Pandemien har ikke lagt noen demper på entusiasmen for å teste fysiske grenser i laboratoriet. I påskeuka legger Oda Bjerknes ut en ny episode hver dag.

Forsker på å snakke med barn om naturfag

For Oda Bjerknes åpnet det seg en ny verden da hun begynte som pedleder i en Espira-barnehage - og oppdaget mulighetene i å jobbe med realfag sammen med barna.

Publisert Sist oppdatert

Nå er hun aktuell både som en del av forskningsprosjektet SciTalk - og med en helt ny satsing på YouTube. Gjennom påskeuka deler hun daglig nye eksperimenter fra laben i Espira-Parken.

– Jeg har alltid vært interessert i realfag, men fikk virkelig dyrke den interessen da jeg begynte i Espira. Alle Espira-barnehagene har forskerfabrikken som en del av realfagssatsingen, og jeg syntes det var så utrolig gøy. Jeg jobbet på småbarnsavdeling, og begynte allerede da å utforske kjøkkenkjemi og hvordan vi kunne begynne å jobbe med matematikk.

Realfagspedagog

I dag jobber hun i Espira-parken, som er barnehagekjedens eget ressurssenter for barn og ansatte, og har tittelen realfagspedagog. Der tar hun også imot besøk fra andre barnehageansatte og barn, i tillegg til studenter. I en normal hverdag har barna tilgang på ulike digitale verktøy, ordentlig kjemiutstyr, matematikkmateriell og annet spennende utstyr i møte med matematikk, fysikk, kjemi og biologi - men det siste året har muligheten til å ta imot besøk naturlig nok vært begrenset.

Det har likevel ikke lagt noen demper på entusiasmen for å teste fysiske grenser i laboratoriet.

– Tidlig og god introduksjon til realfag kan ha betydning for generell kognitiv utvikling og læring. Men, det viktigste i Espira-parken er å skape lærelyst, tro på seg selv og å ha det gøy, sier hun.

Bjerknes har selv barn i skolealder og gjør mange eksperimenter sammen med barna sine hjemme - i tillegg til å dele de morsomste forsøkene via Espiras egen YouTube-kanal.

– Vi har diskutert masse rundt hva vi kan gjøre for å fortsette å formidle kunnskapen, og da endte vi opp med å satse på Youtube-videoer. Ikke fordi det er viktig for meg å synes, men fordi jeg har hjerte for dette. Dessuten ønsker vi ikke å være gniene med kunnskapen, så dette er åpent for alle som ønsker inspirasjon.

Bjerknes forteller at det siste året også har åpnet for å dele kunnskap med kollegene i Espira.

– Etter at jeg begynte i Espira-parken har jeg kunnet rendyrke interessen for realfag. Dette barnehageåret har vi startet et pilotprogram der jeg har hatt en liten gruppe ansatte som går gjennom moduler med både teori og eksperimenter. Tanken er å lære av hverandre, på tvers av de ulike profesjonene, sier hun.

Internasjonalt forskningsprosjekt

De siste tre årene har hun også vært en del av det internasjonale forskningsprosjektet SciTalk.

– Det er det enkle navnet. Prosjektet heter «Natural Science in Everyday Conversations in Preservice Teacher’s Education», og er i korte trekk et prosjekt som samler forskere fra Norge, Tyskland og Nederland, og der målet er å komme fram til en verktøykasse som skal gi studenter bedre forutsetninger for å lære bort realfag til barn mellom tre og ni år.

Prosjektet ledes av professor Sissel Margrethe Høisæter ved Høgskulen på Vestlandet.

– Jeg er ikke forsker, men deltar som representant fra praksisfeltet sammen med en styrer i en friluftsbarnehage på Vestlandet. Forskerne vi jobber sammen med er helt rå på teori og å finne ulike vinklinger, samtidig som det er fint at vi som jobber direkte med barna kan supplere med våre erfaringer og innspill.

Prosjektet har vart i tre år, og skal ferdigstilles nå i 2021.

– Akkurat nå sitter vi og jobber med modellene til verktøyene som barnehagelærerstudenter etter hvert skal kunne bruke. Selv om prosjektet er tiltenkt studenter, er det noe som også barnehageansatte vil kunne dra nytte av. Verktøykassen skal gjøres tilgjengelig på nett, med en step-by-step-forklaring som skal gjøre det enkelt å tilegne seg kunnskapen, sier Bjerknes.

Hun forteller om tre år der hun både har jobbet ute i felt, intervjuet studenter - og bidratt til å analysere materialet etter at det har vært samlet inn.

– Det jeg liker best med hele prosjektet, er at det skal munne ut i noe konkret og nyttig. Samtidig har det vært utrolig lærerikt å være med på.

– Så lærerikt at du kunne tenkt deg å heller jobbe videre med forskning?

– Akkurat nå tar jeg en master i barnehagekunnskap, og der er det en del forskning. Samtidig liker jeg veldig godt å jobbe slik jeg gjør i dag, og direkte med barna.

Egg er en naturlig ingrediens i forsøkene Oda Bjerknes skal gjøre i laboratoriet denne påsken.

Egg og godteri

Nå nærmer påskeferien seg, etter et helt år der mange kanskje begynner å slippe opp for ideer til gode aktiviteter for barna. Det har Oda Bjerknes lyst til å hjelpe litt til med.

– Vi deler en film med et nytt eksperiment hele neste uke, fra mandag til fredag. Temaet kommer naturlig nok til å dreie seg rundt både egg og godteri, som begge er veldig viktige i denne tiden.

Det er en stund siden de første eksperimentene ble delt på kanalen, og responsen har ikke latt vente på seg.

– Det beste jeg vet er når barn sender filmer av at de prøver eksperimentene selv. Det er så utrolig motiverende.

Selv om hovedmålet er at barna skal ha det gøy, er det heller ingen tvil om at hun har en baktanke med jobben hun gjør.

– Når barn synes noe er gøy, lærer de ofte noe samtidig.

Påskeprogrammet

Slik beskriver Oda Bjerknes selv påskeprogrammet for Espira-parken på YouTube:

Mandag 29. mars går startskuddet med egg mot egg - et eksplosivt eksperiment.

Hva skjer når vi slår to egg mot hverandre? Her kan dere diskutere hypoteser; hva tror dere kommer til å skje? Akkurat slik som ekte forskere arbeider. Barna må se for seg noe det ikke har rett foran seg, de må visualisere. Dette er også en nyttig øvelse innenfor matematikk! I matematikk må vi ofte se for oss et problem før vi kan løse det.

Tirsdag sår vi karse.

Dette er et koselig prosjekt som enkelt kan gjennomføres hjemme også. Her vil barna få erfaringer med plantenes liv, fra frø til spire. Barna lærer hvilke behov et karsefrø har for å vokse seg til en spire. I tillegg får barnet erfaringer med å dyrke sin egen mat! I et bærekraftig perspektiv er det fint å kunne sette egendyrket mat på bordet. Særlig mer kortreist enn det får vi vel ikke? Det er også fin lærdom for barn å vite at de kan dyrke sin egen mat.

Onsdag utforsker vi massetetthet og får et egg til å sveve!

Det er nærmest magisk når egget svever mellom saltvann og ferskvann. Her kan dere undre dere over hvorfor egget synker i ferskvann, men flyter i saltvann. Kanskje dere tar en titt på bilder fra Dødehavet, hvor vannet er så salt at mennesker flyter.

Torsdag deler vi en favoritt: Nakent egg.

Dette er et veldig enkelt og fascinerende eksperiment som lett kan gjenskapes hjemme. Dette eksperimentet er en storfavoritt blant mange barn og voksne! Visste du at eggeskallet faktisk dannes helt mot slutten av produksjonen inni høner? Når man dissekerer døde høner, finner vi gjerne egg uten skall lenger inn i egglederen. Men, det skal vi ikke gjøre denne påsken!

Fredag blir det Skittlesregnbue.

Dette forsøket kan også gjøres med Non Stop, m&m og Smarties. Det er enkelt å lage en Skittlesregnbue, og det er vakkert å observere når den dannes. En bonus er at barna spiser litt mindre søtsaker! I dette forsøket kan du gi barna erfaring med mønster, hvis dere velger å ordne i mønster. Mønster er en viktig del av matematikken, og det er nyttig å forstå hva kriteriene er for å kunne kalle noe et mønster; nettopp at noe gjentas. Barna kan også få mulighet til å undre seg over hvorfor fargene ikke blandes.