
Tar doktorgrad ved UiS
Svært få barnehagelærere kaller sitt faglige arbeid undervisning. Per-Einar Sæbbe har i sitt doktorgradsarbeid undersøkt om det likevel dreier seg om undervisning.
Sæbbe disputerer for doktorgraden i utdanningsvitenskap ved Universitetet i Stavanger 14. mai, skriver studiestedet i en pressemelding.
I avhandlingen «Barnehagelæreres ‘matematikkundervisning’ i barnehagen», har han sett på barnehagelæreres arbeid med matematikk i hverdagsaktiviteter.
Arbeidet med matematikk i hverdagsaktiviteter i barnehagen er komplisert og innebærer blant annet å styre oppmerksomheten mot noe annet enn det aktivitetene i utgangspunktet ser ut til å dreie seg om.
Fordi arbeidet skjer i nær dialog og samspill med barna, må barnehagelærerne også forholde seg til barns spontane og uventede spørsmål. Selv om matematikkundervisningen i barnehagen er planlagt av barnehagelæreren, kan de derfor ikke være like forberedt i alle hverdagsaktiviteter.
Per-Einar Sæbbe fant at barnehagelærerne forsøkte å styre barnas oppmerksomhet mot matematikk for å støtte barnas læring. Han mener derfor at arbeidet er intensjonelt og kan beskrives som undervisning, og at vi trenger å utvikle et innhold i begrepet som er tilpasset barnehagens arbeidsmåter.