DEBATT
- Det er viktig å forstå at digitalisering i barnehagen ikke er ensbetydende med skjermbruk, skriver høgskulelektor Liv Ingrid Fjellanger ved Høgskulen på Vestlandet.
Foto: Getty images / privat
Digitalisering i barnehagen: Tidlig opplæring og dømmekraft
Digitalisering blir stadig viktigere i barnehagepedagogikken og barna skal tidlig oppøve sin dømmekraft i møte med digitale verktøy. Samtidig skal digitale praksiser bidra til barns lek, kreativitet og læring.
- Dette er et innsendt bidrag, og gir uttrykk for skribentens meninger og holdninger. Vil du delta i debatten? Send gjerne inn innlegg hit.
Digitalisering
blir stadig viktigere i barnehagepedagogikken og barna skal tidlig oppøve sin
dømmekraft i møte med digitale verktøy. Samtidig skal digitale praksiser bidra
til barns lek, kreativitet og læring.
Det har vært en
viss skepsis mot bruk av skjermbaserte digitale verktøy i barnehagen, noe som
også er i tråd med anbefalinger fra Verdens helseorganisasjon (WHO) om
begrenset skjermtid for barn under to år. Det er viktig å forstå at
digitalisering i barnehagen ikke er ensbetydende med skjermbruk.
Forskningsprosjektet
Building Sustainable Digital Practices (DIGISUS) ved Høgskulen på
Vestlandet (HVL) har klart å finne en balanse mellom digital teknologi og barns
behov for sanseopplevelser og lek ved å kombinere skjermbaserte og
ikke-skjermbaserte aktiviteter som fremmer barns språklæring, kreativitet og
uttrykksfulle lek. Målet er å lære barna våre å mestre det digitale landskapet
på en meningsfull måte.
I
DIGISUS-prosjektet ble teknologi som Makey Makey og micro:bit, i kombinasjon
med koding i Scratch, brukt for å la barna interagere med fysiske objekter.
Dette skapte en unik opplevelse hvor barna kunne berøre, utforske og til og med
smake på ekte frukt, samtidig som de lærte om elektrisitet og lyd. Denne
tilnærmingen demonstrerer hvordan teknologi kan være en kilde til sanselige og
kroppslige opplevelser som er avgjørende for barns utvikling.
Vi vet at de
yngste barna er spesielt sanselige og kroppslige i sin væremåte. I studiet fikk
de utforske blant annet digitaliserte objekter som frukt, laminerte bilder av
dyr som ble hengt på store kasser, laminerte bilder av seg selv og laminerte
bilder med eventyrfortellinger på. Personalet benyttet de digitale programmene for
å lage lyder til objektene slik at eventyr, fortellinger og lydsignaler ble
spilt av når barna kom i berøring med de ulike objektene. Personalet hengte for
eksempel opp bilder av barna på veggen, der de på forhand hadde lest inn tekster
om noen barnet har nærhet til hjemme, eksempelvis et søsken, kjæledyr eller en
kosebamse.
Ikke uventet var denne
aktiviteten noe de yngste barna ble særlig opptatt av. Barna viste større
interesse for hverandre og de andre barna sine historier. Personalet uttrykte at
det ble en fin ramme for lek, identitetsskaping og språkutvikling. Objektene
var alltid tilgjengelige for barna på avdelingen, slik at de kunne utforske
objektene på egen hånd i barnehagehverdagen.
En annen viktig
lærdom fra DIGISUS-prosjektet er betydningen av gjentakelse. Selv om voksne kan
oppfatte gjentakelse som rutinepreget, har det vist seg å være en viktig kilde
til glede og læring for de yngste barna. Det er pedagogen som kjenner barna og
barnegruppens kultur best, og er derfor best rustet til å skape meiningsfulle
digitale praksiser. Dette mener vi kan ivaretas gjennom å benytte denne typen
digital teknologi i barnehagen. Det gir personalet i barnehagen muligheten til
å være aktiv i hele prosessen fra programmering til å velge ut innhold i
objektene som interesserer barn – noe et «ferdiglaget» produkt vanskelig kan
gjøre. Det er fristende å ty til ferdige apper og programmer, men ved å velge
teknologi som gir rom for pedagogisk veiledning kan vi sikre at
digitaliseringen i barnehagen er meningsfull og tilpasset barnas behov.
Så la oss sammen
omfavne digitaliseringen i barnehagen! Med forsiktighet og klokskap. La oss
bruke teknologien til å berike barnas sanselige opplevelser, oppmuntre til
interaksjon og glede, og støtte deres tidlige læringsprosesser.