– «Smak på naturen» har vært hovedtema, og vi har hatt om eventyr i naturen, livet i fjæra og om ulike naturfenomen. Vi har utforsket hva naturen kan gi oss av formingsmateriell og inspirasjon, sier pedagogisk leder Hanne Rønning i Vasset barnehage.
– «Smak på naturen» har vært hovedtema, og vi har hatt om eventyr i naturen, livet i fjæra og om ulike naturfenomen. Vi har utforsket hva naturen kan gi oss av formingsmateriell og inspirasjon, sier pedagogisk leder Hanne Rønning i Vasset barnehage.

Laget digital vernissage: Nådde ut til flere tusen

– Det viktige for oss er at barna skal ha fine stunder sammen, med rom for å skape og uttrykke seg i ulike materialer, sier pedagogisk leder Hanne Rønning i Vasset barnehage.

Publisert

Koronaviruset har ført til en annerledes vår, men den årlige kunstutstillingen til Vasset barnehage greide ikke viruset å stoppe.

– På denne vernissagen var det ikke like mange publikummere på plass i barnehagen som vi er vant med fra tidligere år, for slikt er det jo regler for i disse dager, sier pedagogisk leder Hanne Rønning.

For dem som ikke fikk anledning til å komme på vernissagen på grunn av smittevernrestriksjonene, ble det lagt ut en film på barnehagens Facebook-side som guider seerne gjennom hele utstillingen. Filmen ble senere delt på Facebook-siden til Idebroen, der den ble sett av flere tusen.

Her kan du se filmen fra utstillingen: 

Sanseinntrykk

Under åpningen i barnehagen ble det en utstilling i to akter denne junikvelden, der kunstnerne var delt i to grupper etter hvilken kohort de tilhørte.

Det ble høytidelig snorklipping for hver akt, som tradisjonen tro ble utført av førskolebarn, opplyser Rønning.

Sansekassene fra de ulike årstidene. Høst: Tørka løv. Sommer: Varm sand og runde steiner. Vinter: Frossen snø oppbevart i fryseren. Vår: Mose og gress.
Sansekassene fra de ulike årstidene. Høst: Tørka løv. Sommer: Varm sand og runde steiner. Vinter: Frossen snø oppbevart i fryseren. Vår: Mose og gress.

– Publikum hadde reservert bord på forhånd, og familiene fikk komme inn puljevis. Først til fotografering sammen med kunstneren, og så inn i lokalene. På denne måten fikk hver familie tid til å oppleve rom for rom sammen, forteller den pedagogiske lederen.

I hvert rom ble publikum møtt av stemningsfulle lyder, lukter som skulle pirre til nysgjerrighet og ting de kunne kjenne på som skulle forsterke sanseinntrykkene.

Fire egendekorerte sansekasser var laget for at publikum skulle få føle årstidene litt på kroppen. Her var oppvarmet sand og glatte steiner fra stranda, frossen snø fra i vinter, tørket løv fra i høst, og mose og gress som var nyplukket for anledningen.

– Utstillingen er knyttet til de ulike temaene vi har hatt fokus på dette barnehageåret. «Smak på naturen» har vært hovedtema, og vi har hatt om eventyr i naturen, livet i fjæra og om ulike naturfenomen. Vi har utforsket hva naturen kan gi oss av formingsmateriell og inspirasjon, og vi har laget kunst ute i naturen også, forteller Rønning.

Minner fra året som er gått

På tur har barna laget drauger i fjæra.
På tur har barna laget drauger i fjæra.

– Kunst og forming gir barna erfaringer på mange plan. De trener på finmotorikk og koordineringssans, utfordrer sansene og styrker koblinger mellom ulike deler i hjernen. Uansett positiv langtidseffekt er det viktige for oss at barna skal ha fine stunder sammen, med rom for å skape og uttrykke seg i ulike materialer, sier Rønning.

Vasset barnehage har 19 barn og ligger i Sula kommune i Møre og Romsdal.

– For barna våre er det mange ulike minner fra året som sitter igjen, alt etter hvor interessen ligger, sier den pedagogiske lederen.

– For noen er det de morsomme uttrykkene de har laget etter å ha hørt boka om «Gruffalo», eller at de har laget trollgubben Lurvelegg ut i fra en sang de har lært og en historie de selv har laget. Boka om «Pinnemannen» fenget såpass at vi har funnet mer enn hundre pinnemenn i skogen dette året, men bare den største pinnemannen fikk være med i utstillingen. For andre var det kjekkest å ha med leire ut i skogen og lage troll på trestammer, eller å lage drauger av leire i fjæra. Å høre på musikk av Grieg har styrket kreativiteten i gruppa, og «Dovregubbens hall» er blitt en favoritt, sier Rønning.

Noe for alle

Noen foretrekker å lage ting selv mens andre helst vil gjøre prosjekter i fellesskap, forteller den pedagogiske lederen.

– Vi har gjort mye av begge deler. Det er ulike ting som fenger og vi har vært opptatt av å favne alle, sier hun.

– Det kan være vanskelig å kjenne etter underveis hva som har størst verdi, men de stjernene i øyene du ser når kunstnerne stolt viser frem det de har laget til sine nærmeste, smitter til tårer i øyene på oss som betrakter dem, sier Rønning.

– I etterkant av prosjektene våre lager vi hefter med bilder og setter dem i bokhylla i barnehagen. På den måten foreviger vi prosjektene våre og disse permene er flittig brukt av barna til å mimre ut fra, forteller hun.

Se flere bilder her:

Powered by Labrador CMS