bruke til planlegging av enkelte benyttet som en argumentasjon for å heller
ansette fagarbeidere og assistenter. Verdien i å øke lærertettheten i
barnehagen må løftes fram. Vi kan heller ikke la være å snakke om økt
grunnbemanning.
Det kan ikke være et
enten eller i denne sammenhengen. Det må være et både og!
Jeg ser en stor fordel med å få flere barnehagelærere i hver
barnehage, og mener vi har et stort potensial i å få nyttiggjort kompetansen det
vil tilføre barnehagen.
Bekymringsfull utvikling
Barnehagen som institusjon har endret seg voldsomt, fra
å være et sted der barna ble passet på, til nå å være den første og viktige
delen av barns utdanningsløp. Samtidig har det økt på med krav og forventinger
fra flere hold, og barnehagelærerne befinner seg i et krevende spenningsfelt,
der de blant annet skal håndtere alt fra gode hverdager for barna, til krav om
rapportering, faglig oppdatering og utviklingsarbeid. I tillegg er det
dagsrapporter, bildedokumentasjon, ukes- og månedsbrev om hva som har blitt
gjort. Dette presset
fører til emosjonelle belastninger og er i stor grad en årsak til det høye
sykefraværet blant barnehagelærerne.
Samordnet opptak viste i fjor en bekymringsfull utvikling.
Det er en stor
nedgang i søkertallene til barnehagelærerutdanningen. Ved studiestart i
2022, var denne nedgangen på 27%. Vi
trenger flere barnehagelærere i barnehagene, som bidrar i faglige diskusjoner
og som er en ressurs i utfordringer som oppstår i barnehagehverdagen. Det er
behov for ansatte som har kunnskap og kompetanse om de små barna, hva de
trenger av støtte, stimuli og grenser, i sin utvikling. En ansatt som setter
lekens betydning høyt, fordi vi vet den stimulerer ulike sider av barnets
utvikling, sosialt, motorisk og språklig. Som kan forklare hva «jeg har bare
lekt», faktisk innebærer.
Må sikre plantiden bedre
For at barnehagelæreren skal få utnyttet sin kunnskap og
kompetanse trengs det tid til planlegging, for- og etterarbeid.
I år skal det
forhandles om arbeidstiden til barnehagelærerne. Jeg mener det er på tide å
sikre tiden til planlegging på en bedre måte enn avtalen gjør i dag. I de fire
timene barnehagelæreren har ansvar for å planlegge det pedagogiske innholdet i
barnehagen, er det ikke krav om å sette inn bemanning. Det blir sårbart på
avdelingen, og ved fravær av andre ansatte må planleggingstiden ofte utgå.
Arbeidsoppgavene som skal utføres i de nevnte fire timene er blant annet å
planlegge faglige opplegg knyttet til tema og satsningsområder, lage planer for
de ulike aldersgruppene, sørge for tiltak rettet mot enkeltbarn, forberede seg
til veiledning av kollegaer, lage språkaktiviteter, forberede foreldremøter,
faglig oppdatering, evaluere tidligere gjennomførte opplegg, forberede
samarbeidsmøter med eksterne samarbeidspartnere, skrive ned observasjonsnotater
som grunnlag for en melding til pedagogisk psykologisk tjeneste, egen faglig
oppdatering osv.
Listen over arbeidsoppgaver er lang, med flere barnehagelærere
vil arbeidet kunne fordeles, mer blir utført og kvaliteten i
barnehagetilbudet blir bedre.
For å få gode ordninger som fungerer i barnehagene er det
helt nødvendig at sektoren blir tilført friske midler. Barnehagesektoren har
vært underfinansiert over lang tid, og det må politikerne ta ansvar for. Økt
kompetanse gir økt kvalitet. Vi må tenke stort om de små!