DEBATT
Kristin Voldsnes er divisjonsdirektør i Norlandia. Bildet er tatt i Norlandia Breivika barnehage ved en tidligere anledning.
Foto: Mariell Tverrå Løkås / privat
Er reversering svaret?
Private barnehager holder pusten. Det har vel sektoren gjort lenge allerede.
- Dette er et innsendt bidrag, og gir uttrykk for skribentens meninger og holdninger. Vil du delta i debatten? Send gjerne inn innlegg hit.
Det
ble født et håp da Kari Nessa Nordtun ble utnevnt til ny kunnskapsminister.
Kanskje vi ville få en «Kari-effekt» og endelig en kunnskapsminister som var
mer opptatt av kvalitet enn eierskap. Som ville anerkjenne arven etter
barnehageforliket og likeverdig behandling mellom barn i private og kommunale
barnehager. Så kunne vi følge opp Stavanger AP sitt slagord «Eg like Kari».
Det
håpet brast raskt. Retorikken ble endret, men politikken ligger fast. Det
kommer tydelig frem i høringsnotatet som ble sendt ut til ny regulering av
barnehagesektoren. Statsråden hadde det travelt, stolen hadde knapt blitt varm
før forslaget ble sendt ut.
I
forslaget skal likebehandlingsprinsippet fjernes. Kommunene kan utvikle lokale
forskrifter som gjør det mulig og forskjellsbehandler private og kommunale
barnehager. Det vil si at barn i kommunale og private barnehager ikke er like
mye verdt og ikke får det samme kvalitative tilbudet. I tillegg legges det opp
til at foreldrene mister valgfriheten. Det er kommunen som får makt til å
bestemme hvilken barnehage som er best for barna og familien.
Men
hva betyr dette for ansatte. En sektor hvor det er sterk uro, høyt fravær og
det er fritt fall i søkerne som vil bli
barnehagelærer.
Barnehagelærere er også yrkesgruppen med høyest fravær etter innføring av
skjerpet pedagognorm og bemanningsnorm (2018). I kommunale barnehager faller barnehagelærerne
gjennomsnittlig ut av arbeidslivet ved 51, 9 år. Kontrasten er markant
etter barnehageforliket i 2003, da det kom flere aktører til, kvinnelig dyktige
gründere bygde barnehager, barnehagelærerne sluttet å
slutte og
utviklingen i sektoren blomstret. Samtidig som statusen til barnehagelæreryrket
økte, og i 2018 kunne ikke lenger
barnehagelærerne betraktes
som en lavlønnsgruppe i offentlig sektor.
Mangel
på barnehagelærere har gitt Utdanningsforbundet sterke forhandlingskort,
samtidig har det oppstått økt konkurranse om den beste kompetansen.
Ansatte
i private barnehager har bedre lønn og pensjonsordninger sammenlignet med
ansatte på KS grunntariff. Lønnsforskjellen kan være over 30 000 kroner for en
pedagogisk leder. Vi undrer oss på hva Utdanningsforbundet hadde sagt, hvis det
var motsatt.
Det
er et paradoks at Utdanningsforbundet i sin overordnete strategi er imot
private barnehager og jobber for arbeidsplassene til medlemmene skal bli
nedlagt. Dette synes å være en streben etter en monopolsituasjon, der
barnehagelærere mister valgfrihet og forhandlingsmuligheter om lønn med ulike
arbeidsgivere. Dette kan virke mot sin hensikt når det gjelder å tiltrekke unge
talenter til sektoren, som i dag ser verdien av å ha flere arbeidsgivere som
gir bedre lønnsbetingelser og flere karrieremuligheter. Kanskje
Utdanningsforbundet heller burde se til Sverige, der har Kommunal sett verdien av flere arbeidsgivere.
Dersom
Utdanningsforbundet støtter forslaget som i dag ligger på bordet hos
regjeringen, indikerer de at reversering er svaret. Samtidig som de tar fra
medlemmene valgfrihet og opptjente rettigheter. Men det burde ikke overraske. I
dagens Norge er ofte reversering svaret på morgendagens utfordringer.