DEBATT
Professor i spesialpedagogikk Ingrid Lund. Bildet er tatt under BVO-dagene i fjor høst.
Foto: Mariell Tverrå Løkås
– Må stille spørsmål ved om de hendene vi faktisk har i barnehagen anvendes på best mulig måte
Ingrid Lund skriver om barnehagekultur i møte med for få hender.
- Dette er et innsendt bidrag, og gir uttrykk for skribentens meninger og holdninger. Vil du delta i debatten? Send gjerne inn innlegg hit.
Vi merker det ofte med en gang vi kommer inn i en barnehage.
Der både små og store har det fint sammen. De sier det med ord, og det vises i
små og store hverdagshendelser.
I
uteleken er for eksempel de voksne tydelig oppmerksomt til stede. De er i
bevegelse sammen med barna. Av og til tett på, av og til i observerende avstand
og av og til i full fart. Mobilen ligger i hylla inne, og alle de voksne vet
hva som er ansvaret deres når de er ute. I den barnehagen har de en egen
«leke-voksen» som har et særskilt ansvar for å igangsette lek med et ekstra
blikk på de barna som strever med å komme inn i leken.
Her trener de ansatte på å etablere en åpen og
trygg kommunikasjons- og tilbakemeldingskultur. Det betyr at de heier hverandre
frem i fredstid, bygger en kultur der gjennomgangstonen er: «Vi vil hverandre
vel». Med dette som grunnlag blir det så utrolig mye enklere å si ifra når uenigheter,
irritasjon, slitenhet og utfordrende atferd oppstår.
Og det skjer, for det er
også en del av barnehagens hverdag.
Barnehagekultur
Kultur er et vidt begrep, og litt fritt oversatt
kan barnehagekultur forstås ut fra det fellesskapet barnehagen skaper, basert
på holdningene og verdigrunnlaget som vises i den pedagogiske praksisen.
Hverdagskulturen i barnehagen kan også sies å være summen av de verdiene og
holdningene som fremmes i og gjennom personalgruppen, og som vises gjennom
spørsmål, kommentarer og måten de ansatte møter barn, foreldre og kolleger
på.
Forskning
viser at variasjonen mellom kvalitet i barnehager er større enn
kvalitetsforskjeller i skolen, og det finnes ikke et entydig svar på årsaken
til dette. Vi trenger flere hender i barnehagen - det står fast. Samtidig er vi
også nødt til å se enda nøyere etter på hvordan de hendene vi faktisk har
virker. De barnehagene som år etter år scorer høyt på foreldreundersøkelser,
har lavt sykefravær, raskt og grundig håndtering av kapittel 8-saker - hva
kjennetegner disse barnehagene?
Hvilke verdier og holdninger vises i praksis i
ledelsen, i rutinene, i samarbeid med barn, foreldre, kollegaer og
samarbeidspartnere?
Vi
må anvende den kunnskapen vi har om hva som skaper kvalitet i barnehagen og
tørre å stille åpne og kritiske spørsmål til hvilke unødvendige tidstyver i
barnehagehverdagen som kan fjernes eller minimeres.
Avbrudd i kontakt
Noen
barnehager har for eksempel pålegg om å registrere barn hver halvtime innendørs, hvert
15. minutt utendørs og hvert 10. minutt når en er på tur, mens andre barnehager
har andre digitale frekvenser for registrering og oppdateringer til foreldre.
Dette er noe som ansatte selv har tatt opp med tillitsvalgte fordi de opplever
at dette tar viktig tid og oppmerksomhet fra barna.
En trenger ikke mye fantasi
for å forstå at dette skaper avbrudd i kontakt, i relasjon og i aktivitet. Vi
vet at barns atferd og emosjonsregulering er avhengig av stabilitet og voksne
som er oppmerksomt og nærværende tilstede. Da kan alt fra mobiltelefon, voksne
som er mer opptatt av hverandre enn barna i utetiden være noen av de tidstyvene
som det faktisk går an å gjøre noe med for å styrke kvaliteten i barnehagen.
I
en god kommunikasjonskultur blir det snakket høyt om, det blir satt et åpent,
vennlig og kritisk søkelys på de ulike delene av dagen om hvordan de hendene
som faktisk er det kan fungere godt sammen. Det skal fortsatt kjempes for økt
bemanning og kompetanse i barnehagen.
Samtidig må den profesjonelle barnehage,
som alltid er i bevegelse, være opptatt av å stille spørsmål ved om de hendene
vi faktisk har i barnehagen anvendes på best mulig måte til barnas beste.