Kasper H. Klonteig og barna har fordypet seg i et spennende sjakkparti.

Kasper (14): – Gleder meg alltid til å gå på jobb i barnehagen

To ettermiddager i uka møter 14-åringene Kasper, Tuva og Hana opp i Ånnerudtoppen barnehage for å leke med barna. – De gjør en kjempeinnsats, sier barnehageleder Per Erik Jenssen.

Publisert Sist oppdatert

Klokka er 14.30 en tirsdag ettermiddag i Asker. 14-åringene Hana, Tuva og Kasper har akkurat ankommet Ånnerudtoppen barnehage.

De tas imot av glade barn som er ivrige etter å få dem med i leken.

– Det er alltid en glede å komme hit. Barna løper imot deg med et smil. Det er en skikkelig hyggelig velkomst, sier Tuva Lillestølen Ekren.

– Glad for muligheten

Hver tirsdag og torsdag jobber de tre ungdommene på hver sin storbarnsavdeling etter skoletid, fra klokka 14.30 til 16.30. Det har de gjort helt siden i sommer.

– Vi finner på morsomme aktiviteter med barna; leker, tegner og leser bøker, forteller Tuva.

Hun stortrives.

– Det er veldig spennende og lærerikt å være sammen med små barn. Mamma er pedagogisk leder så hjemme snakker vi ganske mye om det å jobbe i barnehage. Dette er også en fin arbeidsplass. Jeg er her mest på grunn av barna, men jeg trives også veldig godt med de ansatte, sier Kasper Hornesth Klonteig.

Hana Kekic forteller at hun har hatt lyst til å jobbe i barnehage helt siden hun var liten.

– Jeg er veldig glad for at jeg nå får denne muligheten, sier 14-åringen.

Rekrutteringstiltak

Per Erik Jenssen er daglig leder i den foreldreeide barnehagen. Han er svært fornøyd med innsatsen til de tre ungdommene.

– I en hektisk hverdag er det helt supert å få inn noen som har som hovedoppgave å leke, som er noe av det aller viktigste barn gjør. De gjør en fantastisk god jobb, alle sammen.

Barnehagelederen håper timene 14-åringene tilbringer i Ånnerudtoppen skal inspirere til en videre karriere i barnehage.

– Jeg håper det kan bidra til at de vil velge denne karriereveien, for vi trenger dyktige folk i barnehagene, sier han, og peker på at rekruttering har blitt en stadig større utfordring i sektoren.

Per Erik Jenssen er daglig leder i Ånnerudtoppen barnehage.

– Må begynne tidlig

Jenssen mener det er viktig å begynne tidlig med rekrutteringstiltak.

– Når de går tredjeklasse på videregående har de ofte bestemt seg for hvilken utdanning de skal ta. Det er på ungdomstrinnet, og før de skal velge retning på videregående, at vi må sette inn støtet, sier han.

For noen år tilbake var barnehagen med i prosjektet «Lekeressurs», hvor de fikk støtte fra Statsforvalteren i Oslo og Viken til å ansette ungdomsskolegutter som fikk jobbe i barnehagen etter skoletid eller i ferier. Det langsiktige målet var å rekruttere flere menn til sektoren og øke barnehagens status som arbeidsplass.

– Jeg syntes det fungerte ganske greit den gangen, men så ble prosjektet avsluttet, sier Jenssen.

Han har tro på denne typen rekrutteringstiltak.

I fjor bestemte han seg derfor for å teste ut lekeressurs-ordningen nok en gang, og denne gangen åpne for at også ungdomsskolejenter kunne få muligheten.

Tuva fikk sin første jobberfaring i Ånnerudtoppen gjennom valgfaget «Innsats for andre».

– Spør etter dem

Både Tuva og Hana fikk sin første jobberfaring i Ånnerudtoppen barnehage gjennom valgfaget «Innsats for andre».

– Da de var her på første samling med læreren sin, sa jeg at hvis de gjorde en god innsats, så kunne det resultere i en jobb som lekeressurs etterpå, forteller Jenssen.

Han ble så imponert over ungdommene at han raskt bestemte seg for å tilby dem jobb etter skolen.

Kasper fikk på sin side jobbtilbud etter å ha prøvd seg noen dager i barnehagen i sommer.

– Barna setter så innmari pris på at de kommer. De gleder seg veldig, og spør nesten daglig om hvor Hana, Kasper og Tuva er, sier Jenssen.

Han presiserer at ungdommene aldri er alene med en barnegruppe.

– En 14-åring kan ikke ha det samme ansvaret som en voksen. De er ikke vikarer eller vanlige ansatte. Likevel frigjør deres tilstedeværelse en del tid hos personalet. Når de leker med barna, får personalet for eksempel mulighet til å fokusere på de barna som trenger litt ekstra oppmerksomhet. Det er en kjempeberikelse, legger han til.

– En investering

– Får dere støtte til dette?

– Nei, ungdommenes lønn finansieres gjennom barnehagens budsjett. Dette har vært et år hvor vi har slitt veldig med å få tak i vikarer, så da har vi hatt litt ekstra midler å bruke, forteller Jenssen.

– Jeg ser på det som en investering for barna. Det er bedre å ha ungdommene her, som kan videreformidle lekekultur, enn å for eksempel kjøpe inn masse leker. Mange barn har ikke noen eldre barn å se opp til, som kan bidra med nye lekeideer. Da er disse ungdommene gull verdt.

Han forteller at ungdommene gjør mer enn å finne på morsomme aktiviteter.

– De har fått nære relasjoner til mange av barna. Og barna går gjerne til dem også når de er lei seg eller trenger hjelp med å løse en konflikt.

– Når de kommer så tett på kan det skje at et barn betror seg til dem og kanskje forteller dem noe som er vanskelig. Hvordan håndterer dere det?

– De er aldri alene med barna. Det er igjen viktig å presisere. Det er alltid minst én pedagog eller en annen fast ansatt som er til stede. Vi er også veldig opptatt av å bygge gode relasjoner til ungdommene slik at de skal tørre å si ifra og spørre hvis det er noe som dukker opp eller noe de lurer på, sier Jenssen.

– En ressurs

Pedagogisk leder Siri Katrine Austad bekrefter at de setter stor pris på de tre ungdommene.

– De er en god ressurs å ha i barnehagen, både for barna og oss ansatte, sier hun.

– Det hjelper veldig at det kommer to ekstra hender inn på avdelingen hver tirsdag og torsdag, det gjør at ettermiddagene blir veldig fine for barna.

– Hvilken rolle har du og dine kolleger overfor ungdommene?

– Vi prøver å veilede og støtte dem så godt vi kan, sier hun.

Hana og barna er i full gang med å tegne PAW Patrol-figurer.

Bringer tilbake minner

Klokka tikker mot 15.30 i Ånnerudtoppen barnehage og Hana er i full gang med å tegne PAW Patrol-figurer sammen med to av barna på avdeling Bamsebo.

Hos Utforskerne har Kasper og fire femåringer fordypet seg i et spennende sjakkparti.

– Det er alltid hyggelig å komme hit. Jeg har selv gått i denne barnehagen, og stundene med barna bringer tilbake mange gode minner, sier Kasper.

Han forteller at han har lært mye av de ansatte de siste månedene, om relasjoner og grensesetting:

– Jeg føler at jeg er på et helt annet sted i dag enn da jeg startet her.

– Får frem lekenheten

Per Erik Jenssen tror ungdommene har noen fordeler sammenlignet med de andre ansatte, for eksempel når det kommer til grensesetting.

– De får litt gratis fordi de er nærmere barnehagebarna i alder og blir sett på som de «kule» å være sammen med. Da får de litt mer kred, sier den daglige lederen.

– Ungdommene sier de har lært mye av personalet. Er det noe dere kan lære av dem?

– Jeg tror det er mange voksne som glemmer litt å leke. Ungdommene kan bidra til å få frem lekenheten i oss også. Vi ser på dem leke med barna og tenker at det burde også vi gjort mer av.

– Kjenner på mestringsfølelse

Jenssen har ikke angret et sekund på beslutningen om å ansette de tre ungdommene. Han er samtidig klar på at en slik ordning er avhengig av at man finner personer som er ordentlig motivert for å jobbe i barnehage:

– Disse ungdommene er ikke her bare fordi vi tenker at det kan være lurt for fremtidig rekruttering til barnehageyrket, men fordi det er dem og de fungerer så bra med barna og de ansatte, sier han.

– Blir dere inspirert til å jobbe i barnehage i fremtiden?

– Denne erfaringen påvirker i hvert fall meg veldig positivt. Man får mer lyst til å fortsette å jobbe i barnehage av å være her, sier Kasper.

– Vi føler på mye glede og mestringsfølelse når vi får mulighet til å ta litt ansvar og utvikle relasjoner til barna, legger han til.

Hana og Tuva nikker samtykkende.

Powered by Labrador CMS