Lærerikt: Barna i Espira Spirea kunnskapsbarnehage lærer mye av å utforske og leke med realfagene. Kunnskapsminister Torbjørn Røe Isaksen vil at flere barn skal få gjøre som dem.

Få barnehager jobber med realfag

Realfag i barnehagen gjør barna bedre rustet til skolestart, men bare halvparten av barnehagene jobber systematisk med disse fagområdene.

Publisert Sist oppdatert

Ifølge rammeplanen for barnehager skal alle barnehagene jobbe med temaer knyttet til realfag, som antall, former og rom samt natur, teknikk og miljø. Men rundt halvparten av landets barnehager jobber ikke systematisk med disse fagområdene. Det viser en gjennomgang av eksisterende forskning som konsulentselskapet Rambøll har gjort for Utdanningsdirektoratet.

Mens 79 prosent av barnehagelederne oppgir at de jobber mye og systematisk med «kommunikasjon, språk og tekst», oppgir bare i underkant av 50 prosent at de jobber mye og systematisk med realfagstemaene i rammeplanen.

Strammer inn

Det holder ikke for kunnskapsminister Torbjørn Røe Isaksen (H).

– Rapporten sier klart at ved å vekke barnas interesse for realfag tidlig, så legger man grunnlaget for bedre resultater på skolen. Det betyr at dersom vi skal få til et realfagsløft i Norge, så må vi starte i barnehagen, sier Isaksen til NTB.

Han vil nå stramme inn kravene i rammeplanen for hvordan barnehagene skal jobbe med realfag. Rapporten peker på at formuleringene i dag er så generelle at det i for stor grad blir opp til barnehagene selv hvordan de skal følge opp punktene.

Stor forskjell

Forskning på «de gode realfagsbarnehagene» viser at de legger stor vekt på å kurse alle ansatte til å kunne identifisere situasjoner der man kan få til realfaglig læring. De er videre bevisste på å bruke realfaglige begreper og de jobber systematisk med å planlegge arbeidet knyttet til realfag.

– Det er i dag et altfor stort sprik mellom de barnehagene som jobber bra med realfag og de som ikke gjør det. Vi må tette dette gapet, sier Isaksen.

Han sier realfag i barnehagen også blir sentralt når regjeringen legger fram en realfagsstrategi senere i år.

Powered by Labrador CMS