DEBATT
Åshild Nefjen er fagarbeider i Nordby gardsbarnehage, og fersk student. Her deler hun sine betraktninger fra det første semesteret.
Foto: Getty Images / Privat
Nye betraktninger fra en fersk student
«Danning er en livslang prosess og KKK-fagene er en viktig del av det å bygge grunnmuren til barna» skriver innleggsforfatteren.
- Dette er et innsendt bidrag, og gir uttrykk for skribentens meninger og holdninger. Vil du delta i debatten? Send gjerne inn innlegg hit.
12,5 %
Første
semester er unnagjort. Forrige fredag leverte jeg skriftlig eksamen i barns
utvikling, lek og læring. Faget forkortes BULL, og selve eksamen gikk sånn at
jeg ikke klarer å vurdere med egen magefølelse. Men jeg var der og jeg
gjennomførte.
I dag har vi
jobbet med leire, laget fingerdukker, krukker og annen «kunst». Vi har formet
med hendene, gitt liv og uttrykk til en liten dukke. Læreren forteller at
forming som fag er på vei ut. De har fjernet ordet fra fagplan og rammeplan, de
har mistet timer og fortvilelsen over endringen hviler over lærerne i KKK. For forming
som fag er nå samlet under paraplyen kunst, kultur og kreativitet.
Forrige uke
jobbet vi med harde materialer, samtidig som vi saget og boret foregikk
undervisningen. Alt vi omgir oss med har en form, vi er satt sammen av former
og det er dypt forankret i oss at vi ønsker å skape form og uttrykk. Vi tegner
der det er mulig, for som mennesker ønsker vi å sette spor. Slik har det vært
igjennom hele menneskehetens historie. Fra helleristninger til Instagram. Det
gir absolutt mening, selv om jeg ikke har sett slik på det selv.
Medvind og motvind
I høst skrev
jeg at jeg hadde reist langt, langt før jeg kunne starte på studiene mine som
barnehagelærer. Reisen jeg beskrev, var som en metafor for en kronglete vei
gjennom livet. Jeg har giftet meg, jeg har skilt meg, jeg har fått barn, jeg
har mistet et barn, jeg har hatt medvind og jeg har hatt motvind. Jeg har hatt
folk som har jobbet med meg, og jeg har hatt folk mot meg. Og alt dette, og
uendelig mange ting til, har formet meg til å bli akkurat den jeg er i dag.
I BULL-faget
har vi blitt marinert med ordet danning. Hvordan barnet og barnets forståelse
blir skapt av omgivelsene sine, av kultur og normer. Hvordan de er prisgitt
sine signifikante voksne, hjemme og i barnehagen. Vi må forstå hvordan danning
foregår, for som barnehagelærere skal vi forme barna – vi skal være med å forme
den neste generasjonen.
Og hvordan gjør
vi den jobben best…?
Prosessen
er det viktige
Som sagt har
jeg bare gjennomført 12,5 % av studieløpet, så jeg har langt ifra alle svarene
klare. Jeg vil aldri ha alle svarene klare. Men jeg er i ferd med å gjøre meg
opp noen meninger og få en identitet som profesjonsutøver.
Jeg tror på
det autentiske, det ekte i mennesket. Og skal vi være ekte, da tror jeg vi må
omgi oss med det også. I drama øver vi på å komme i kontakt med oss selv - være
oss selv bevisst kroppsspråk, ansiktsuttrykk og hvordan vi fremstår i relasjon.
I musikken går stemmen høyt og lavt, vi bryter barrierer og må tørre å ta
ukjente instrumenter i bruk.
Forming da,
det faget som stadig taper terreng?
Det faget
som introduserer nye materialer og nye muligheter over en lav sko. Det er et
utall av teknikker og måter å gjøre det på. Gode og dårlige ideer, hånd i hånd.
Skap, lag, betrakt, ta vare på eller kast. Kanskje det kan brukes til noe annet
enn først tenkt. Stein, treverk, vann, leire, sand og lignende, emner vi i all
tid har omgitt oss med. Og som vi i all tid har skapt bærekraftige produkter
av.
Samtidig som
jeg tror på det ekte, så tror jeg på overføringsverdi. Jeg tror barn som har
blitt introdusert for forskjellige uttrykk og har fått lov til å prøve å løse
utfordringer på forskjellige måter, enten de er abstrakte eller konkrete, er
bedre rustet til å lage et godt liv for seg selv.
Jeg går for
å gjennomføre nye 12,5 % av studiet. Danning er en livslang prosess og KKK er
en viktig del av det å bygge grunnmuren til barna. I forming er vi opptatt av
prosessen, hvordan sluttresultatet blir er ikke avgjørende. Akkurat som i livet
for øvrig, det er veien igjennom som er av betydning.