Doktorgradsstipendiaten vil blant annet kartlegge hvem som arbeider med spesialpedagogiske oppgaver i barnehagene og hvordan disse stillingene er organisert.
Foto: Monica Larsen Donovan
Frir til barnehagestyrerne: – Ønsker å belyse bredden i tilbudet
Kari Mæland Strømsøe skriver doktorgrad om det spesialpedagogiske arbeidet i norske barnehager. Nå håper hun landets styrere vil bidra med informasjon.
– Det er
behov for økt kunnskap om hvordan det spesialpedagogiske feltet faktisk ser ut
i dag, sier Strømsøe.
De siste
årene er det satt i gang store endringer, både når det gjelder organiseringen
av og ressursene knyttet til gjennomføringen av spesialpedagogiske tiltak i
barnehagene, påpeker hun.
– Dette
kommer som et resultat av Stortingsmelding 6 (2019-2020) og rapporten til Nordahl-utvalget
hvor det ble satt et kritisk blikk på kvaliteten og organiseringen av tilbudet
som blir gitt til barn og unge med behov for særskilt tilrettelegging. Samtidig
er det veldig lite kunnskap om hvordan feltet ser ut rundt omkring i landet,
annet enn det vi har fått vite gjennom enkeltbeskrivelser som viser at
variasjonen er stor, sier Strømsøe.
– Gjennom
prosjektet mitt ønsker jeg blant annet å kartlegge hvem det er som arbeider med
spesialpedagogiske oppgaver i barnehagene, hvordan disse stillingene er
organisert og styrernes opplevelse av kvaliteten på det tilbudet de har
mulighet til å gi innenfor sine rammer.
Bred
erfaring
Strømsøe er
selv utdannet barnehagelærer. Hun har mastergrad i spesialpedagogikk og har
arbeidet flere år i PP-tjenesten.
– Jeg jobbet
særlig med barnehagesaker i ulike kommuner, så jeg har god kjennskap både til
barnehagelærerprofesjonen og det spesialpedagogiske feltet.
De siste
årene har hun vært ansatt ved Dronning Mauds Minne høgskole, hvor hun har
undervist i pedagogikk og spesialpedagogikk.
– Gjennom dialog
med studenter, kontakt med praksisfeltet og eget arbeid har jeg en opplevelse av
at det er veldig ulikt hvordan man organiserer det spesialpedagogiske arbeidet
ute i barnehagene. Også når det gjelder hvor mye spesialpedagogisk kompetanse
de som utøver dette arbeidet har, sier Strømsøe, og legger til:
– Det kan være
alt fra ufaglærte assistenter til barnehagelærere og personer med mastergrad i
spesialpedagogikk som utfører disse oppgavene.
Frir til
styrerne
Strømsøes doktorgradsprosjekt
er todelt.
Den første runden
med datainnsamling vil foregå som en digital spørreundersøkelse. Denne vil bli
sendt ut til alle landets barnehagestyrere.
– I første
omgang ønsker jeg en beskrivelse av hvordan de organiserer det
spesialpedagogiske arbeidet i barnehagene. Hva slags kompetanse har de som
jobber med det? Hvordan opplever styrerne at kvaliteten er på tilbudet? Opplever
de at det blir bedre kvalitet hvis oppgavene utføres av personer med
spesialpedagogisk kompetanse eller oppleves det som viktigere å ha mye erfaring,
for eksempel? Hvor lett er det å rekruttere personell? Og finnes det et tilbud
på kommunenivå? Enkelte kommuner har ambulerende team som drar ut i
barnehagene, mens noen barnehager har egne ansatte på huset.
Skal
intervjue spesialpedagoger
I den andre
runden med datainnsamling vil Strømsøe intervjue spesialpedagoger som jobber i
barnehage. Disse intervjuene skal etter planen gjennomføres neste vår, opplyser
stipendiaten.
– Fokuset i
denne delen av prosjektet vil blant annet være på erfaringer med å utøve den
spesialpedagogiske profesjonen innen ulike organiseringsstrukturer, og i
samspill med barnehagelærerprofesjonen. Hvilke muligheter eller utfordringer opplever
spesialpedagogene i jobben sin?
Kompetanseløft
I 2020 ble
det satt i gang et kompetanseløft for spesialpedagogikk og inkluderende
praksis.
Målet er at
alle kommuner og fylkeskommuner skal ha tilstrekkelig
kompetanse tett på barna og elevene for å kunne forebygge, fange opp og gi et
inkluderende og tilpasset pedagogisk tilbud til alle – inkludert barn og elever
med behov for særskilt tilrettelegging.
–
I beskrivelsene jeg har hørt, har kompetanseløftet så langt gitt
utslag i mange og varierende former for organisering, blant annet at spesialpedagogene
får mer veiledende funksjoner med ansvar for flere barnehager. Jeg er veldig
spent på å få mer informasjon om dette, sier Strømsøe.
Vil få frem
bredden
Spørreundersøkelsen
til styrerne vil bli sendt ut allerede denne våren. Strømsøe håper på mange
svar.
– Det vil
være viktig å nå flest mulig slik at vi får belyst bredden i tilbudet vi har i
Norge, særlig med tanke på de endringene som settes ut i livet akkurat nå.
– Dette er
en mulighet for styrerne til å si noe om hvordan de opplever forutsetningene for
å gjennomføre oppdraget sitt på en god måte, sier hun.
Resultatene
fra spørreundersøkelsen vil danne grunnlaget for den første av i alt tre forskningsartikler
i Strømsøes doktorgrad.
– Styrere
som deltar i undersøkelsen vil kunne få resultatene tilsendt i form av
artikkelen når den er klar, forteller stipendiaten.
Selve
doktorgraden tar Strømsøe sikte på å være ferdig med høsten 2026.