479 barnehagelærerstudenter har svart på spørsmål om blant annet kunnskap om barns seksualitet.
479 barnehagelærerstudenter har svart på spørsmål om blant annet kunnskap om barns seksualitet og egne erfaringer.

En av fire barnehagelærer­studenter oppgir at de er blitt seksuelt krenket

De to siste årene har Helsedirektoratet finansiert et prosjekt som skal gjøre kommende barnehagelærere bedre rustet til å snakke med barn om seksualitet.

Publisert

Samtidig som de har deltatt, har også studentene delt sine egne erfaringer. 

Hele 25 prosent oppgir at de selv, som barn eller voksen, har blitt utsatt for seksuelle krenkelser.

Det kommer fram i en pressemelding fra organisasjonen Sex og Politikk

De to siste årene har barnehagelærerstudenter over hele landet tatt del i et undervisningsopplegg utarbeidet av Sex og Politikk i samarbeid med pedagog og spesialist i sexologisk rådgivning (NACS) Margrete Wiede Aasland. 

Målet er å bruke positiv seksualitet som verktøy mot incest og seksuelle overgrep.

I forkant av undervisningen på de forskjellige studiestedene, har studentene fylt ut et skjema som sier noe om studentenes holdninger, kunnskap og tidligere erfaring om barn, seksualiteten, incest og seksuelle overgrep. I alt 479 studenter har svart på spørsmålene. 

Undersøkelsen viser blant annet at: 

  • 98 prosent av studentene mener at barn som lærer om kroppen og positiv seksualitet er bedre rustet til å fortelle at de utsettes for incest eller seksuelle overgrep. 
  • Hele 73 prosent er usikker på hva kollegaer og foreldre tenker om dem dersom de tar opp temaet barn og seksualitet i barnehagen.
  • Så mange som 25 prosent av studentene melder at de selv er blitt seksuelt krenket.
  • 90 prosent forteller at de selv lærte lite eller ingenting om kroppen og seksualitet før de startet på grunnskolen. Like mange mener de trenger mer grunnleggende kunnskap om tema som seksualitet, incest og overgrep.
  • 100 prosent mente at undervisning om barna og seksualiteten bør være obligatorisk, og 90 prosent av studentene mener det er viktig at man lærer om barna og seksualiteten i løpet av studietiden. 99 prosent mener at undervisning om incest og seksuelle overgrep bør være obligatorisk.
  • 65 prosent mener at de trenger å lære å snakke med barn om kropp og seksualitet, og at de ikke er kompetente til å ha en dialog med barn om disse temaene.

Snakker ikke om det

Resultatene fra undersøkelsen blant studentene ble lagt fram under en fagdag med søkelys på positiv seksualitet som verktøy mot incest og seksuelle overgrep mot barn. Der var blant andre Margrethe Wiede Aasland, som har hatt undervisningsopplegget ute på utdanningsinstitusjonene. 

På spørsmål om hvor hun tror usikkerheten kommer fra, svarer hun: 

–  Jeg har en kjepphest, og det er at jeg alltid spør studentene: Hva lærte du når du var liten? Hvem fortalte deg om seksualitet? Hvem snakket med deg om gode følelser og kroppen din og at det er greit å ta på tissen din? Hvem snakket med deg om hvordan barn blir til. Var det greit for deg hjemme, så du foreldrene dine nakne? Hvilke navn hadde du på kjønnsorganene dine? 

– Disse tingene spør jeg alltid studentene om, og veldig få er fornøyd med kunnskapen de har. Vi er ikke vant til å snakke om disse tingene. Derfor tror jeg det er vanskelig også for barnehagelærerstudentene. For vi er ikke vant til å uttrykke det. Og så gir vi det videre til neste generasjon. 

I den samme undersøkelsen viser det seg at bare 15 prosent svarer at de hadde lært eller snakket om kropp og seksualitet før de begynte på skolen. 

Burde vart lenger

Undervisningsopplegget går over to dager. I forkant av undervisningen blir studentene bedt om å lese ti korte tekster som tar for seg ulike temaer som berøres i forelesningene. 

– Det er veldig tydelig at studentene mener dette er et viktig opplegg. Undervisningen er frivillig, men gjennomgående er tilbakemeldingen at studentene trenger mer kunnskap enn det som ligger i pensum. Samtlige svarer også at undervisningen burde vart lenger, fordi man sitter igjen med veldig mange spørsmål, sier Tore Aasheim i Sex og Politikk. 

Han understreker at dette ikke er en vitenskapelig gjennomført undersøkelse, men at det likevel gir et bilde av hvordan studentene tenker og hvilke holdninger de tar med seg inn i undervisningen. 

– Oppsummert kan vi konkludere med at studentene er veldig opptatt av å lære mer for å kunne gjøre en bedre jobb, og at de kjenner veldig på at dette er noe som mangler i undervisningen. 

Powered by Labrador CMS