JUSS
Mille Frisch Eid er advokat i Codex, og skriver om hva man må huske på hvis ulykken skulle være ute på jobb.
Foto: Codex/Getty images
Utsatt for arbeidsulykke som barnehageansatt?
Ansatte som blir skadet på jobb går glipp av ytelser fra NAV eller erstatning fordi det gjøres feil i etterkant av ulykken, skriver advokat Mille Frisch Eid.
- Dette er et innsendt bidrag, og gir uttrykk for skribentens meninger og holdninger. Vil du delta i debatten? Send gjerne inn innlegg hit.
Arbeid i barnehage kan være en fysisk krevende og hektisk
jobb. Barnehageansatte arbeider med små barn som krever mye løfting og bæring,
i tillegg til at barna kan være urolige og sprelle, slå eller sparke. Deltar
man som ansatt i aktiviteter eller lek med barna, er det heller ikke uten fare
for å eksempelvis skli, falle eller bli dyttet overende.
Dette fører
naturligvis til økt risiko for skade.
Mange skader kan forebygges ved hjelp av enkle tiltak som tilstrekkelig
opplæring, bruk av riktig løfteteknikk, og det å ta forholdsregler. Imidlertid
er det umulig å eliminere enhver risiko for skade.
I Norge er alle arbeidsgivere heldigvis pålagt å ha
yrkesskadeforsikring for sine ansatte, som skal dekke varige mén og økonomisk
tap som er forårsaket av en arbeidsulykke. I tillegg kan man ved yrkesskade ha
rett til ytelser fra NAV.
Vår erfaring er imidlertid at flere ansatte som blir skadet
på jobb går glipp av ytelser fra NAV og/eller erstatning fra
yrkesskadeforsikringen, fordi det gjøres feil i etterkant av arbeidsulykken.
For å sikre at barnehageansatte ikke mister sine rettigheter ved yrkesskade er
det derfor viktig at ledere og ansatte har informasjon om hva som bør gjøres i
etterkant av en arbeidsulykke.
Sørg for å varsle arbeidsgiver om arbeidsulykken
Dersom man blir utsatt for en arbeidsulykke på jobb i
barnehagen, er det viktig å varsle arbeidsgiver snarest mulig, og gjerne også
sørge for at det blir nedfelt skriftlig hva som har skjedd.
Grunnen til at det er viktig å varsle arbeidsgiver er først
og fremst for å sikre bevis for ulykken. For at det skal være tale om en
yrkesskade må skaden nemlig ha oppstått som følge av en arbeidsulykke, og det
er ikke alle hendelser i arbeid som vil omfattes fordi hendelsen ikke er
tilstrekkelig ulykkesartet. Eksempelvis vil skader påført ved bæring og løft av
barn som hovedregel ikke anses forårsaket av en arbeidsulykke, med mindre det
har inntruffet noe ulykkesartet. Derfor er det svært viktig å få frem detaljene
ved hendelsesforløpet.
I tillegg er det viktig å varsle arbeidsgiver, slik at
arbeidsgiver kan oppfylle sine plikter i etterkant av ulykken.
Send skademelding til NAV og forsikringsselskapet
Arbeidsgiver har plikt til å sende inn skademelding til NAV
på vegne av ansatte som blir påført en yrkesskade.
Når det sendes inn skademelding til NAV vil NAV vurdere om
skaden kan godkjennes som yrkesskade. I skademeldingen bør det derfor beskrives
hva som skjedde ved ulykken så nøyaktig og detaljert som mulig, slik at NAV har
gode forutsetninger ved vurderingen. Skademeldingen kan også bli et viktig
bevis senere i saken dersom det er tvil om hva som skjedde.
Det
er viktig å være oppmerksom på at det gjelder en frist på ett år for å sende
skademelding til NAV ved yrkesskade. Dersom skademelding ikke sendes innen
fristen, vil den ansatte risikere å få vedtak om avslag på godkjenning av
yrkesskade fra NAV. De fleste arbeidsgivere har gode rutiner for å sende
skademelding til NAV ved yrkesskade, men dessverre er det også flere
arbeidsgivere som ikke oppfyller meldeplikten. Oppfyller ikke arbeidsgiver
meldeplikten, bør den ansatte selv sørge for å melde ifra om skaden til NAV.
Grunnen
til at det er viktig å sende skademelding til NAV tidsnok, er at ansatte som
får vedtak om godkjenning av yrkesskade vil ha særlige rettigheter overfor NAV.
Eksempelvis vil man være fritatt fra å betale egenandel for medisinsk
behandling og utstyr som er nødvendig som følge av yrkesskaden, i tillegg til
at man har bedre rettigheter til sykepenger, arbeidsavklaringspenger og
uføretrygd fra NAV. Har man fått en varig og betydelig skade kan det ved
godkjent yrkesskade også søkes om ménerstatning fra NAV.
Dersom
skademelding sendes for sent, vil den ansatte risikere å miste retten til slike
ytelser.
I
tillegg er mange barnehageansatte kommunalt ansatt, og er dekket under
Hovedtariffavtalen (HTA) i kommunen. I HTA er det en egen erstatningsordning
ved yrkesskade, og retten til erstatning under HTA avhenger blant annet av at
NAV har godkjent skaden som yrkesskade.
Søk legehjelp og få dokumentert skaden
Barnehageansatte som har blitt utsatt for en arbeidsulykke
bør oppsøke lege for å få riktig behandling, samt for å få dokumentert skaden.
Et av vilkårene for erstatning er at det er sannsynlig
årsakssammenheng mellom arbeidsulykken og skaden. I vurderingen av
årsakssammenheng legges det stor vekt på om det foreligger tilstrekkelig
dokumentasjon for plagene man er påført, både umiddelbart etter arbeidsulykken
og i tiden etter arbeidsulykken. Det
betyr at det er viktig å sørge for at man kontakter lege eller annet
helsepersonell kort tid etter ulykken, det vil si innenfor de første 2-3 døgn,
og sørger for at symptomer blir journalført.
Ved
vedvarende plager etter en arbeidsulykke, er det også nødvendig å få dette
jevnlig dokumentert ved journalføringer.
Hva dekker yrkesskadeforsikringen?
Erstatningsposter under yrkesskadeforsikringen er
ménerstatning, påført inntektstap, fremtidig inntektstap, påførte og fremtidige
merutgifter, samt tapt hjemmearbeidsevne.
Det tar ofte lang tid før de fulle konsekvensene av en
yrkesskade blir kjent og erstatningen kan utmåles, blant annet fordi
årsakssammenheng må vurderes og det må avklares om det er sannsynlig at yrkesskaden
vil gi nedsatt inntektsevne frem til pensjonsalder. Hvilke erstatningsposter
som er aktuelle og konkret utmåling av erstatning vil dermed kunne variere i
hvert enkelt tilfelle.
Under yrkesskadeforsikringen har skadelidte krav på å få
dekket rimelige og nødvendige utgifter for å få hjelp av en advokat med
erstatningssaken. Advokaten vil bistå skadelidte overfor forsikringsselskapet
med utredningen av saken, sikre at frister overholdes og utmåle erstatning. Vår
erfaring er at de fleste oppnår et bedre erstatningsoppgjør ved bruk av advokat
som har erfaring innenfor yrkesskadesaker.