Annonse

Annonse Rambøll

Gi barnehagebarna en stemme - oppdag barnas verden med Spørre Børre

Hvem kan gi oss bedre innsikt i hvordan en barnehage fungerer enn barna som tilbringer dagene sine der? Ta del i barnas opplevelser med en interaktiv spørreundersøkelse som fanger barns syn på hverdagen.

Publisert Sist oppdatert

Norske barn er i gjennomsnitt 35 timer i barnehagen hver uke. De leker, opplever og utforsker. Hvordan samles disse erfaringene enkelt og systematisk, på en måte som engasjerer barna? Det er her «Barnets Perspektiv» kommer inn i bildet, en nyvinning fra kvalitetsplattformen Hjernen&Hjertet.

Et levende og interaktivt spørreskjema

I «Barnets Perspektiv» møter barna Spørre Børre, en karakter som er nysgjerrig på hvordan de har det.

Spørre Børre inviterer barna til å uttrykke seg om relasjoner og livet i barnehagen. Han stiller spørsmål om trivsel, vennskap, lek og relasjoner. Utover å være en gøyal figur som barna kan forholde seg til, er han også en brobygger mellom barnets verden og voksnes forståelse av hva som er et godt barnemiljø.

Annonse Rambøll

Å forstå hva som definerer «den gode leken» fra et barns perspektiv, eller å oppdage hvilke områder i barnehagen som inviterer til mest engasjerende lek, er uvurderlige innsikter som kan skape glede i barnehagetilværelsen. Gjennom å reflektere over barnas opplevelser vil også pedagogene kunne bli mer bevisst sine roller, og sitt mulighetsrom.

På Espiras seminar i høst understreket Stipendiat Pia Paulsrud viktigheten av barns trivsel for barnehagekvalitet. Ifølge tall fra Utdanningsdirektoratets foreldreundersøkelse, gir foreldrene uttrykk for at barna deres trives i barnehagen. Men hva med barna selv? Gleder barna seg til å komme til barnehagen? Får de støtten de trenger, og har de venner å leke med? Slike spørsmål blir lettere å svare på, når barnehagen benytter «Barnets Perspektiv».

Herning kommunes arbeid med å innhente barnets stemme

Ønske om en systematisk metode for å trekke inn barnas perspektiver vekket interessen for «Barnets Perspektiv» i Herning Kommune i Danmark. Fra før hadde de gode erfaringer med å innhente elevenes perspektiver i skolen, og ønsket å kunne tilby barnehage barna den samme metodikken for å dele sine opplevelser. Valget om å jobbe med «Barnets Perspektiv» var derfor enkelt.

På spørsmål om hvilke erfaringer kommunen har med metoden, svarer kommunens barnehagefaglige rådgiver følgende: 

«Helt konkret har vi i Herning kommune erfart at praksisutviklingen i barnehagetilbudene i stor grad tar utgangspunkt i barnas perspektiver med Spørre Børre – et fint eksempel er en barnehage som opplevde at flere barn ikke likte så godt å være utendørs – i forbindelse med at barnehagen skulle ansette en ny pedagog, valgte ledelsen å tilby stillingen til en pedagog med en særlig utendørs/naturprofil, som kunne bidra til å støtte barnas ønsker om bedre opplevelser utendørs.»

I Herning kommune benyttet de allerede ande metoder for å fremme prosesskvalitet, som selvevalueringer av det pedagogiske læringsmiljøet og foreldretilfredshetsundersøkelser. I dette arbeidet har de også hatt stort utbytte av å kunne inkludere barnas perspektiver i samtaler om utviklingen av leke- og læringsmiljøet.

Spørre Børre er et nyttig utgangspunkt for utviklingen av leke- og læringsmiljøer som inspirerer til lek på barns premisser.

Minna Flø Vindbjerg
Pedagogfaglig rådgiver, Herning Kommune.

Annonse Rambøll

Skap ny innsikt i barnemiljøet

Det er mange måter å få tak i barns perspektiver og undersøkelsen skal fungere sammen med observasjoner og samtaler med barna. På mange måter kan en si at «Barnets Perspektiv» beriker og bygger videre på det viktige arbeidet som gjøres i barnehagene i dag. Ved å ta i bruk barnas tilbakemeldinger systematisk, kan pedagogene skape et lekende og lærerikt miljø som støtter barnas trivsel, utvikling, læring og dannelse.

Barns mulighet til å delta i planlegging og vurderingen av barnehagens virksomhet er også forankret i lovverket, både gjennom rammeplanen og FNs barnekonvensjon. Dette innebærer at barnehagene allerede har en forpliktelse til å fremskaffe barnas synspunkter, og la disse få uttrykk i det pedagogiske arbeidet. For å kunne gjøre dette på en god måte er det nødvendig med en viss systematikk og formalisering i hvordan man jobber med barns perspektiver.

Er læringsmiljøet like godt for alle barna, og klarer man å sikre en progresjon i leke- og læringsmiljøet? Denne typen refleksjoner kan oppstå om man sammenligner svarene på tvers av forhold som kjønn og alder. Det kan også være aktuelt å se om barnas opplevelser varierer på tvers av avdelinger, med tilhørende muligheter for faglig refleksjon. For barnehagestyrere kan det være aktuelt å se svar fra barna i relasjon til andre datakilder. Dette kan nyansere og komplimentere andre undersøkelser av kvaliteten i barnehagen. For eksempel kan resultatene ses i sammenheng med strukturkvalitet, som belyser rammebetingelsene.

Er dere klare?

La oss åpne dørene og gi barna det ordet. Er dere klare til å gi barnehagebarn en enda større stemme? La oss sammen utforske potensialet i «Barnets Perspektiv» og gjøre praksis enda mer inkluderende, lekende og lærerik for alle barn.

Gjennomføring av «Barnets Perspektiv» er enkelt, og barna bruker ca. 5-7 minutter på å besvare undersøkelsen. I Hjernen&Hjertet er det ferdige presentasjoner av resultatene, som gir gode innblikk i barnegruppen og enkeltbarns trivsel. Ønsker dere å dokumentere hvordan dere jobber kan dere benytte de digitale utviklingsplanene i systemet.

Målet er at pedagogene skal bruke tiden der den har mest verdi, nemlig på det pedagogiske arbeidet.

Annonse Rambøll

Kontakt

Ønsker din barnehage å prøve «Barnets Perspektiv»?

Ikke nøl med å ta kontakt med oss for å avtale veien videre. For mer informasjon om «Barnets Perspektiv» se våre nettsider, meld deg på vårt nyhetsbrev, eller ta kontakt med Siri Storøy (siis@ramboll.com) eller Kristine Kristiansen (ktkr@ramboll.com) for en uforpliktende prat.

­

Om Hjernen&Hjertet

«Barnets Perspektiv» er en fagmodul i den digitale kvalitetsplattformen Hjernen&Hjertet. 

Hjernen&Hjertet er systemet for deg som vil jobbe helhetlig med barns trivsel, utvikling og læring. Våre fagmoduler er bygget på forskning, teori og empiri, og benyttes av nesten samtlige danske kommuner. 

I Norge har vi flere kommuner som er i gang og benytter systemet.

Powered by Labrador CMS