Ferske tall
fra Utdanningsdirektoratet (Udir) viser at totalt 9 756 barn hadde
vedtak om spesialpedagogisk hjelp i fjor.
De siste fem
årene har det vært en svak, men jevn økning i andelen barn som får slik hjelp –
fra 3,2 prosent i 2018 til 3,6 prosent i 2022.
Økt fokus
på tidlig innsats
Ingvild Åmot
er professor i spesialpedagogikk ved Dronning Mauds Minne høgskole for
barnehagelærerutdanning (DMMH). Hun tror økningen kan ha sammenheng med det
økte fokuset på tidlig innsats de siste årene.
– Idet man
setter fokus på tidlig innsats, tror jeg man lettere ser at det er behov for
tidlig innsats.
– I beste
fall er dette et tegn på at vi oftere klarer å fange opp og sette inn hjelp
tidlig. Og dermed kanskje får en bedre situasjon på sikt for barna dette
handler om, sier professoren som blant annet jobber med masterstudiet i
spesialpedagogikk ved DMMH.
Åmot
understreker at hun ikke sitter på noe fasitsvar her, og at det må
undersøkelser til for å kunne si noe sikkert om årsakene til at flere barn får
spesialpedagogisk hjelp.
Mer oppdagerkompetanse
Også divisjonsdirektør
i Statped, Marit Elin Eide, tror den økende andelen barn som mottar
spesialpedagogisk hjelp kan henge sammen med økt fokus på tidlig innsats.
– Økt
bevissthet og kunnskap om det i sektoren har ført til at barnehageansatte har
fått mer oppdagerkompetanse. Det er en god ting.
– Det er jo
ikke bra at behovet for spesialpedagogisk hjelp øker, men gitt at dette behovet
har vært der hele tiden, er det bra at det fanges opp, sier hun.
– I rivende utvikling
Annonse
Andelen som
får spesialpedagogisk hjelp i barnehagen øker med alderen – fra 0,3 prosent
blant barna under to år til 6,9 prosent blant femåringene.
Eide
forteller at barn som trenger spesialpedagogisk hjelp i barnehagealder ofte
sliter med atferdsmessige uttrykk:
– Det kan
være utfordringer knyttet til tale, manglende ordforråd. Det kan være forsinket
språkutvikling. Det kan også være snakk om utagerende atferd eller innagerende
atferd, for eksempel at et barn er mye sint eller mye trist og redd.
– Små barn
er i rivende utvikling. Derfor er det viktig å oppdage, gjenkjenne og sette inn
tiltak tidlig, for å unngå eskalering av eventuelle vansker eller
tilleggsvansker, sier Eide.
Andel barn med vedtak om spesialpedagogisk hjelp i barnehagen, 2022
0-1 år
2 år
3 år
4 år
5 år
*6 år
Totalt
0,3 %
1,0 %
3,3 %
5,3 %
6,9 %
89,9 %
3,6 %
*Barn med utsatt skolestart
Syv av ti
er gutter
Hele 71
prosent av dem som får spesialpedagogisk hjelp i barnehagen, er gutter. Overvekten
av gutter er større i aldersgruppen tre til fem år enn blant de yngste barna,
ifølge tall fra Udir.
– Dette ser
vi ikke bare i Norge, men også i andre land – og mønsteret fortsetter inn i
skolen. Én mulig årsak kan være at guttene utvikler seg i en litt annen takt
enn jentene. Det vil selvsagt være individuelle forskjeller, men generelt sett modnes
gutters hjerner saktere enn jenters. Det betyr selvfølgelig ikke at de ikke har
samme intellektuelle potensial, sier Eide.
– En annen
faktor som kan spille inn, er barnehagens og skolens organisering. Vi ser at
barnehager med et høyt aktivitetsnivå melder inn færre tilfeller av
atferdsproblemer enn barnehager med lavere aktivitetsnivå. Kanskje skyldes det
at de utfordrer og aktiviserer guttene på en litt annen måte? sier hun.
– Noe vi
er nødt til å se på
Også professor
Ingvild Åmot tror det kan være flere årsaker til at gutter er i flertall når det gjelder vedtak om spesialpedagogisk hjelp.
–
Forskningsprosjektet Tidlig trygg i Trondheim fant for eksempel at en større andel av barna
som hadde en psykiatrisk diagnose i tidlig barnehagealder, var gutter. Tallene
fra denne brede kartleggingen er altså veldig i overenstemmelse med tallene fra
Udir.
Videre peker
hun, i likhet med Eide, på at kjønnsuttrykk og måten barnehagen er organisert
på kan være en medvirkende faktor.
– Gjør vi gutter
til et «problem» fordi de ikke passer inn i den kjønnsdiskursen som eksisterer
i barnehagen? Er det sånn at gutter har andre måter å være på enn jenter, og at
man dermed oppfatter utfordringer som større enn de egentlig er?
– Har man en
sosiologisk innfallsvinkel, kan man altså se skjevfordelingen mer som en
konsekvens av måten vi tenker på, måten vi organiserer og rigger barnehagen på,
og forventninger til kjønnsuttrykk. Har man en mer psykologisk tilnærming, kan
man tenke at dette bekrefter det man har sett i en del undersøkelser med tanke på forekomst knyttet til kjønn, og at gutter kan tenkes å
være mer sårbare for en del diagnoser tidlig, sier Åmot.
Hun
understreker igjen at hun ikke sitter på noe fasitsvar.
– Uansett er
det ganske overveldende tall. Det forteller oss noe om både barn, barndom og barnehage
som vi som fagfolk og forskere er nødt til å se på, for det er ikke bra at
overvekten av gutter er så stor. Det er noe vi er nødt til å ta tak i, sier
Åmot.
Målet er at
alle kommuner, fylkeskommuner, barnehage- og skoleeiere skal ha tilstrekkelig
kompetanse tett på barna og elevene for å kunne forebygge, fange opp og gi et
inkluderende og tilpasset pedagogisk tilbud til alle, inkludert barn og elever
med behov for særskilt tilrettelegging.
Kompetanseløftet
skal bygges opp over fem år (2020-2024). Fra 2025 skal det være en varig
ordning som skal bidra til å utvikle og vedlikeholde kompetansen på feltet.
–
Forventningene i kompetanseløftet tilsier at en spesialpedagogisk tilnærming må
bli en del av den allmenne pedagogikken.
– Det jobbes
nå med å skape en større grunnforståelse for hvordan man kan oppnå inkluderende
praksiser og tidlig innsats uten at det ender i spesialpedagogisk hjelp, sier Ingvild
Åmot.
Retten til spesialpedagogisk hjelp
Barnehageloven
§ 31 slår fast at barn under opplæringspliktig alder har rett til
spesialpedagogisk hjelp dersom de har særlige behov for det. Dette gjelder
uavhengig av om barnet går i barnehage.
Formålet med spesialpedagogisk hjelp er å gi barn tidlig hjelp og støtte til for eksempel å utvikle språklige og sosiale ferdigheter. Spesialpedagogisk hjelp kan gis individuelt eller i gruppe.